پدیده فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای، تأثیرات عمیق و گستردهای بر اقتصاد کشور دارد که این وضعیت دلایل مختلفی را در بر گرفته است، بهطوری که افزایش هزینههای عملیاتی را باید در نظر گرفت. به گزارش مناقصهمزایده، خودروهای فرسوده معمولاً به نسبت خودروهای جدیدتر، مصرف سوخت بیشتری دارند. این امر به افزایش هزینههای حملونقل و بار […]
پدیده فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای، تأثیرات عمیق و گستردهای بر اقتصاد کشور دارد که این وضعیت دلایل مختلفی را در بر گرفته است، بهطوری که افزایش هزینههای عملیاتی را باید در نظر گرفت. به گزارش مناقصهمزایده، خودروهای فرسوده معمولاً به نسبت خودروهای جدیدتر، مصرف سوخت بیشتری دارند. این امر به افزایش هزینههای حملونقل و بار اضافی بر دوش شرکتها و نهایتاً مصرفکننده منجر میشود. هزینههای نگهداری و تعمیرات این خودروها نیز بیشتر است. شرکتهای حملونقل ناچار به صرف هزینههای بیشتری برای تعمیرات مکرر هستند که این هزینهها به هزینه تمامشده خدمات حملونقل افزوده میشود. از سوی دیگر ناوگان فرسوده به دلیل مشکلات فنی و نیاز به تعمیرات ممکن است در زمانبندی خدمات اختلال ایجاد کنند. این مسئله میتواند منجر به نارضایتی مشتریان و کاهش تقاضا برای خدمات برسد. همچنین ایمنی ناوگان فرسوده پایینتر است و این موضوع میتواند به تصادفات و حوادث جادهای منجر شود که نهتنها هزینههای مالی، بلکه هزینههای اجتماعی و اقتصادی بالایی نیز به همراه دارد. این در حالی است که ناوگان فرسوده شرکتها را در موقعیتی ناکارآمد نسبت به رقبای خود قرار میدهد. این موضوع میتواند باعث کاهش سهم بازار و قدرت رقابت شرکتها شود. اگر حملونقل به درستی صورت نگیرد، کیفیت کالاهای جابهجا شده نیز تحتتأثیر قرار میگیرد و این مسئله میتواند موجب افت کیفیت محصولات در بازار شود. ناوگان فرسوده میتواند مانع از سرمایهگذاریهای جدید در صنعت حملونقل شود. عدم اطمینان به ایمنی و کیفیت خدمات ممکن است سرمایهگذاران را از ورود به این بازار منصرف کند. از سوی دیگر فرسودگی ناوگان به معنای کاهش کارایی در سیستم حملونقل است که میتواند بر روی کل اقتصاد تأثیر منفی بگذارد. کاهش کارایی به معنای کاهش رشد اقتصادی و افت بهرهوری است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از انا، فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای به تهدیدی جدی برای ایمنی سفرها تبدیل شده؛ در حالیکه استفاده از فناوریهایی نظیر سامانههای پایش لحظهای و سنسورهای هوشمند میتواند نقش مهمی در کاهش حوادث ایفا کند. در این رابطه داریوش باقرجوان؛ مدیر کل حملونقل مسافر سازمان حملونقل راهداری وزارت راهوشهرسازی، گفت: حفظ ایمنی در تردد حملونقل نیازمند مؤلفههای اعم از وسیله نقلیه مورد اطمینان، اپراتور و یا راننده، آموزش دایمی و وسیلههای نقلیه بهروزشده بوده که فنون و تکنیکهای بروز را باید به این عزیزان آموزش داد چرا که ابزار و عملکردها در رانندگی در حال توسعه و گسترش است. مدیرکل حملونقل مسافر سازمان حملونقل راهداری، افزود: سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حوزه آموزش رانندگان حرفهای، تفاهمنامهای با سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امضاء کرده است. براساس این تفاهمنامه، رانندگان گرامی میتوانند از طریق این سازمان، آموزشهای تخصصی لازم را دریافت کنند. با این حال، ضرورت دارد که آموزشهای ضمن خدمت نیز تقویت و گسترش یابد. هرچند رانندگی در جاده خود، بهنوعی تجربهاندوزی و آموزش عملی است، اما برای ارتقای ایمنی و کاهش سانحه، آموزشهای آکادمیک و ساختارمند نیز کاملاً ضروری و مکمل این تجربه عملی است. باقرجوان؛ در اشاره به حضور رانندگان در این کلاسهای آموزشی، گفت: کیفیت آموزشها باید در اولویت قرار گیرد، چرا که در صورت بالا بودن سطح آموزشی، رانندگان نهتنها از شرکت در دورهها استقبال میکنند، بلکه انگیزه بیشتری نیز برای یادگیری خواهند داشت. مدیر کل حملونقل مسافر سازمان حملونقل راهداری، عنوان کرد: از اینرو، لازم است روشهای آموزشی بازنگری شده و بر پایه اصولی علمی و متناسب با ویژگیها و علایق افراد فعال در این حوزه طراحی و اجرا شوند. اگر بتوانیم چارچوبهای آموزشی را بهدرستی تدوین و پیادهسازی کنیم، میتوانیم شاهد پیشرفتهای چشمگیری در حوزه آموزش رانندگان و در نهایت ارتقای ایمنی حملونقل جادهای باشیم. وی ادامه داد: نوسازی ناوگان نهتنها به دلیل استهلاک، بلکه بهمنظور هوشمندسازی و ارتقای فناوری خودروها نیز انجام میشود. بسیاری از کشورها در مسیر هوشمندسازی ناوگان حملونقل خود حرکت کردهاند و در ایران نیز نمونههایی از این خودروهای هوشمند، مانند برخی اتوبوسها، بهصورت محدود وجود دارد. باقرجوان؛ بیان کرد: برای مثال، اگر اتوبوسی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در آستانه واژگونی باشد، سیستمهای هوشمند آن اجازه نمیدهند زاویه فرمان ناگهان تغییر کند؛ در چنین شرایطی حتی یک درجه تغییر ناگهانی در فرمان نیز انجام نمیشود تا خودرو از محور خود خارج نشود. این موضوع به لطف سنسورهای دقیقی است که در این خودروها تعبیه شده و مانع بروز حوادث ناگهانی میشوند. مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل، اظهار داشت: اگر از نظر مالی و فنی اقدامات مؤثرتر و هدفمندتری صورت گیرد، میتوان شاهد بهبود قابلتوجهی در ایمنی و کارایی ناوگان بود. با این حال، تا رسیدن به شرایط ایدهآل، ضروری است که در حوزه معاینه فنی، دقت و تخصص بیشتری به کار گرفته شود. همچنین نقش مدیران فنی شرکتهای حملونقل بسیار حیاتی است؛ چرا که این افراد پیش از آغاز هر سفر، وظیفه دارند کنترلهای ایمنی مشخصی را انجام دهند. وی در رابطه با تکنولوژی در حوزه حملونقل، گفت: خوشبختانه، امروزه با استفاده از تکنولوژیهای نوین و ابزارهایی که بر روی ناوگان نصب میشود، امکان پایش لحظهای و برخط شرایط فنی خودرو فراهم شده است. این سامانهها میتوانند بهصورت آنی، مخاطرات احتمالی و بروز هرگونه اختلال یا حادثه را شناسایی و اعلام کنند؛ موضوعی که در افزایش ضریب ایمنی سفرها نقش بسزایی ایفا میکند. باقرجوان؛ تصریح کرد: متأسفانه در حالحاضر، اگر شاخصهایی مانند هزینه و درآمد را مورد بررسی قرار دهیم، یا بهصورت دقیقتر، عامل «نفر-کیلومتر» را که بر پایه محاسبات اقتصادی و با در نظر گرفتن هزینهها و میزان سرمایهگذاری در بخش حملونقل تعیین میشود، تحلیل کنیم، با چالشهای جدی مواجه خواهیم شد. این شاخص که یکی از معیارهای مهم در سنجش بهرهوری و سودآوری ناوگان است، نشان میدهد که توازن اقتصادی در این بخش نیازمند بازنگری و اصلاحات اساسی است.
دیدگاه بسته شده است.