استفاده از «مادربمب‌ها» توسط آمریکا آثار نظامی جدی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه استفاده از «مادربمب‌ها» توسط آمریکا آثار نظامی جدی ندارد بهرام قاسمی گفت: موضوع چگونگی بازگشت پول‌های ایران در عمان مسأله‌ای تمام شده است و تصور نمی‌کنم ابهامی وجود داشته باشد. به گزارش ایلنا، اولین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی مستقر در تهران در سال ۹۶ برگزار شد. […]

سخنگوی وزارت خارجه

استفاده از «مادربمب‌ها» توسط آمریکا آثار نظامی جدی ندارد

بهرام قاسمی گفت: موضوع چگونگی بازگشت پول‌های ایران در عمان مسأله‌ای تمام شده است و تصور نمی‌کنم ابهامی وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، اولین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی مستقر در تهران در سال ۹۶ برگزار شد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای مصری خود گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته انجام شد حوادث تروریستی در مصر از سوی ایران محکوم و مراتب تسلیت ایران اعلام شد. همچنین دو وزیر در مورد مسایل دو جانبه نیز رایزنی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری رفراندم در ترکیه و تأثیر بر مسایل منطقه‌ای اظهار کرد: بحث برگزاری رفراندوم در ترکیه یک بحث داخلی است. ترکیه کشور همسایه ما است و آنچه در این کشور اتفاق افتاده و خواهد افتاد به مردم ترکیه مربوط می‌شود و هر آنچه را که اکثریت مردم ترکیه بپذیرند و به آن رأی بدهند، مورد احترام ما خواهد بود. اما این‌که این رفراندوم و نتیجه آن در صورت تأیید چه تأثیری می‌تواند در کل منطقه داشته باشد، باید صبر کرد. ما امیدواریم که این رفراندوم بتواند به صلح، ثبات، امنیت و ایجاد اجماع در داخل ترکیه کمک کند و با اجتماعی که در این کشور ایجاد می‌شود، این کشور را به سمت یک کشور با ثبات سوق دهد. در عین حال همان‌طور که گفتم درمورد اثر و بازتاب منطقه‌ای آن باید صبر کرد و نباید در ارتباط با این موضوع تعجیل کرد.

اراده سیاسی انگلیس، ممانعت از صدور محموله کیک زرد از قزاقستان به ایران است

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که اختلاف ایران و انگلیس در ارتباط با خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان به چه دلیل است، توضیح داد: اختلاف خاصی وجود ندارد و به نظر می‌رسد اراده سیاسی انگلیس در راستای ممانعت از صدور محموله به ایران است. در حالی که آنها باید متوجه شوند برخلاف برجام عمل می‌کنند و باید به تعهدات خود بازگردند. در این مورد انگلیس بدعهدی و بد اخلاقی داشته است. امیدواریم انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

قاسمی تأکید کرد: فضاسازی رسانه‌های بیگانه تأثیری در عزم و اراده مردم ایران ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اقدامات اخیر آمریکا در سوریه و افغانستان و استفاده این کشور از «مادر بمب‌های» غیرهسته‌ای اظهار کرد: به نظر ما این اقدامات بیش از آن‌که آثار نظامی اثربخش داشته باشد، یک نوع سردرگمی مقامات آمریکایی را در ارتباط با مسایل داخلی این کشور نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این اقدامات آثار نظامی جدی نخواهد داشت. اقدام آمریکا در حمله سوریه غیرقانونی بود و آنچه که در افغانستان انجام داده‌اند هیچ تناسبی با مسایل افغانستان ندارد و گروه داعش در افغانستان در آن حد نیست که نیاز به استفاده از این‌گونه بمب‌‌‌ها در ارتباط با آنها باشد.

وی تأکید کرد: اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان هیچ‌توجیهی به معنای نظامی ندارد.

باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با مسایل عراق و تأکید همواره ایران بر حفظ حاکمیت ملی این کشور پرسید که وی در پاسخ گفت: حاکمیت ملی عراق برای ایران یک اصل مهم و جدی است که بر آن پافشاری می‌کنیم و معتقدیم که باید به این حاکمیت احترام گذاشته شود و همه اقوام و مذاهب که در سرزمینی به نام عراق زندگی می‌کنند، می‌توانند به‌طور مسالمت‌آمیز در چارچوب حاکمیت مرکزی این کشور زندگی کنند و ما با مباحثی مانند استقلال یا تجزیه مخالف هستیم و بر حفظ تمامیت ارضی ایران کشور تأکید می‌کنیم.

هر دولت و فردی که در ایران انتخاب شود اجرای برجام را ادامه خواهد داد

این مقام‌وزارت خارجه با تأکید بر این‌که ایران پیش قدم برای نقض برجام نخواهد بود، ادامه داد: برجام برآمده از یک عزم ملی است و هر دولت و هر فردی که در ایران در رأس حاکمیت و دولت قرار بگیرد در نهایت برجام را ادامه خواهد داد و همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران پیش قدم برای نقض برجام نخواهد بود، مگر این‌که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند. در آن صورت ایران اقداماتی مناسب را انجام می‌دهد.

از نظر ما حادثه خان‌شیخون مشکوک است

در این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در محکومیت حمله شیمیایی صورت گرفته به خان‌شیخون سوریه اعلام کرد که ما یکی از قربانیان این‌گونه حملات هستیم و به ادعای برخی از رسانه‌های خارجی، ایران در موضع‌گیری خود به صورت جدی اعلام نکرد که دولت سوریه این اقدام را انجام نداده است و آنها مدعی شدند که ایران خود نیز در این زمینه دچار شک است که آیا این حمله را دولت سوریه انجام داده است یا نه، گفت: ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم ما روابط خوبی با سوریه داریم و هنگامی که این حادثه رخ داد مواضع خود را شفاف اعلام کردیم و این حادثه را محکوم کردیم.

وی با بیان این‌که ایران از همان ابتدا در ارتباط با این حادثه بر اهمیت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تأکید کرد و در همین چارچوب رایزنی‌‌‌ها و گفت‌وگوهایی را با همسایگان و دیگر کشور‌‌ها انجام داد، گفت: از نظر ما این حادثه مشکوکی است. از دیگر سو از سالیان پیش دولت سوریه و کشور سوریه توسط سازمان ملل از داشتن و دارا بودن سلاح‌های شیمیایی منع شده است و در واقع خلع سلاح شده است. این موضوع آنقدر روشن بود که شاید نیازی به بیان آن به این صراحت نداشت. دولت سوریه خلع سلاح شده است، اما گروه‌های تروریستی در این منطقه توسط برخی از کشور‌‌ها به این منابع دسترسی داشته‌اند و طبق برخی از اخبار سلاح‌های خاصی را از طرق مختلف وارد سوریه کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به جای این‌که یک طرفه موضع‌گیری کنیم تأکید کردیم که باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود، گرچه برای ما روشن بود که سوریه خلع سلاح شده و اگر چیزی وجود داشته باشد باید در منابع و نزد دیگران جستجو کرد.

چارچوب بازگشت پول‌های ایران در عمان مشخص شده و تصور نمی‌کنم ابهامی وجود داشته باشد

قاسمی در ادامه در ارتباط با گفت‌وگوهای بین ایران و عمان در ارتباط با پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور و روند این گفت‌وگو‌‌ها اظهار کرد: این یک بحث فنی بود. در ارتباط با بازگشت این پول‌‌‌ها و انتقال آن برخی مشکلات فنی وجود داشت که در ماه‌های گذشته بین هیأت‌های دو کشور مذاکراتی صورت گرفت و در پی این مذاکرات راه‌حل‌هایی حاصل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می‌کنم این یک مسأله‌ تمام شده است و در چارچوب تفاهم بین مقامات دو کشور و تیم‌های فنی و بانکی چارچوب بازگشت این پول‌‌‌ها و چگونگی آن مشخص شده و تصور نمی‌کنم که ابهامی وجود داشته باشد.

خبرنگاری با اشاره به همراهی روحانی توسط ظریف در مراسم افتتاحیه چند فاز پارس‌جنوبی در روز یکشنبه هفته جاری و برداشت به وجود آمده مبنی بر این‌که این اقدام جنبه تبلیغاتی داشته است، با رد چنین موضوعی گفت: این موضوع بستگی به نگاه شما دارد. به هر سازندگی، تولید و اقدامی که در هر کجای دنیا انجام می‌شود براساس این نگاه می‌توان از آن برداشت تبلیغاتی کرد. واقعیت این است که روز گذشته اقدام مثبت و بزرگی در کشور رخ داد و یکی از بزرگ‌‌‌ترین پروژه‌های کشور افتتاح شد و ما امیدواریم که این پروژه آثار پربرکتی برای مردم این منطقه و کل مردم ایران داشته باشد.

 

قاسمی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید انتخابات ریاست جمهوری چه تأثیری بر برنامه‌های کاری و دیپلماتیک وزیر امور خارجه و وزارت خارجه خواهد داشت، اظهار کرد: طبیعی است که وزارت خارجه برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را تا انتهای دولت یازدهم ادامه می‌دهد و هیچ‌گونه تغییری در برنامه‌های وزارت خارجه به دلیل موضوع انتخابات به وجود نخواهد آمد. آقای ظریف نیز برنامه‌ها، دیدار‌‌ها و رایزنی‌های معمول خود را خواهند داشت و همان‌طور که گفتم هیچ‌گونه تغییر در برنامه‌های وزارت خارجه و شخص وزیر به خاطر این موضوع به وجود نخواهد آمد.