تبیین مدل PPP در پروژه های فاوا؛بخش‌خصوصی از پیمانکار به شریک تبدیل می شود!

با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری در پروژه‌های ارتباطی، مدل جدید مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) در حاشیه نمایشگاه روز جهانی ارتباطات رونمایی شد؛ مدلی که با تبدیل بخش خصوصی از پیمانکار به شریک راهبردی، زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های ملی با مشارکت مؤثر شرکت‌های داخلی خواهد بود. به گزارش مناقصه مزایده به نقل از مرکز روابط […]

با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری در پروژه‌های ارتباطی، مدل جدید مشارکت عمومی- خصوصی (PPP) در حاشیه نمایشگاه روز جهانی ارتباطات رونمایی شد؛ مدلی که با تبدیل بخش خصوصی از پیمانکار به شریک راهبردی، زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های ملی با مشارکت مؤثر شرکت‌های داخلی خواهد بود. به گزارش مناقصه مزایده به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشست خبری تخصصی «توسعه مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) در طرح‌های ملی حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال» در حاشیه نمایشگاه روز جهانی ارتباطات، با هدف ارائه الگوی همکاری مؤثر میان دولت و بخش خصوصی برگزار شد. این نشست با حضور وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، داوود ادیب رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و فرامرز رستگار دبیر و نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد. یزدانیان در این نشست با اشاره به تغییر رویکرد در برگزاری نمایشگاه روز جهانی ارتباطات، اظهار کرد: بخش خصوصی همواره نیازمند اطلاع از برنامه‌های آتی دولت و اپراتورهاست تا بتواند برای طراحی، تولید و تأمین تجهیزات به‌موقع اقدام کند. عدم شفافیت در این حوزه در سال‌های گذشته موجب کندی روند توسعه و وابستگی به واردات شده است. او افزود: مدل مشارکت عمومی-خصوصی، صرفاً به‌معنای پیمانکاری بخش خصوصی نیست، بلکه این مدل، آن‌ها را در اجرای پروژه و بهره‌برداری از نتایج شریک می‌کند. این مشارکت می‌تواند به ارتقای کیفیت خدمات، افزایش بهره‌وری و ایجاد درآمد پایدار منجر شود؛ درآمدی که در نهایت به تحقیق و توسعه بازمی‌گردد. یزدانیان از استقبال شرکت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال، چندین شرکت بزرگ و هلدینگ توانمند داخلی برای اجرای پروژه‌ها بر اساس مدل PPP اعلام آمادگی کردند. این اقدام در راستای تحقق شعار سال و رفع موانع سرمایه‌گذاری است. وی همچنین بر ضرورت تداوم این نوع رویدادها تأکید کرد و پیشنهاد داد تا پایان سال، حداقل دو تا سه برنامه مشابه برگزار شود تا تعامل میان بخش دولتی و خصوصی به نتایج اجرایی مشخص منجر شود.

اعلام آمادگی عملی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری

در ادامه، داوود ادیب، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، بر اهمیت این رویداد تأکید کرد و آن را متفاوت از نمایشگاه‌های رایج دانست: این نشست، اعلام آمادگی عملی بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌های ملی بود. در سالی که شعار آن بر مشارکت مردم در تولید تأکید دارد، بخش خصوصی با حضور مؤثر خود به دولت نشان داد که آماده ورود به عمل است. ادیب با اشاره به حضور ۱۲ شرکت تخصصی و مادر در این رویداد گفت: این شرکت‌ها زنجیره کامل اجرای پروژه‌های ملی مخابراتی را در اختیار دارند؛ از منابع تغذیه و انتقال تا تجهیزات دسترسی نهایی مانند مودم. او افزود: علاوه‌بر توان فنی، این شرکت‌ها از نظر مالی و تجربه نیز قابل اتکا هستند و با پذیرش ریسک، اثبات کرده‌اند که کارآفرینانی واقعی‌اند. یکی از چالش‌های مهم، نبود توازن در قراردادهای دوطرفه است؛ قراردادهای یک‌طرفه باعث بی‌اعتمادی و کندی فرآیند مشارکت می‌شود. بنابراین، تدوین چارچوب‌های حقوقی منصفانه و شفاف برای موفقیت این مدل ضروری است.

نمایشگاهی برای معرفی مدلی نو در پیشبرد پروژهها

در بخش پایانی نشست، فرامرز رستگار هدف از برگزاری این نمایشگاه تخصصی را ارائه مدلی جدید برای حل چالش‌های اجرایی در پروژه‌های فناوری دانست. او گفت: نمایشگاه امسال، فراتر از یک نمایش تجاری بود. ما تلاش کردیم توانمندی‌های کشور را با رویکردی مسئله‌محور و عملیاتی معرفی کنیم و مدل PPP را به‌عنوان راه‌حلی برای عبور از کمبود منابع مالی ارائه دهیم. رستگار با اشاره به ویژگی‌های شرکت‌های حاضر، اظهار کرد: این شرکت‌ها توانایی اجرای کامل پروژه‌ها به‌صورت کلید در دست را دارند و از ظرفیت لازم برای طراحی اقتصادی، جذب منابع، اجرای سریع و ارائه خدمات بازاریابی برخوردارند. آن‌ها می‌توانند با ایجاد یک اکوسیستم فناورانه، نقش دولت را از تأمین‌کننده منابع به تسهیل‌گر تبدیل کنند.

برگزاری نمایشگاه تخصصی با محور توسعه مشارکت

گفتنی است، نمایشگاه تخصصی روز جهانی ارتباطات با محور «توسعه مشارکت عمومی-خصوصی در طرح‌های ملی فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال» با ابتکار معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با اجرای پژوهشگاه فضایی ایران، در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.