حفاظت مالی از جیب بیماران؛ خط قرمز وزارت بهداشت

معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش داد حفاظت مالی از جیب بیماران؛ خط قرمز وزارت بهداشت ۱۵ اردیبهشت ۹۳، نخستین بار بود که به بهداشت و درمان کشور در سطح کلان، نگاهی ویژه شد و اردیبهشت نمادی شد برای سلامت. به گزارش مناقصه‌مزایده از معاونت درمان وزارت بهداشت، اردیبهشت ماه سال ۹۳، فرصتی بود تا بعد […]

معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش داد

حفاظت مالی از جیب بیماران؛ خط قرمز وزارت بهداشت

۱۵ اردیبهشت ۹۳، نخستین بار بود که به بهداشت و درمان کشور در سطح کلان، نگاهی ویژه شد و اردیبهشت نمادی شد برای سلامت.

به گزارش مناقصه‌مزایده از معاونت درمان وزارت بهداشت، اردیبهشت ماه سال ۹۳، فرصتی بود تا بعد از دهه‌های متوالی، بخش‌ها و ابعاد مختلف حوزه سلامت اعم از دارو، درمان، بهداشت و آموزش پزشکی زیر ذره‌بین رود تا مشکلاتی که سال‌ها این حوزه را رنج داده بود، جراحی شوند. در عین حال به بهداشت و درمان حاشیه‌ شهر‌ها و مناطق محروم هم نگاهی ویژه شد و با ارایه بسته‌های درمانی و بهداشتی گوناگون برای مناطق حاشیه شهر تلاش شد که عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم شود.

بر این اساس، وزارت بهداشت در جهت توسعه زیرساخت‌های حوزه درمان، اجرای بسته‌های مختلفی را از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت در دستور کار خود قرارداد.

به گفته کارشناسان یکی از اقدامات اساسی وزارت بهداشت علاوه بر افزایش عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های درمانی بود؛ به‌طوری که طبق آمارهای اعلام شده، وزارت بهداشت توانست با سیاست‌های کنترلی و پولی در حوزه پزشکی مانند افزایش تعرفه‌ها و بالا رفتن سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه بیمارستانی و تأمین دارو، فرانشیز سهم بیمار در حوزه بستری از بیش از ۳۷ درصد به ۳ درصد در مناطق محروم و روستا‌ها و ۶ درصد در شهر‌ها کاهش یافت و در همین راستا، ۸ میلیون بیمار بستری مورد حمایت مالی قرار گرفتند.

همچنین شاهد کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت، یعنی در بخش‌های دولتی، خصوصی، بستری و سرپایی از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد بودیم. این روند کاهشی که از سال ۹۳ آغاز شد، در سال‌های بعدی هم ادامه یافت. به‌طوری که وزارت بهداشتی‌‌ها بار‌ها خدشه‌دار شدن حفاظت مالی از بیماران را خط قرمز برنامه‌های خود اعلام و تأکید کردند که اجازه افزایش مجدد پرداخت از جیب مردم را نخواهند داد. از سوی دیگر با این اقدامات ۷۷٫۴ درصد از جمعیت کشور به‌طور هدفمند در بیمارستان‌های دولتی تحت حفاظت مالی در برابر هزینه‌های کمرشکن قرار گرفتند. همچنین کاهش ۴۲ درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی را هم طی این سال‌ها شاهد بودیم.

روند کاهشی زایمان سزارین

بعد از آرام شدن بازار درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت در جهت سیاست‌های جمعیتی جدید ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری، اقداماتی را آغاز کرد و در قدم اول ترویج زایمان طبیعی را در کشور یکی از اهداف خود قرارداد. بر این اساس، با رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی میزان اعمال زایمان سزارین در کشور با کاهشی ۶٫۵ درصدی مواجه شد و شاهد انجام ۵۷۰هزار زایمان طبیعی رایگان در سطح کشور بودیم.

بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها و توزیع تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای

بنابر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، بازسازی بیمارستان‌های فرسوده، گام دیگری بود که وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها برداشت و در این راستا دو میلیون و ۵۵۰ هزار متر مربع فضای بستری بازسازی و ۴۵هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده صددرصدی از تولیدات داخل به‌طور کامل نوسازی شد.

در عین حال ۵۲ هزار قلم تجهیزات پزشکی و ۶۹ هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در بیمارستان‌های موجود و جدیدالاحداث توزیع شد.

براساس چنین اقداماتی بود که طبق اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۱۶ میلیون بار ویزیت توسط ۱۴۰۰۰ متخصص و فوق‌تخصص در ۶۵۸ کلینیک ویژه در ۳۸۵ شهر کشور با نرخ ارزان دولتی به منظور دسترسی اقشار محروم انجام شده و علاوه بر این ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی جدید شامل ۶۴۴۰ مطب برای فعالیت این پزشکان نیز ساخته شده است.

اورژانس هم متحول شد

یکی از چالش‌های حوزه سلامت در سال‌های گذشته همواره مسأله ارایه خدمات اورژانسی به مردم بوده است. چرا که کمبود نیرو، کمبود آمبولانس زمینی و هوایی باعث می‌شد تا هم ارایه این خدمات در مناطق صعب‌العبور با دشواری روبه‌رو شده و هم منجر به بروز مشکلاتی در خود اورژانس می‌شد. این درحالیست که اورژانس هم در قالب طرح تحول نظام سلامت، متحول شد. به‌طوری که تاکنون ۲۱ پایگاه اورژانس هوایی راه‌اندازی شده تا بتواند به مردمانی که در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند، خدمات فوری را ارایه کند.

درمان رنج سوختگی

در ادامه مسیر تحول درمان، کار استانداردسازی و توسعه ۹ مرکز تخصصی درمان سوختگی و توسعه ۱۸۵تخت ویژه سوختگی انجام شد. علاوه بر این استانداردسازی و توسعه چهار بخش مسمومیت موجود و راه‌اندازی ۹ بخش جدید، توسعه ۱۰۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی در ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش‌های موجود نیز انجام شد.

با وجود ۸۰ هزار کمبود تخت بیمارستانی در کشور، یکی از اقدامات وزارت بهداشت جلب سرمایه‌گذاری و مدیریت بخش غیردولتی برای ساخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جدید بوده است. در این راستا ساخت ۸۷ بیمارستان جدید با پتانسیل بیش از ۱۰ هزار تخت بستری و توزیع ۲۲۰۰۰ قلم تجهیزات در دولت یازدهم انجام شد که تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهند رسید.

انضباط مالی در نظام سلامت

 

با اجرای تعرفه‌های پزشکی و کاهش چشمگیر و در برخی نقاط با حذف دریافت‌های اضافی توسط مراکز و پول زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، قیمت‌گذاری و تنظیم بازار برای اولین بار در کشور در حوزه تجهیزات پزشکی و جلوگیری از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی یکی از اقداماتی بود که انضباط مالی مناسبی را در بازار سلامت ایجاد کرد.