پتروشیمی طلایه‌دار صادرات شد

پتروشیمی طلایه‌دار صادرات شد زنگنه به خصوصی‌ها در صنعت پتروشیمی میدان داد سمیه مهدوی- قطار دولت یازدهم پس از عبور از افتتاح پروژه‌های گازی در قطب انرژی کشور به ایستگاه پتروشیمی‌‌ها رسید. بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح رسمی ۴ طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه با حضور رییس‌جمهوری گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی […]

پتروشیمی طلایه‌دار صادرات شد

زنگنه به خصوصی‌ها در صنعت پتروشیمی میدان داد

سمیه مهدوی- قطار دولت یازدهم پس از عبور از افتتاح پروژه‌های گازی در قطب انرژی کشور به ایستگاه پتروشیمی‌‌ها رسید.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح رسمی ۴ طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه با حضور رییس‌جمهوری گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین مسایلی که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع نفت است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، وزیر نفت بیان‌کرد: با توجه به دارا بودن خوراک مطمئن و ارزان برای صنایع پتروشیمی در کشور، ایران توانایی آن را دارد تا به عنوان قدرت اول منطقه در صنعت پتروشیمی معرفی شود.

وی ادامه داد: پتروشیمی این قابلیت را دارد تا با افتتاح طرح‌های جدید، زنجیره ارزش را تکمیل کند. زیرا در حال‌حاضر نه تنها اتان را که برشی از گاز طبیعی است به اتیلن تبدیل می‌کند، بلکه اتیلن به محصولات تکمیلی‌تر مانند پلی‌استایرن و MEG تبدیل می‌شود.

زنگنه گفت: مکان‌‌یابی برای ساخت پتروشیمی‌‌‌ها بحث بسیار مهمی است و با نگاه به جانمایی مجتمع‌های پتروشیمی در کشور مشخص می‌شود که عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی در این زمینه لحاظ شده است.

وزیر نفت با اشاره به این که پتروشیمی کاویان به عنوان تولیدکننده اتیلن درکشور زنجیره ارزش را تا تبریز و ارومیه ادامه می‌دهد، افزود: با خط لوله اتیلن غرب، اتیلن به عنوان خوراک پتروشیمی‌‌‌ها به خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی می‌رسد.

زنگنه افزود: ما در این شرایط شاهد مجموعه‌ به هم پیوسته‌ای هستیم که قرار است در غرب کشور رفع محرومیت کرده و بزرگ‌‌ترین تأثیر را برای توسعه این منطقه داشته باشد.

وی به ایجاد مناطق پتروشیمی در جاسک و چابهار اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت راهبردی این مناطق، توسعه آنها مورد توجه است.

به گفته وزیر نفت، در عسلویه برای نخستین ‌بار بود که قبل از تولید گاز، واحدهای پتروشیمی احداث شدند.

وی به خدمات نعمت‌زاده در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: ایشان در زمان احداث مجتمع‌های پتروشیمی مسؤولیت این صنعت را به عهده داشتند و می‌توان گفت پرچمدار توسعه این صنعت بوده‌اند.

وزیر نفت با بیان این‌که در ابتدای کار کسی گمان نمی‌کرد که بتوان این تعداد مجتمع پتروشیمی در کشور را ایجاد کرد، تصریح‌کرد: توسعه صنعت پتروشیمی تا آنجا پیش رفته است که امروز در عسلویه برای احداث مجتمع‌های جدید با کمبود زمین روبه‌رو هستیم که این می‌تواند خبر خوبی برای پتروشیمی باشد.

وی به ایجاد منطقه جدید پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای توسعه پتروشیمی‌‌‌ها در این منطقه باید فضای جدیدی را ایجاد کنیم.

وزیر نفت تأکیدکرد که اکنون برای مجتمع‌های پتروشیمی خوراک کافی تأمین شده است و با بهره‌برداری از ۲۷ فاز پارس‌جنوبی، ۱۳٫۵ میلیون تن اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در اختیار خواهد بود.

وی به ان‌جی‌ال متعدد در سراسر کشور مانند ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ اشاره کرد و افزود: برای بهره‌برداری از این ان‌جی‌ال‌‌‌‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی این مجتمع‌‌‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین برای تأمین خوراک پایدار واحدهای اتان‌گیری نیز در دستور کار قرار دارد که می‌تواند خوراک بسیار مطمئن، ارزان و قابل‌رقابت را در اختیار پتروشیمی‌‌‌ها بگذارد.

زنگنه افزود: برای نخستین ‌بار در این دولت خوراک پتروشیمی به عنوان یک موضوع مجزا مورد توجه قرار گرفت تا تأمین این خوراک در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وزیر نفت، به راحتی می‌توان صنعت پتروشیمی را توسعه داد، به گونه‌ای که با ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌توان ۲۰ میلیون تن به ظرفیت آن اضافه کرد.

وزیر نفت ادامه‌داد: هر چقدر صادرات محصولات پتروشیمی کم‌تر باشد، به معنای آن است که خام‌فروشی کاهش پیدا کرده و محصولات پتروشیمی در صنایع تکمیلی داخلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی تأکیدکرد: برای این مهم و رسیدن به این هدف به ثبات و تدبیر نیاز است.

زنگنه ادامه‌داد: این ثبات را باید در سیاست‌ها، ‌رفتارها، راهبردهای کشور دید و تنها از این راه است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: اصل باید بر این باشد که با هم کار کنیم و تلاش کنیم تا توسعه کشور محقق شود.

زنگنه به تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد و افزود: تکنولوژی‌های جی‌تی‌پی، ان‌تی‌پی و… مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و احداث این واحد‌‌ها در داخل می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

وزیر نفت تصریح‌کرد: این طرح‌ها می‌تواند پیشران مالی اقتصاد ایران باشند. وی با اشاره به انتخاب حوزه پتروشیمی و پایین‌دست به عنوان محور و هسته از سوی بسیاری از سرمایه‌گذاران صندوق‌های بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری در کنار فعالیت بخش خصوصی آینده‌ای روشن و ممتاز را در این حوزه ترسیم می‌کند.

به گفته وزیر نفت، رقابت مناسبی بین بخش‌های مختلف و صنعت پتروشیمی برای تخصیص خوراک وجود دارد البته در این میان باید به توسعه و رونق جایگاه بخش خصوصی در این صنعت توجه ویژه داشته باشیم.

بهره‌برداری از ۷ طرح جدید در سال ۹۶

همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از بهره‌برداری ۷ طرح جدید در سال جاری و سال آینده خبر داد و گفت: در مجموع با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کل این صنعت افزوده می‌شود.

مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی را طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی و پرچمدار ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات در ایران دانست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این‌که در حال حاضر ۳۰ طرح و مجتمع در منطقه عسلویه ایجاد و مستقر شده‌اند که خوراک آنها از منابع نفت و گاز منطقه تأمین می‌شود، افزود: ایران با داشتن منابع عظیم هیدروکربنی و گاز طبیعی و با توجه به افزایش تولید فازهای پارس‌جنوبی دارای مزیتی مطلوب در صنعت پتروشیمی است.

شاهدایی گفت: اولویت اول صنعت پتروشیمی استفاده حداکثری از گازهای طبیعی به عنوان خوراک با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش است.

وی تصریح‌کرد: تمام مزایای صنعت مانند انواع مختلف خوراک در صنایع پتروشیمی، زیرساخت‌های لازم، موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب‌های آزاد در ایران وجود دارد و درآینده صنعت پتروشیمی پرچمدار سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری‌های نوین خواهد بود.

شاهدایی افزود: پتروشیمی در حال حاضر ۵۲ مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی سالانه ۶۰ میلیون تن دارد و فروش خالص در داخل و خارج از کشور به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: چهار طرحی که امروز افتتاح می‌شود در مجموع دو میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه خواهد کرد که ۸۸۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته است.

وی در مورد عملکرد دولت یازدهم در زمینه صنعت پتروشیمی گفت از سال ۹۲ تا امروز در مجموع ۱۳ طرح با سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است که در مجموع ۵٫۲ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده است.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در سال جاری ۷ طرح جدید در فهرست بهره‌برداری است و در سال آینده نیز ۱۰ طرح بهره‌برداری می‌شود که در مجموع ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه خواهد کرد .

 

شاهدایی در مورد نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه گفت: بعد از تکمیل طرح‌هایی نهایی شده موجود حدود ۲۵ طرح جدید برای برنامه ششم طراحی شده است که براساس خوراک‌های داخل و استفاده حداکثری از گاز مایع با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش برنامه‌ریزی شده است و ۵ طرح بالادستی نفتی تأمین‌کننده خوراک صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاران داخلی صنعت پتروشیمی واگذار شده است که در مجموع ۳۰ طرح به ارزش ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد.