بیم‌‌‌ها و امیدها بعد از رفراندوم ترکیه

بیم‌‌‌ها و امیدها بعد از رفراندوم ترکیه ترکیه روز یکشنبه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های سیاسی‌اش در سال‌های اخیر را گرفت؛ با رأی مثبت اکثریت ۵۱ درصدی مردم به رفراندوم تغییر قانون اساسی، بعد از چندین دهه نظام پارلمانی مبتنی بر احزاب، ترکیه قرار است از سال ۲۰۱۹ با نظام تک رییسی یا همان ریاست جمهوری اداره […]

بیم‌‌‌ها و امیدها بعد از رفراندوم ترکیه

ترکیه روز یکشنبه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های سیاسی‌اش در سال‌های اخیر را گرفت؛ با رأی مثبت اکثریت ۵۱ درصدی مردم به رفراندوم تغییر قانون اساسی، بعد از چندین دهه نظام پارلمانی مبتنی بر احزاب، ترکیه قرار است از سال ۲۰۱۹ با نظام تک رییسی یا همان ریاست جمهوری اداره شود.

به گزارش ایسنا از ترکیه، در کشور ترکیه همان طور که هر محله، هوادار تیم فوتبال همان محله است، احزاب متعددی وجود دارند که پایگاه‌شان در محلات است. وقتی صحبت از رأی‌گیری در استانبول می‌شود، بیش‌تر مردم درمورد این که کدام محله به نفع چه جریان سیاسی رأی خواهند داد حرف می‌زنند و بعد از آن تازه می‌رسند به این که احزاب در کدام شهر‌‌ها و مناطق متفاوت فرهنگی ترکیه، رأی بیش‌تری دارند.

سیستم رأی‌گیری هم کاملاً مبتنی بر محلات است. پیش از انتخابات، همه مردم می‌دانند که باید برای رأی دادن به کدام حوزه رأی‌گیری خاص مراجعه کنند. در روز رأی‌گیری پایگاه‌ها لیست‌هایی دریافت می‌کنند که در آن نام تمامی کسانی که مجاز به رأی دادن در آن پایگاه هستند نوشته شده است. رأی دهنده‌ها، با در دست داشتن برگه‌ای که به آنها می‌گوید بر اساس محله، اسم‌شان در کدام پایگاه ثبت شده است به مدارس ابتدایی که کار رأی‌گیری را انجام می‌دهند مراجعه می‌کنند. افراد با نشان دادن کارت شناسایی می‌توانند وارد حوزه رأی‌گیری شوند و با پیدا کردن اسمشان در میان لیست‌هایی که در پایگاه وجود دارد، تازه می‌توانند تعرفه رأی را دریافت کنند؛ همه رأی‌دهنده‌ها موظف هستند بعد از انداختن رأی به صندوق صورت‌جلسه‌ای را که نامشان در آن ذکر شده است، امضا کنند.

 به این ترتیب، هیچ کس نمی‌تواند بدون مجوز قانونی در محل‌های غیر از جایی که زندگی می‌کند رأی بدهد. این مسأله باعث می‌شود هم از جابه‌جایی رأی براساس جابه‌جایی جمعیت در جریان انتخابات شورایی و پارلمانی جلوگیری شود و هم امکان بررسی صحت آرا و جهت‌گیری رأی به صورت منطقه‌ای و محل‌های وجود داشته باشد.

ترکیه کشوری است که به دلیل گستردگی عرض جغرافیایی‌اش، دو منطقه زمانی شرقی و غربی دارد، به این ترتیب، رأی‌گیری بر اساس دو ساعت رسمی در مناطق شرقی و غربی کشور، در ساعت پنج بعد از ظهر تمام شد و امکان تمدید آن هم وجود نداشت.

بلافاصله بعد از بسته شدن در مراکز رأی‌گیری، شمارش آرا توسط ناظران انتخابات آغاز شد. همه افرادی که در یک محله رأی دادند می‌توانند با نشان دادن کارت شناسایی، در محل رأی‌گیری حاضر شوند و بر شمارش آرا نظارت کنند.

با وجود این که نخست وزیر و رییس‌جمهور فعلی ترکیه هر دو در نطق‌هایی در میان هوادارانشان، پیروزی در رفراندوم را تبریک گفتند، مهم‌ترین احزاب مخالف دولت اعلام کردند که قبل از تأیید نتایج توسط دادگاه عالی ترکیه و باز شماری ۶۰ درصد آرا توسط ناظران، شکست را نخواهند پذیرفت. با این حال اردوغان در سخنرانی بعد از اعلام نتایج رفراندوم از مردم به خاطر اعتمادشان تشکر کرده و گفته است که می‌تواند برای برگرداندن احکام دیگری از جمله قانون لغو شده مجازات اعدام در ترکیه رفراندوم برگزار کند.

اردوغان فعلا تا دو سال دیگر که دوره قانونی ریاست جمهوری‌اش به پایان برسد در قدرت خواهد بود؛ بعد از آن برای اولین بار بعد از رفراندوم، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس همزمان برگزار خواهد شد و رییس‌جمهور بعدی خواهد توانست ریاستش بر حزبش را هم حفظ کند و برای دو دوره ۵ ساله اداره کشور را در دست بگیرد. این ممکن است به معنی باقی ماندن اردوغان در قدرت تا سال ۲۰۲۹ باشد.