مدیرعامل کشتیرانی عنوان کرد

کشتیرانی در خط‌مقدم مواجهه با تحریم‌ها

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از حمل ۲۷ میلیون تن انواع کالا توسط این شرکت در سال گذشته خبر داد و گفت: کشتیرانی در خط‌مقدم مواجهه با تحریم‌هاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا مدرس‌خیابانی؛ در نشست خبری « با بیان اینکه کشتیرانی از سال ۸۷ وارد بازارسرمایه شده است، سهامداران اصلی آن […]

محمد قره‌داغلی – مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از حمل ۲۷ میلیون تن انواع کالا توسط این شرکت در سال گذشته خبر داد و گفت: کشتیرانی در خط‌مقدم مواجهه با تحریم‌هاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا مدرس‌خیابانی؛ در نشست خبری « با بیان اینکه کشتیرانی از سال ۸۷ وارد بازارسرمایه شده است، سهامداران اصلی آن را صندوق‌های بازنشستگی دانست و افزود: شناورهای شرکت کشتیرانی پنج میلیون تن ظرفیت حمل بار به صورت DWT را دارند. وی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر حمل‌ونقل دریایی، در حوزه ریلی و جاده‌ای هم فعال است، توضیح داد: مجموعه غیردریایی شرکت کشتیرانی لزوماً پشتیبانی بخش دریایی را عهده‌دار نیستند. مدرس‌خیابانی؛ با یادآوری اینکه کشتیرانی جایگاه اول منطقه و هجدهم جهان را در حمل کالا در اختیار دارد، افزود: ناوگان دریایی این شرکت هم در خزر و هم در بنادر جنوبی کشور فعال است و علاوه بر آن در بخش پشتیبانی، عملیاتی و تدارکاتی نیز فعالیت دارد. وی با بیان اینکه همکاران این شرکت به‌جز ۲۴ نفر در مواقع اضطراری، تماماً ایرانی هستند، یادآور شد: تعداد نیروهای خارجی از سال ۹۸ که تعداد آن‌ها ۶۷۰ نفر بود، کاهش یافته است و امروز می‌توان گفت؛ همه نیروهای کشتیرانی ایرانی هستند. مدیرعامل شرکت کشتیرانی، با بیان اینکه عمر ناوگان این شرکت ۲۰ سال است که باید به زیر ۱۰ سال برسد، اظهار کرد: مجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت شده است. مدرس‌خیابانی؛ با بیان اینکه هیچ وام معوقه نداریم و سال گذشته مجوز تخصیص یک میلیارد دلار وام داده شد اما تا امروز هیچ پولی به ما داده نشده است، افزود: ۵۴۲ میلیون دلار مانده تسهیلات شرکت کشتیرانی است و سالانه ۱۰۶ میلیون دلار اقساط به بانک‌های عامل بازپرداخت می‌کنیم. فعال صنعت حمل‌ونقل دریایی، اضافه کرد: ما در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، مدارسی در بنادر کشور احداث یا بازسازی کرده‌ایم و اعتقاد ما این است که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در افزایش حقوق مالکانه سهامداران ما نقش ایفا می‌کند. مدرس‌خیابانی؛ درباره تأثیر توافقات بر آینده کشتیرانی، گفت: کشتیرانی در مواجهه با تحریم‌ها در صف اول است. لذا در هر صورت ما مسیر خود را ادامه می‌دهیم چه توافق انجام شود چه محقق نشود. مدیرعامل کشتیرانی، همچنین از برنامه این شرکت برای حضور در منطقه چابهار خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از هاب‌های جدی گروه کشتیرانی در چابهار ایجاد شود. وی با بیان اینکه بندر چابهار در سال‌های آینده می‌تواند نقش اساسی را در ایران ایفا کند، افزود: به دنبال توسعه این بندر هستیم؛ اعتقاد ما این است که توسعه بندر چابهار از منظر مسئولیت اجتماعی هم در توسعه منطقه مکران نقش ایفا می‌کند. مدرس‌خیابانی؛ یادآور شد: سال گذشته ۸۶ هزار تی‌ای‌یو حمل کانتینری از چابهار داشتیم که سبب شد رتبه دوم بنادر کانتینری کشور را در اختیار بگیرد. وی افزود: موفق شدیم حمل‌ونقل در این بندر را نخست در سال ۱۴۰۱ به شش هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال ۱۴۰۳ به رقم قابل‌توجه ۹۰ هزار TEU کانتینر ارتقاء دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل‌ونقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود. مدرس‌خیابانی؛ با یادآوری اینکه هشت گذرگاه اصلی در دنیا داریم که تنگه هرمز یکی از آنهاست و باید این موضوع را یک فرصت تلقی کنیم، افزود: این ظرفیت، امکان حمل بار داخل خلیج‌فارس به صورت فیدری توسط شرکت کشتیرانی را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه دفاتر این شرکت در سایر کشور‌ها اعم از اروپا، روسیه، چین و هند فعال است، افزود: شرکت کشتیرانی می‌تواند در کریدور شمال – جنوب نقش اساسی داشته باشد که توسعه آن مستلزم همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های حاکمیتی است کشتیرانی هم یکی از نهادهای مؤثر در توسعه کریدور است. مدیرعامل کشتیرانی، خاطرنشان کرد: در بخش خزری روسیه بندر آستاراخان را تحت مدیریت داریم که در سال‌های گذشته تحریم شد؛ این بندر جزء بهترین بنادر فعال روسیه در بخش خزری این کشور است. مدرس‌خیابانی؛ با اشاره به هفدمین سالگرد ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بورس اوراق بهادار تهران، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا طی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۹۰ درصد رشد سود داشته و از رقم ۱۰ همت در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ همت در سال ۱۴۰۳ دست یافته است. وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴ این رشد تداوم یابد هر چند بازار کشتیرانی متأثر از بازار و سیاست بین‌المللی و نوسان‌های ناشی از آن است.