مشاور وزیر نفت:پالایشگاه‌سازی در انحصار خصوصی‌ها قرار می‌گیرد

    شهاب الدین متاجی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: در برنامه ششم افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها پیش‌بینی شده است. مشاور وزیر نفت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به لزوم پیاده‌سازی الگوی طرح سیراف در دیگر پروژه‌های پالایشگاهی کشور، گفت: پروژه سیراف از […]

 

 

شهاب الدین متاجی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: در برنامه ششم افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

مشاور وزیر نفت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به لزوم پیاده‌سازی الگوی طرح سیراف در دیگر پروژه‌های پالایشگاهی کشور، گفت: پروژه سیراف از این نظر که تمام منابع از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود و دولت در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند، نمونه است لذا ما باید در صنایع پایین دستی هم از این الگو استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که باید در پروژه‌های بهینه‌سازی و ایجاد پالایشگاه‌های جدید از الگوی سیراف تبعیت کنیم، افزود: در صورت الگوبرداری از سیراف در دیگر پروژه‌های پالایشگاهی بسیار موفق خواهیم شد.

متاجی تصریح کرد: پروژه‌های پالایشگاهی اگر بخواهند سودآور باشند باید در ظرفیت مناسب طراحی شوند ضمن این‌که اگر بخواهند محصولاتی مطابق با نیاز روز دنیا و منطبق با استاندارد بدون تولید نفت کوره تولید کنند هزینه‌بر هستند لذا باید کاری کنیم که سرمایه‌های کوچک و بزرگ چه داخلی و خارجی صرف این پالایشگاه‌ها شود.

وی اظهار داشت: منابع دولتی با توجه به بالا بودن وسعت کار نمی‌توانند صرف ساخت پالایشگاه شوند ضمن این‌که قوانین اجازه نمی‌دهد که دولت در این کار‌ها سرمایه‌گذاری کند بنابراین منطقی است بعد از سیراف در رابطه با بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها و ایجاد پالایشگاه‌های جدید از الگوی سیراف تبعیت کنیم.

 

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: در برنامه ششم افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها پیش‌بینی شده و اکنون در حال بررسی هستیم که منابع مالی از چه طریق تأمین شود و به همین دلیل الگوی سیراف را مدنظر قراردادیم.