رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، از شناسایی ۳۲ هدف صادراتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد.به گزارش مناقصهمزایده، احسان ثقفی؛ در نشست بررسی الزامات توسعه صادرات صنعتی، با اشاره به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، تأکید کرد: تولید، محوریترین واژهای است که در سالهای گذشته بارها به […]
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، از شناسایی ۳۲ هدف صادراتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد.به گزارش مناقصهمزایده، احسان ثقفی؛ در نشست بررسی الزامات توسعه صادرات صنعتی، با اشاره به شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، تأکید کرد: تولید، محوریترین واژهای است که در سالهای گذشته بارها به آن پرداخته شده، اما تا زمانی که مقدمات آن، از جمله سرمایهگذاری و اعتمادسازی فراهم نشود، نمیتوان انتظار تحقق کامل آن را داشت. وی افزود: امروز کشور برای نگهداشت شرایط موجود صنعت نفت و تأسیسات آن، سالانه به بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد، حال آنکه هنوز زمینههای امن و جذاب برای سرمایهگذاران فراهم نیست. رئیس هیئت مدیره انجمن استصنا، افزود: برای توسعه و افزایش تولید در صنعت نفت نیاز به ۲۲۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری است که باید انجام شود؛ اگر سرمایهگذاری صورت نگیرد، وضعیت صنعت نفت نگرانکننده خواهد بود. ثقفی؛ تصریح کرد: در شرایط تحریمی، سازندگان داخلی با وجود مشکلات ارزی، انتقال پول، تأمین مواد اولیه و تحریمهای فنی، توانستهاند تابآوری خود را افزایش دهند و حتی کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند. امروز برخی شرکتهای ایرانی توان رقابت با خارجیها را دارند و این فرصت نباید از بین برود. رئیس هیئت مدیره استصنا، با اشاره به لزوم تجمیع ظرفیتها برای ورود به بازارهای صادراتی، گفت: شرکتها بهتنهایی توان رقابت در بازارهای بزرگ ندارند، بنابراین در نظر داریم با تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، حضور منظمی در این بازارها داشته باشیم. وی با تأکید بر اینکه توسعه صادرات تجهیزات نفتی نیازمند اصلاح روابط سیاسی و رفع موانع تبادل مالی بینالمللی است، اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای ایرانی در حالحاضر با برندهای غیرایرانی در بازارهای هدف فعالیت دارند و این مسئله بهدلیل مشکلات مبادلات مالی و نبود تعاملات قوی با دولتهای هدف است. ثقفی؛ با اشاره به پروژه پژوهشی انجامشده در زمینه توسعه صادرات تجهیزات صنعت نفت نیز، گفت: این پروژه با حمایت معاونت علمی ریاستجمهوری انجام شد و بهدلیل میدانمحور بودن، کاملاً کاربردی و مبتنی بر آمار دقیق است. در آن، راهکارهایی برای گسترش صادرات و ورود به بازارهای منطقهای پیشبینی شده است. وی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته ۳۲ کشور از بازار کشورهای CIS، کشورهای حاشیه خلیجفارس و آفریقا مقاصد صادراتی ما هستند. وی راهکار جذب سرمایه را نیز در گروی اعتمادسازی دانست و گفت: افراد زیادی در داخل و خارج از کشور تمایل به سرمایهگذاری دارند، اما بهدلیل پیچیدگیها و بروکراسی، منصرف میشوند. اگر مجوزها و روندهای اداری تسهیل نشود، نمیتوان انتظار مشارکت جدی سرمایهگذاران را داشت. ثقفی؛ همچنین از آمادگی انجمن برای طراحی صندوق سرمایهگذاری خصوصی برای پروژههای زیرساختی صنعت نفت خبر داد و گفت: این صندوق با مدیریت بخشخصوصی و ساختاری شفاف میتواند خیال سرمایهگذار را بابت بازگشت سرمایه راحت کند. وی در پایان گفت: تعاملات میان دولت و تشکلها در حال افزایش است، اما باید خروجی عملی داشته باشد. ما نمیتوانیم فقط ساختمانی بدون سقف بنا کنیم. اگر این تعاملات به نتیجه نرسد، فقط نمایشی خواهد بود.
دیدگاه بسته شده است.