ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک؛ شرط جدید تنظیم اسناد رسمی در دفترخانه‌ها 

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات استان خراسان‌رضوی، با بیان اینکه تنظیم هرگونه سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی، تنها در صورتی ممکن است که اطلاعات مربوط به ملک و محل سکونت مالکین، طرفین معامله و شهود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت شده باشد، گفت: مشهد مقدس به‌عنوان پایلوت کشوری اجرای […]

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات استان خراسان‌رضوی، با بیان اینکه تنظیم هرگونه سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی، تنها در صورتی ممکن است که اطلاعات مربوط به ملک و محل سکونت مالکین، طرفین معامله و شهود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت شده باشد، گفت: مشهد مقدس به‌عنوان پایلوت کشوری اجرای طرح انتخاب شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، محمدحسن قانع؛ افزود: مطابق با تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان ثبت‌اسناد کشور منعقد شده، از این به بعد، برای انجام هرگونه معامله و تنظیم سند رسمی، افراد باید ابتدا اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک ثبت کنند. این اطلاعات شامل محل سکونت، مالکیت املاک، میزان سهم مالکانه و استمرار مالکیت است. هدف از این اقدام، شفاف‌سازی وضعیت مالکیت، مقابله با معاملات صوری، و جلوگیری از فروش املاک به‌صورت غیرقانونی عنوان شده است. وی افزود: این طرح فعلاً به‌صورت آزمایشی و در قالب طرح پایلوت، فقط در شهر مشهد مقدس اجرا می‌شود، اما در آینده‌ای نزدیک به سایر نقاط کشور نیز تعمیم خواهد یافت. در همین راستا، کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی نیز با صدور اطلاعیه‌ای به دفاتر اسناد رسمی استان اعلام کرد: تنظیم هرگونه سند در دفاتر اسناد رسمی منوط به ثبت اطلاعات املاک در سامانه املاک و اسکان شده است. مشهد به‌عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که موضوع ساماندهی بازار مسکن و ایجاد شفافیت در اطلاعات ملکی؛ همواره یکی از دغدغه‌های اساسی سیاست‌گذاران بخش مسکن بوده است.