یک کارشناس بازارسرمایه، با اشاره به چالشهای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: «عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل محدودیت تعداد و فشار عرضه و تقاضا، نهتنها قیمتها را متعادل نمیکند، بلکه به انتقادات علیه خودروسازان دامن میزند.». به گزارش تجارتنیوز، مهدی بیاتمنش؛ افزود: «بازار خودرو در ایران یک موضوع چندبعدی و پیچیده است […]
یک کارشناس بازارسرمایه، با اشاره به چالشهای عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: «عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل محدودیت تعداد و فشار عرضه و تقاضا، نهتنها قیمتها را متعادل نمیکند، بلکه به انتقادات علیه خودروسازان دامن میزند.». به گزارش تجارتنیوز، مهدی بیاتمنش؛ افزود: «بازار خودرو در ایران یک موضوع چندبعدی و پیچیده است که نمیتوان آن را در چند پاراگراف یا یک گفتگوی کوتاه خلاصه کرد. این صنعت با مسائلی مثل تنظیم مجوزهای شورایرقابت، قیمتگذاری دستوری و نظارتهای سختگیرانه گره خورده است. همه اینها نیاز به بازنگری اساسی دارند». بیاتمنش؛ اظهار کرد: «تا چندی پیش، عرضه خودرو در بورس کالا به خودروهای خاص و کمتیراژ از شرکتهای محدود اختصاص داشت. این وضعیت به دلیل کمبود عرضه داخلی، محدودیتهای واردات و ناتوانی بازار در پاسخگویی به تقاضا ایجاد شده بود.» این کارشناس بازارسرمایه، بیان کرد: «حتی شرکتهایی که عرضه خوبی داشتند، به دلیل بسته بودن درهای واردات و همچنین مشکلات سامانه یکپارچه خودرو، نتوانستند نیاز بازار را تأمین کنند». این کارشناس بازارسرمایه، تأکید کرد: «متأسفانه قیمتگذاری خودرو در ایران هنوز بهگونهای نیست که هم مصرفکننده راضی باشد و هم تولیدکننده. وقتی به کشورهای همسایه نگاه میکنیم، میبینیم که قیمتها در آنجا منطقیتر است». بیاتمنش؛ ادامه داد: «از یک طرف، تولیدکنندگان داخلی از قیمتهای پایین ناراضی هستند و ناچارند با هزینههای بالا تولید کنند. از طرف دیگر، شنیدهایم برخی خودروسازان سودهای غیرمتعارفی کسب میکنند که این موضوع هم به پیچیدگی ماجرا اضافه میکند». این کارشناس بازارسرمایه، گفت: «طی دو، سه سال اخیر، خودرو بهعنوان یک کالای سرمایهای در بورس کالا عرضه شده، اما این عرضهها محدود است. وقتی تعداد کمی خودرو با قیمت بالا در بورس فروخته میشود، خودروسازان مورد انتقاد قرار میگیرند که چرا قیمتها بالاست. اما واقعیت این است که بورس کالا صرفاً یک سامانه است و عرضه و تقاضا قیمتها را تعیین میکند». بیاتمنش؛ پیشنهاد داد: «به نظر من باید عرضه خودرو را سالانه و با شرایط مناسب افزایش دهیم. قیمتگذاری منطقی که فاصله بین تولیدکننده و مصرفکننده را کم کند، میتواند به نفع همه باشد.» وی افزود: «حذف برخی واسطهها و بازیگران غیرضروری در زنجیره فروش هم میتواند به تولیدکنندگان کمک کند تا بازار را بهتر مدیریت کنند».
بورس کالای ایران طی ابلاغیهای نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۱۸ تیرماه را اعلام کرد. به گزارش مناقصهمزایده، شرکت بورس کالای ایران طی ابلاغیهای به عرضهکنندگان و خریداران بورس کالا درخصوص نحوه عرضه محصولات در هفته منتهی به ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴ اعلام کرد که با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه مورخ […]
به تازگی معاملات گواهی سپرده نقره در بورس کالا کلید خورده است و در روزهای آینده گواهی سپرده خودرو نیز در این بازار عرضه خواهد شد. به گزارش تسنیم، حدود چهار ماه قبل مدیرعامل بورس کالا از عرضه گواهی سپرده خودرو در این بازار خبر داده بود.هفته گذشته نیز رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه بورس […]
با توجه به موضوع عرضه خودرو به بورس کالا که پس از مدتی دوباره نُقل محافل خودرویی شده است، اما باید دید که علت اصلی این تمایلات به عرضه خودرو در بورس کالا از کجا نشأت میگیرد و عمدهترین دلیل آن چه موضوعی خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از فارس، صبوریدیلمی؛ کارشناس اقتصادی، […]
فعالان صنعت فولاد دوران معاملات حوالهای و بهره بردن عدهای خاص از حوالههای فولاد را از یاد نبردهاند؛ جایی که دارندگان حواله امکان دریافت فولاد با نرخ دولتی را از درب کارخانه داشتند اما مردم باید کف بازار، فولاد را چند برابر قیمت از آنها میخریدند. شیوهای ناکارآمد که در کنار عدم شفافیت، نبود تضامین […]
دیدگاه بسته شده است.