بزرگ‌ترین خریداران و فروشندگان طلا در سال ۲۰۱۵

  تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقدام برای متنوع کردن ذخایر، خرید ۴۸۳ تن طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ را به‌دنبال داشت. به گزارش ایسنا، جدید‌ترین گزارش مؤسسه تامسون رویترز GFMS نشان داد روسیه با خرید ۲۰۶ تن، برای چهارمین سال متوالی بزرگ‌ترین خریدار طلا بود. این کشور در پی اختلافاتی که […]

 

تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و اقدام برای متنوع کردن ذخایر، خرید ۴۸۳ تن طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ را به‌دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، جدید‌ترین گزارش مؤسسه تامسون رویترز GFMS نشان داد روسیه با خرید ۲۰۶ تن، برای چهارمین سال متوالی بزرگ‌ترین خریدار طلا بود. این کشور در پی اختلافاتی که با غرب پیدا کرده است به‌دنبال فاصله گرفتن از دلار آمریکا بوده و از این رو ذخایرش را متنوع می‌کند.

چین که امسال شاهد اضافه شدن یوان به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول خواهد بود، اواسط سال گذشته نخستین افزایش ذخایر طلای خود از سال ۲۰۰۹ را اعلام کرد و با خرید ۱۰۴ تن طلا در نیمه دوم سال، میزان ذخایرش را به ۱۷۴۲ تن رساند.

بانک‌های مرکزی سال گذشته در حالی به خرید طلا پرداختند که تقاضای صنعتی و جواهرسازی ضعیف شد در حالی که کاهش ۱۰ درصدی قیمت طلا که تا رکورد پایین ۱۰۶۰ دلار سقوط کرد باعث شد خرید فیزیکی خرد اندکی افزایش پیدا کند.

این فلز ارزشمند پس از ثبت کاهش قیمت سالانه در سال ۲۰۱۵، در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۶ به مدد نگرانی‌ها نسبت به روند رشد اقتصادی چین و تصویب دور جدید از تدابیر محرک مالی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۶ بهترین عملکرد را در میان کالا‌ها داشت.

خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۱۰ پس از دو دهه که بانک‌های مرکزی فروشنده این فلز ارزشمند بودند آغاز شد. عامل اصلی هم افزایش خرید از سوی کشورهای در حال توسعه بود و میزان خرید بانک‌ها در سال ۲۰۱۲ به رکورد ۵۴۴ تن جهش یافت.

با این همه آشفتگی اقتصادی در بعضی از اقتصادهای نوظهور منجر به فروش طلا از سوی بانک‌های مرکزی آن‌ها شده است و بعضی از کشورهایی که به درآمد نفتی متکی بوده‌اند در پی ریزش قیمت نفت که بودجه آن‌ها را تحت فشار قرارداده به فروش طلا روی آورده‌اند. فروش طلا در سال ۲۰۱۵ به میزان ۴۳ درصد افزایش یافت و به ۷۷ تن رسید با اینهمه از نظر استانداردهای تاریخی همچنان رقم پایینی بود.

 

ونزوئلا تا پایان ژوئن با فروش ۴۴ تن بزرگ‌ترین فروش طلا را داشت و در یک مبادله پیچیده، بخشی از ذخایر طلایش را با یک میلیارد دلار معاوضه کرد. کلمبیا ۶٫۹ تن طلا فروخت که برابر با دو سوم از کل ذخایرش بود و السالوادور ۵٫۴ تن، آلمان ۳ تن و کانادا و مکزیک هر یک ۱٫۳ تن طلا فروختند.