شوک به حمل‌ونقل؛ گازوئیل ۳ نرخی!  

هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سه‌نرخی تصویب کرد. براساس این مصوبه، قیمت سهمیه‌ای گازوئیل که پیش از این برای بخش‌های مشخصی تعیین شده بود، بدون تغییر باقی خواهد ماند. همچنین دو نرخ جدید به این سبد اضافه شد، یک نرخ نیمه‌یارانه‌ای به‌عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به‌عنوان نرخ سوم که […]

هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سه‌نرخی تصویب کرد. براساس این مصوبه، قیمت سهمیه‌ای گازوئیل که پیش از این برای بخش‌های مشخصی تعیین شده بود، بدون تغییر باقی خواهد ماند. همچنین دو نرخ جدید به این سبد اضافه شد، یک نرخ نیمه‌یارانه‌ای به‌عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به‌عنوان نرخ سوم که معادل نرخ خرید گازوئیل از پالایشگاه‌هاست. این تصمیم با هدف ایجاد تعادل در توزیع سوخت و مدیریت تقاضا در بخش‌های مختلف اقتصادی اتخاذ شده است. به گزارش فارس، میزان دقیق نرخ‌های جدید گازوئیل (نیمه‌یارانه‌ای و آزاد) هنوز از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است. زمان اجرای این مصوبه نیز در ابهام قرار دارد و احتمالاً در روزهای آینده از سوی وزارت نفت یا سازمان برنامه و بودجه اطلاع‌رسانی خواهد شد. این تغییرات می‌تواند تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های حمل‌ونقل، تولید و بخش صنعت داشته باشد. با این حال، تا پیش از اعلام نرخ‌های دقیق، ارزیابی کامل اثرات اقتصادی آن دشوار است. منابع آگاه تأکید کرده‌اند که هدف اصلی دولت از این طرح، جلوگیری از قاچاق سوخت و تخصیص بهینه منابع به بخش‌های ضروری است. براساس پیگیری خبرنگار فارس از روابط‌عمومی شرکت ملی پالایش و پخش و نیز شرکت ملی پخش، این مصوبه تاکنون به دستگاه مجری ابلاغ نشده است. معلوم است که قیمت تمام‌شده بنزین و گازوئیل با آنچه به مردم عرضه می‌شود خیلی تفاوت دارد، به‌گونه‌ای که بنزین از آب هم ارزان‌تر است، اما ما این فرآورده‌ها را تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌دهیم و آن‌ها براساس سیاست دولت و تصمیم دولت با سوبسید فراوان به مردم عرضه می‌کنند. ما مسئول تولید فرآورده‌های نفتی از نفت خام آن هم به شکل حق العملی هستیم و تعیین کننده نرخ فرآورده‌ها، دولت و وزارت نفت است که سیاست‌های تعیین شده و مصوب را اعمال می‌کند.