مهدی قرهداغلی- سردار سیدتیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت واردات خودرو، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مؤلفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و […]
مهدی قرهداغلی- سردار سیدتیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت واردات خودرو، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مؤلفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و استاندارد نداشته باشند. به گزارش مناقصهمزایده، هفتمین همایش بینالمللی مدیریت و ایمنی ترافیک با حضور ۲۲ دانشگاه برتر داخلی و ۱۰ دانشگاه خارجی برگزار شد. در این رویداد علمی، ۱۳۰ مقاله پذیرفته و ارائه شد. همچنین ۵۸ کارگاه تخصصی در حاشیه همایش برگزار گردید که از این تعداد، ۲۷ کارگاه توسط همکاران بینالمللی به صورت حضوری و مجازی ارائه شد. در ادامه سردار سیدتیمور حسینی؛ گفت: بنده از حضور و همراهی رؤسای محترم پلیس ترافیک کشور عراق و همچنین رئیس ترافیک کشور دوست و برادر، قطر، در این همایش دو روزه صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم. بیتردید گفتگو و تعامل با این عزیزان، و دستاوردهای فراوانی برای ما به همراه داشت. موضوعی که در این دو روز مورد بحث قرار گرفت، مفهومی است که از یکسو ریشه در مفاهیم فنی و مهندسی دارد و از سوی دیگر، کاملاً در قلمرو علوم انسانی جای میگیرد؛ موضوعی که بهنوعی زیربنای همه زیرساختهای زندگی ما محسوب میشود. سردار حسینی؛ بیان داشت: زندگی امروز بدون وجود حوزه حملونقل و ترافیک، و بدون امکاناتی که این حوزه برای ما فراهم کرده، اساساً قابل تصور نیست. اما در عین حال، با پدیدهای مواجهیم که در کنار ضرورت و اهمیت انکارناپذیرش، آسیبهای جدی و گاه جبرانناپذیری به زندگی ما وارد میکند. وی گفت: در این نشست، ما درباره موضوعی صحبت کردیم که بدون مشارکت همهجانبه و همافزایی تمامی بخشها، امکان بهبود آن وجود نخواهد داشت. اگر قرار است تغییری بنیادین در این حوزه رخ دهد، این تغییر باید از مسیر گفتمان علمی و دانشگاهی آغاز شود. چرا که ما، بهعنوان یکی از کارگزاران این بخش، شاید وقتی نقدی را مطرح میکنیم، آنطور که باید مورد پذیرش قرار نگیرد. اما اگر این نقدها و مطالبات برآمده از نتایج تحقیقات علمی و پژوهشهای دانشگاهی باشد، آنگاه میتوان انتظار داشت که این حوزه با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود. وی ادامه داد: اگر قرار است ما در کشور ترافیکی مطلوب، ایمن، سریع و مقرون بهصرفه داشته باشیم، لازم است همه ارکان این نظام بر مبنای استاندارد تعریف شده حرکت کنند؛ از راه و زیرساخت گرفته تا وسیله نقلیه و رفتار راننده. ما نیاز به راههایی داریم که مبتنی بر استانداردهای فنی، با ممیزیهای دقیق و تعریفشده در چارچوب اصول علمی و مهندسی طراحی و ساخته شده باشند. سردار حسینی؛ با بیان اینکه وسیله نقلیه نقشی حیاتی در ایمنی ترافیک دارد، گفت: وسیلهای که اگر براساس استانداردهای جهانی طراحی و تولید شود، میتواند به فرشته نجات تبدیل شود. نقشی پیشگیرانه در برابر تصادفات ایفا کند و از جان راننده و سرنشینان محافظت کند. گرچه خطای انسانی در همه دنیا امری پذیرفتهشده و غیرقابل حذف است، اما یک خودرو ایمن و استاندارد میتواند پیامدهای این خطا را به حداقل برساند. رئیس پلیس راهور فراجا، گفت: در حوزه قوانین و مقررات نیز، ما نیازمند قوانینی بازدارنده هستیم. اما این مطالبه نیز باید از زبان دانشگاهیان، پژوهشگران و نهادهای علمی بیان شود. نباید نگاه ما به جریمه رانندگی این باشد که گویی جزئی از سبد معیشتی خانوار است. وقتی صحبت از اصلاح نرخ جریمهها و سختگیری در مواجهه با تخلفات میشود، نباید بلافاصله آن را فشار بر مردم تعبیر کنیم. این منطق نادرستی است. اگر منِ پلیس این حرف را بزنم، ممکن است با واکنش و مقاومت مواجه شوم، اما اگر این موضوعات از زبان مراکز علمی و کارشناسان بیطرف و مستند به پژوهشهای علمی مطرح شود، میتواند اثربخشتر باشد. سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت واردات خودرو، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مؤلفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و استاندارد نداشته باشند. وی ادامه داد: چرا باید سقف قیمت تعیین کنند؟ چرا باید محدودیتهای مختلف را اعمال کنند؟ که حتی آن خودرویی هم که وارد میشود، به نظر ما شاید ظرف پنج الی شش سال آینده با یک مسئله جدی از حیث تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش خیلی از ماشینهایی که الان به سمت کشور سرازیر میشود، مواجه میشویم. وی بیان کرد: در این همایش علمی دو روزه، در قالب ارائه مقالات، برگزاری کارگاهها و جلسات تخصصی، به نتایج و دغدغههای مهمی رسیدیم. این مسائل باید در بیانیه پایانی همایش بهطور دقیق و روشن قید شود. ما نیازمند یک خروجی علمی هستیم که پشتوانه مطالبهگری باشد. نه با زور، بلکه با قدرت استناد به سند علمی و نتیجه پژوهشها. این سند باید ابزار ما برای اصلاح رویهها و ساختن آیندهای ایمنتر در حوزه حملونقل کشور باشد. سردار حسینی؛ گفت: در حوزه حملونقل و ترافیک، متأسفانه در ابعاد مختلف با عقبماندگیهایی مواجه هستیم؛ چه در بخش زیرساختهای راه، چه در حوزه کیفیت و استاندارد خودرو، چه در بخش فرهنگسازی، آموزش و اصلاح رفتارهای ترافیکی، و چه در زمینه اجرای دقیق مقررات و بهرهگیری از فناوریهای نوین. وی افزود: یکی از عرصههای مهم و تحولساز، استفاده از فناوریهای نوین مانند هوشمصنوعی و خودروهای متصل است. سردار محترم فرمانده کل انتظامی کشور نیز صراحتاً تأکید کردهاند که حتماً باید بهسمت استفاده از قابلیت خودروی متصل حرکت کرد. وی، ضمن تشکر مجدد از همه پژوهشگران، مسئولان و صاحبنظران حاضر در این همایش، امیدوارم بتوانیم با اتکا به پشتوانه علمی این همایش، گامی جدی در جهت بهبود وضعیت ترافیک کشور برداریم. همچنین سردار محمد شرفی؛ جانشین معاون هماهنگکننده فراجا، با تأکید بر جایگاه مهم پلیس راهنمایی و رانندگی در پیگیری حقوق عمومی، گفت: قانون به پلیس اجازه داده تا در موضوعاتی چون کیفیت خودرو، وضعیت جاده و حتی قصور راننده، به صورت مستقیم مطالبهگری کند و این اقدام، همسو با خواست مردم و افکار عمومی است. سردار شرفی؛ با اشاره به نقش بنیادین پلیس راهنمایی و رانندگی در ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش سوانح، گفت: پلیس یکی از ارکان اصلی جامعه است که در حوزه کیفیت خودرو حضور جدی و مطالبهگرانه دارد. قانونگذار این اختیار را به پلیس داده که در صحنه تصادف و رویدادهای مشابه، وارد بررسی شود و سهم قصور را مشخص کند؛ چه این قصور مربوط به راننده باشد، چه سازنده خودرو و چه کیفیت ساخت جاده. وی افزود: «پلیس از این حق قانونی خود استفاده میکند و در هر جا که لازم باشد، برای ارتقای کیفیت خودرو و تأمین امنیت عمومی، حتماً ورود میکند. این تنها یک مطالبه سازمانی نیست؛ بلکه جزء خواست عمومی مردم هم هست. در گفتگوهای روزمره مردم، این مطالبه به ما منتقل میشود که چرا کیفیت خودرو پایین است یا چرا نظارت کافی وجود ندارد. ما هم بر این مطالبه مردمی تأکید داریم. شرفی؛ تصریح کرد: هر چقدر کیفیت خودرو و جادهها بهتر شود و آگاهی عمومی بالا برود، به همان میزان از تصادفات و آسیبهای انسانی در حوزه ترافیک کاسته میشود. در کنار این موارد، فرهنگسازی و آموزش عمومی نیز میتواند به شکل جدی در مدیریت ترافیک مؤثر باشد. پلیس در تمام این حوزهها یک رکن اساسی و تأثیرگذار است.
شورایرقابت با خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری، اگر چه مسیر آزادسازی قیمتها را باز کرد، با این حال سازمان حمایت، همچنان اصرار بر قیمتگذاری دستوری خودروهای وارداتی دارد. به گزارش پرشینخودرو، این سیاست در کنار اعلام لغو برخی محدودیتها و تسهیل فرآیند خرید، میتواند شرایط را برای خریداران خودروهای وارداتی آسانتر کند اما وجود […]
مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان توسعه تجارت، از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات امکانپذیر نیست و اجرایی نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو، در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو […]
با توجه به جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک، رشد حقوق ورودی خودروهای وارداتی، چالشهای جدی در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد. در اولین گام، دولت تصمیم گرفته که نرخ حقوق ورودی خودروهای هیبریدی مشابه سال قبل باشد. به گزارش تسنیم، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی تمام خودروهای سواری وارداتی بهطور کلی صددرصد […]
گروه خودرو- مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به پیگیریهای وزیر صمت و البته همراهی شرکتهای واردکننده و سایر دستگاهها، از کاهش قابلتوجه قیمت نهایی برخی از خودروها در طرح اخیر عرضه خودروهای وارداتی که با قیمت علیالحساب عرضه شدند، خبر داد و گفت: کاهش جدی ارزش گمرکی خودروها در راه است. به […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه