قاچاق سوخت شبکه اقتصادی پنهان و سازمان‌یافته  

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان، معتقد است: یکی از پیچیده‌‌ترین مصادیق و اشکال قاچاق در کشور، قاچاق سوخت است که با یک شبکه اقتصادی پنهان و سازمان‌یافته از مراحل ابتدایی تا انتقال به مصرف‌کنندگان نهایی و تا انتقال به خارج از مرز‌ها ادامه دارد. به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی سبحانی‌فر؛ با بیان اینکه یکی […]

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان، معتقد است: یکی از پیچیده‌‌ترین مصادیق و اشکال قاچاق در کشور، قاچاق سوخت است که با یک شبکه اقتصادی پنهان و سازمان‌یافته از مراحل ابتدایی تا انتقال به مصرف‌کنندگان نهایی و تا انتقال به خارج از مرز‌ها ادامه دارد. به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی سبحانی‌فر؛ با بیان اینکه یکی از پیچیده‌‌ترین مصادیق و اشکال قاچاق در کشور، قاچاق سوخت است، ‌افزود: برخلاف تصور عموم که آن را محدود به چند دبه و گالن می‌دانند، این پدیده یک شبکه اقتصادی پنهان و سازمان‌یافته است که از مراحل ابتدایی جمع‌آوری سوخت در نقاط مختلف کشور آغاز شده و تا انتقال به مصرف کنندگان نهایی، پالایشگاه‌ها و مراکز تصفیه خصوصی در خارج از مرز‌ها ادامه دارد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان، بیان می‌کند: نفت‌گاز یا گازوئیل قاچاق شده، به اشکال مختلف ازجمله به‌صورت بسته‌بندی ‌شده در قالب گمرکی یا با استفاده از تانکر، به جنوب کشور منتقل می‌شوند. سرهنگ سبحانی‌فر؛ ادامه می‌دهد: در حوزه سوخت، گزارش‌های گسترده‌ای از قاچاق در حجم‌های بالا و شبکه‌ای دریافت شده که این موضوع پیگیری‌‌ها و برخوردهای قضایی گسترده‌ای را به‌دنبال داشته است. وی با بیان اینکه در تحلیل وضعیت اقتصادی کشور، بسیاری از کارشناسان تنها به چند عامل شناخته‌ شده اشاره می‌کنند، مطرح می‌کند: واقعیت این است که آنچه امروز در میدان عمل تجربه می‌شود، فراتر از چارچوب‌های آکادمیک علم اقتصاد است، از منظر پلیس امنیت اقتصادی، آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، تنها یک‌دهم واقعیت‌های میدانی را شامل می‌شود. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان، می‌افزاید: در مقابل، دستگاه‌های مسئول تلاش می‌کنند با تکیه دانش، ابزار و اختیارات خود با پدیده قاچاق مقابله کنند؛ اما تأثیر اقدامات متقابل، گاه آنی است و به‌سرعت در بازار بازتاب پیدا می‌کند؛ برای نمونه، اجرای یک طرح مقابله با قاچاق در استان اصفهان ممکن است در همان روز موجب افزایش قیمت سوخت قاچاق در بندر شود، به‌طوری که قیمت هر بشکه قاچاق از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به هشت میلیون تومان برسد و این یعنی اقدام مقابله‌ای در یک نقطه، شوک اقتصادی بر چرخه قاچاق در نقطه‌ای دیگر وارد می‌کند. پلیس امنیت اقتصادی تنها یکی از نهادهای درگیر در این چرخه است و مسئول نارسایی‌های موجود نیست. رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان اصفهان، خاطرنشان می‌کند: سال گذشته بیش از ۳۴ طرح سراسری اقتصادی در کشور اجرا شد که هدف مشترک همه آن‌ها، ارسال این پیام روشن به سودجویان بوده است که «ما در جریانیم.» سبحانی‌فر؛ درخصوص سامانه جامع انبار‌ها، می‌گوید: یکی از مترقی‌‌ترین ابزارهای قانونی کشور برای مقابله با قاچاق و احتکار، سامانه جامع انبارهاست، طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر فرد یا شرکت موظف است موجودی انبار خود را در این سامانه ثبت کند. ثبت نکردن، ثبت اشتباه یا به‌روزرسانی نشدن کالا مصداق قاچاق تلقی می‌شود، اما اجرای کامل این قانون، همچنان با چالش‌های جدی روبه‌رو است.