یک کارشناس صنعت خودرو

واردات خودروهای کارکرده را باید ابزار گفتاردرمانی به جای اتخاذ راه‌‌حل واقعی نامید

کارشناس صنعت خودرو، گفت: واردات خودروهای کارکرده را باید ابزار گفتاردرمانی به جای اتخاذ راه‌‌حل واقعی نامید، برای واردات خودروهای صفرکیلومتر هنوز چالش وجود دارد. به گزارش بازار، بابک صدرایی؛ با اشاره به اینکه فشار تحریم‌ها باعث شده تأمین بسیاری از کالاهای اساسی و خودرو با چالش‌های جدی مواجه است، افزود:آزادسازی واردات خودرو طی دو […]

کارشناس صنعت خودرو، گفت: واردات خودروهای کارکرده را باید ابزار گفتاردرمانی به جای اتخاذ راه‌‌حل واقعی نامید، برای واردات خودروهای صفرکیلومتر هنوز چالش وجود دارد. به گزارش بازار، بابک صدرایی؛ با اشاره به اینکه فشار تحریم‌ها باعث شده تأمین بسیاری از کالاهای اساسی و خودرو با چالش‌های جدی مواجه است، افزود:آزادسازی واردات خودرو طی دو سال اخیر را می‌توان یک رویداد تاریخی معرفی کرد؛ چراکه در مقاطعی مانند دهه ۷۰ که وضعیت ارزی و روابط بین‌المللی کشور مساعدتر بود، واردات خودرو ممنوع بود. اما در شرایط فعلی که ارز کافی برای واردات وجود ندارد و زیرساخت مناسبی نیز برای این مهم ایجاد نشده؛ واردات خودرو بدون استراتژی یا برنامه مدون آزاد شد. وی با بیان اینکه اگر هدف واردات خودرو اگر ایجاد رقابت بود، باید به شکلی فراگیر و با برنامه اجرا می‌‌شد تصریح کرد: در حال‌حاضر، ارزان‌‌ترین خودروی وارداتی در بازار حدود دومیلیارد تومان قیمت دارد که اصلاً در رقابت با محصولات داخلی نیست. زیرا گران‌‌ترین خودرو تولید داخل در بازار حدود ۱٫۲ میلیارد تومان ارزش دارد. وی ادامه داد: مشکل اینجاست که واردات خودرو بیشتر شبیه یک ویترین است، زیرا زیرساخت توزیع و عرضه مناسبی برای واردات خودرو نداریم، از سوی وضعیت خدمات پس از فروش این محصولات نیز شفاف نبوده و نیازمند نظارت بیشتر است. صدرایی؛ با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش و ثبت سفارش و تأثیرشان در بازار گفت: این سامانه‌ها هم نتوانستند انتظارات بازار را برآورده کنند؛ خودرو‌ها در گمرک مانده‌‌اند، برخی در پارکینگ‌‌ها خاک می‌‌خورند و عرضه به بازار به‌شکل واقعی انجام نشده است. اختلاف قیمت خودروهای وارداتی میان سامانه و بازار آزاد هنوز زیاد است؛ تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا باشد، واردات خودرو بیشتر یک نمایش تبلیغاتی به جای سیاست اقتصادی مؤثر خواهد بود. امیدواریم با بهبود روابط بین‌المللی شاهد ورود خودروهای اروپایی، کره جنوبی و ژاپنی تولید کارخانه مادر به جای مونتاژ در چین باشیم. کارشناس صنعت خودرو، افزود: تنها در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود، می‌‌توان به ورود نمایندگی‌های رسمی و عرضه گسترده خودرو‌ها امیدوار بود. آن زمان است که هم به لحاظ کیفی می‌‌توان رقابت ایجاد و هم به لحاظ کمی بر بازار تأثیر خواهد گذاشت. البته همین تعداد محدود خودرو هم که وارد شده، تأثیر روانی مثبتی بر کنترل قیمت‌ها داشته؛ ولی کافی نبوده است. صدرایی؛ با بیان اینکه واردات خودروهای کارکرد‌ها بیشتر یک ابزار روانی برای کنترل بازار است چرا که؛ هر وقت عرضه خودرو با مشکل مواجه یا برای سال‌جاری کاهش تولید پیش‌بینی می‌‌شود، بحث ورود خودروهای دست‌دوم مطرح می‌شود تصریح کرد: اما در عمل، متولیان و فعالان در واردات خودروی صفر کیلومتر هم مانده‌اند، چه برسد به خودروهای کارکرده؛ بدون مکانیزم شفاف، این طرح‌ها بیشتر ابزار گفتاردرمانی به جای اتخاذ راه‌‌حل واقعی است. وی درپایان، گفت: در دهه ۷۰ خورشیدی تا سال ۱۳۸۴ واردات خودرو را ممنوع کرده بودند، این تصمیم با بهانه حمایت از خودروساز داخلی انجام شد که منتج به فضای انحصاری برای بازار خودرو شد. درحالی ‌که کشورهایی مانند چین و ترکیه با باز کردن درهای واردات خودرو، صنعت خود را به سمت رقابت و رشد سوق دادند. سیاست‌گذاران و متولیان صنعت و بازار خودرو باید از این نوع استراتژی پند گرفته و برای ایجاد رقابت و توسعه صنایع خودروسازی، مسیر فرآیند واردات خودرو را بعد از بهبود روابط بین‌الملل بهبود بخشند.