تخصیص ‌های سلیقه‌ای بودجه‌های عمرانی

تخصیص ‌های سلیقه‌ای بودجه‌های عمرانی از مسؤولان انتظار می‌رود با اولویت‌بندی کارشناسی، به برنامه‌ریزی جامع برای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام هم‌‌ت گمارند و با اعلام عمومی آن، از فشار ذی‌نفوذان برای رسیدن به منفعت‌های شخصی در تخصیص سلیقه‌ای منابع دولتی جلوگیری به عمل آورند. به گزارش تسنیم، جبارعلی‌ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر […]

تخصیص ‌های سلیقه‌ای بودجه‌های عمرانی

از مسؤولان انتظار می‌رود با اولویت‌بندی کارشناسی، به برنامه‌ریزی جامع برای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام هم‌‌ت گمارند و با اعلام عمومی آن، از فشار ذی‌نفوذان برای رسیدن به منفعت‌های شخصی در تخصیص سلیقه‌ای منابع دولتی جلوگیری به عمل آورند.

به گزارش تسنیم، جبارعلی‌ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه راه‌آهن در حال احداث تهران-همدان گفت: ظرف ۴ ماه اخیر با تزریق نقدینگی و تأمین بودجه، ریل‌گذاری این پروژه سرعت گرفت و امروز تا ۲۰ کیلومتری همدان ریل‌گذاری انجام شده است. ذاکری بیان کرد: در سال مالی ۹۵ حدود ۲۶۷ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شده است.

بررسی سوابق این پروژه در قانون بودجه ۹۶ نشان می‌دهد، تا سال ۹۴ برای این محور ۳۹۲ میلیارد تومان تخصیص یافته که با درنظر گرفتن اعداد اعلام شده توسط ذاکری می‌توان گفت احداث این خط ۲۶۰ کیلومتری تاکنون حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

این در حالی است که با توجه به نقشه شبکه ریلی کشور اتصال استان همدان به شبکه ریلی نیاز به این همه هزینه هنگفت نداشته است بلکه با اتصال حدود ۸۰ کیلومتر خط آهن بین ملایر تا همدان این دسترسی فراهم می‌شد.

در حال حاضر و طبق برنامه حرکتی قطارهای رجا فاصله ۳۲۰ کیلومتری تهران – اراک در مدت ۴٫۵ ساعت طی می‌شود حال با احتساب فاصله حدود ۱۸۰ کیلومتری اراک تا همدان، سیر قطار در مسیر تهران-همدان ۷ ساعتی زمان می‌برد.

باید توجه داشت که به دلیل پایین بودن بهره‌وری شبکه ریلی، سرعت سیر به‌طور میانگین برای این مسیر ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد درحالی که زیرساخت موجود براساس سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و ساخته شده است.

 به عبارت دیگر با ارتقای بهره‌وری در سامانه کنترل قطار می‌توان همین مسیر را در مدت ۳٫۵ ساعت پیمود و عملاً نیاز مسافران برای تردد بین تهران تا همدان بدون احداث خط مستقیم رفع می‌شود.

پیگیری و تخصیص بودجه به این پروژه ریلی درحالی است که اکنون بیش از ۳۰ پروژه ریلی در دست احداث است. در این میان پروژه‌های ریلی مانند محور چابهار-سرخس، خواف-هرات، کرمانشاه‌ـ‌خسروی، شیراز-‌بوشهر و… برای کشور راهبردی بوده و تکمیل آنها بخش عمده‌ای از نیاز زیرساختی حمل و نقل ترانزیتی را تأمین می‌نماید.

متأسفانه به دلیل عدم اولویت بندی در پیگیری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ریلی که عمدتاً شروع فاز اجرایی آنها به بیش از ۱۰ سال برمی‌گردد شاهد آن هستیم که تخصیص منابع محدود دولتی به سمت احداث محورهایی موازی همانند تهران‌-همدان می‌رود که در شرایط کنونی از اولویت بالایی برخوردار نیست.

 

از مسؤولان انتظار می‌رود با اولویت‌بندی کارشناسی، به برنامه‌ریزی جامع برای به سرانجام رساندن این تعداد پروژه نیمه‌تمام همت گمارند و با اعلام عمومی آن، از فشار ذی‌نفوذان برای رسیدن به منفعت‌های شخصی در تخصیص سلیقه‌ای منابع دولتی جلوگیری به عمل آورند.