نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، گفت: بازار خودرو بهخاطر نوسان قیمت ارز همچنان در رکود بهسر میبرد و خریدار و فروشنده در انتظار ثبات قیمتها هستند. به گزارش ایرنا، اسد کرمی؛ با اشاره به جزییات بازار خودرو، اظهار داشت: قیمت خودروهای داخلی تا حدودی ثابت است ولی قیمت خودروهای خارجی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش […]
نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، گفت: بازار خودرو بهخاطر نوسان قیمت ارز همچنان در رکود بهسر میبرد و خریدار و فروشنده در انتظار ثبات قیمتها هستند. به گزارش ایرنا، اسد کرمی؛ با اشاره به جزییات بازار خودرو، اظهار داشت: قیمت خودروهای داخلی تا حدودی ثابت است ولی قیمت خودروهای خارجی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، با بیان اینکه خریداری در بازار نیست، گفت: خریداران و فروشندگان منتظر هستند تا قیمتها به ثبات برسد و از اینرو میتوان گفت؛ بازار در بلاتکلیفی به سر میبرد. کرمی؛ با اشاره به توقف واردات خودرو به دلیل روشن نبودن وضعیت تعرفه واردات در سالجاری خواستار تعیینتکلیف سریعتر موضوع در دولت شد و خاطرنشان کرد که واردات خودرو به تنظیم بازار کمک شایانی میکند. در قانون بودجه امسال، مجلس تعرفه ۱۰۰درصدی را برای واردات خودرو در نظر گرفته است اما محمدعلی دهقاندهنوی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت، به تازگی از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داده و گفته است که فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات ممکن نیست و اجرایی نمیشود. این در حالی است که محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو ریشه در لایحه بودجه سالجاری دارد؛ این سازمان از ابتدا با استفاده ابزاری از تعرفهها بهعنوان منبع درآمد بودجهای مخالف بود. رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون بودجه، در تاریخ ۱۶ فروردینماه (نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز) نامهای به گمرک ارسال کرده است، اظهار داشت: در این نامه تأکید شد که ماده قانونی مذکور به صراحت اعلام میکند «باید ارز تخصیص پیدا کند و در ازای آن تعرفه واردات خودرو ۱۰۰درصد باشد» اما آییننامه اجرایی آن باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانکمرکزی و وزارت صمت تهیه و ابلاغ شود. وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که چنین آییننامهای تدوین و ابلاغ نشده، هیچ خودرویی مشمول تعرفه ۱۰۰درصدی نمیشود و همان تعرفههای قبلی که در کتاب مقررات آمده، ملاک عمل خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما در جلسات نیز بارها اشاره کردیم که براساس تفسیر ما از این ماده قانونی، میتوان در آییننامه اجرایی، خودروهای خاصی را از این طرح خارج کرد. از جمله خودروهای برقی، هیبریدی یا حتی خودروهایی با موتور زیر ۱۵۰۰ سیسی و اگر این پیشنهادها اجرا شود، التهابهای بازار نیز کاهش خواهد یافت.
با آغاز جنگ ۱۲ روزه و افزایش تنشها، بازار خودرو مانند بسیاری از بازارها، رکودی بیسابقه را تجربه کرد و عملاً به حالت تعطیلی در آمد اما با آتشبس میان ایران و اسرائیل و برخی سیگنالها از تصمیمگیری برای اصلاح قیمت خودرو، پرسش اصلی این است که شرایط صنعت و بازار خودرو چگونه خواهد شد […]
نبود شفافیت در سیاستگذاری، ناهماهنگی در عرضه و اخبار ضدونقیض، بیشترین تأثیر را بر بازار پُرچالش خودرو گذاشته است. فعالان بازار بر این باورند که تا زمانی که عرضه منظم، قیمتگذاری شفاف و واردات هدفمند انجام نشود، بازار خودرو صحنه نوسان و بیثباتی بوده و مردم عادی بازندگان این بازار خواهند بود. به گزارش پرشینخودرو، […]
تصمیم اخیر مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر توقف عرضه خودرو در چارچوب قیمتگذاری دستوری و انتقال فروش به بستر بورس کالا، موج تازهای از ابهام و واکنش را در میان ناظران اقتصادی، نهادهای قانونی و افکار عمومی ایجاد کرده است. هرچند این خودروساز از زیانهای انباشته و افزایش هزینههای تولید بهعنوان دلایل این تصمیم یاد کرده، […]
بازار خودروی ایران در میانه سکوت معاملاتی و التهاب بدون تقاضا، وارد یکی از پرابهامترین دورههای خود شده است. رکودی تورمی که نهتنها نتیجه ضعف در سیاستگذاری و محدودیتهای ساختاری است، بلکه بیش از همیشه به انتظارات تورمی و تحولات سیاسی گره خورده است. به گزارش تجارتنیوز، بازار خودرو در ایران این روزها با ترکیبی […]
دیدگاه بسته شده است.