دریاچه ارومیه پرآب شد

  مشاور وزیر نیرو گفت: وضعیت ذخیره آب سد‌ها در جنوب و حوضه دریای خزر و ارومیه و همچنین در مناطق غربی کشور بهبود یافته ولی در فلات مرکزی اوضاع چندان خوب نیست. به گزارش مهر، محمد حاج رسولی‌ها با تأکید بر این‌که پراکنش نامناسب بارش در کشور چالش اصلی منابع آب است، گفت: از […]

 

مشاور وزیر نیرو گفت: وضعیت ذخیره آب سد‌ها در جنوب و حوضه دریای خزر و ارومیه و همچنین در مناطق غربی کشور بهبود یافته ولی در فلات مرکزی اوضاع چندان خوب نیست.

به گزارش مهر، محمد حاج رسولی‌ها با تأکید بر این‌که پراکنش نامناسب بارش در کشور چالش اصلی منابع آب است، گفت: از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون به‌طور میانگین ۱۸۸ میلی متر بارش در کشور ثبت شده است.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: این رقم نسبت به دوره درازمدت ۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و در برخی نقاط کشور مانند فلات مرکزی ۲۳ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه بارش‌های خوبی داشتیم که ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. حاج رسولی‌ها با اشاره به این‌که از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۱۶ تا ۱۷ میلی متر بارش ثبت شده است، افزود: میانگین درازمدت بارش در فروردین ۳۸ میلیمتر است.

این مقام مسؤول در وزارت نیرو در زمینه مخازن آب سد‌ها گفت: در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیش‌ترین تعداد سد‌ها قرار دارند و در این حوضه، بارش نسبت به میانگین کشور ۴ تا ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد اما ورودی آب به سد‌ها در این حوضه خوب گزارش شده است.

حاج رسولی‌ها ادامه داد: در دو سد درودزن و زاینده‌رود که در فلات مرکزی قرار دارد شرایط ورودی آب خوب نیست اما در بقیه حوضه‌های آبریز به ویژه در غرب کشور و استان‌های کرمانشاه، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان ورودی آب به سد‌ها خوب است.

 

وی تأکید کرد: در حوضه دریاچه ارومیه با توجه به بارش‌های اخیر ۷ سانتی متر آب دریاچه بیش‌تر شده و شرایط آبی این دریاچه نسبت به گذشته مطلوب است.