مجلس از توضیحات وزیر راه قانع شد تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانه های داخلی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در خصوص برنامههای این وزارتخانه در بخش ریلی به تشریح نهضت ریلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم […]
مجلس از توضیحات وزیر راه قانع شد
تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانه های داخلی
وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در خصوص برنامههای این وزارتخانه در بخش ریلی به تشریح نهضت ریلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانجات داخلی را یکجا خریداری کند.
به گزارش صما،عباس آخوندی در جلسه روز گذشته مجلس با توضیحاتی که در خصوص نهضت ریلی وزارتخانه راه و شهرسازی و آمادگی این وزارتخانه برای خریداری کردن کل تولیدات شرکتهای واگنسازی داخلی ارایه کرد توانست نمایندگان مجلس را قانع کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پس از استماع توضیحات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برابر سؤال نادرقاضیپور در خصوص علل بیبرنامگی حملونقل ریلی، سؤال نماینده را وارد ندانستند. از ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه ۷۳ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع داده شد.
عباس آخوندی در جلسه علنی دیروز سهشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال نادرقاضیپور که پرسید علل بیبرنامگی در بخش حمل و نقل ریلی چیست؟ با رد این ادعا به تشریح سیاست جایگزین کردن ریل محوری به جای خودرو محوری پرداخت و با تشریح سیاستهای ۳ گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه ۳ سیاست شهرسازی ریل پایه، راهآهن حومهای و توسعه شبکه راهآهن ایران به تصویب مجلس رسید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین نهضت ریلی را در کشور به اجرا گذاشتهایم، گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانههای داخلی را یکجا خریداری کند.
تشریح سیاستهای ریلی ۳ گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم
وی با تشریح سیاستهای ۳ گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه ۳ سیاست شهرسازی ریل پایه، راهآهن حومهای و توسعه شبکه راهآهن ایران به تصویب مجلس رسید.
آخوندی با تشریح جزییات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلیترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راهآهن سراسری به شبکه ریلی شهری در کلیه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، انجام شد. بهطور مثال ایستگاه قطار همدان که قرار بود در ۱۵ کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و به کانون توسعه شهر تبدیل شد. در ارومیه نیز این سیاست پیاده شد.
آخوندی از اجرای سیاست راهآهن حومهای برای اولینبار در تاریخ جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: در قالب این سیاست مردم به جای خودرو در سفرهای بین شهری از ریل استفاده خواهند کرد. به این منظور خط آهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده است. به این منظور ۱۵۰ واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در مشهد، گلبهار، اصفهان، نجفآباد، بهارستان، شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آنها تردد از طریق ریل انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راهآهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راهآهن کشور را به راهآهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کردهایم. همچنین سیاست حمل و نقل بندر -ریل و سیاست حمل و نقل جادهـ ریل را به اجرا گذاشتهایم. این در حالی است که سهم ریل در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۸ درصد بود، اما با این سیاستهایی که به اجرا در آوردهایم به ۱۱ درصد افزایش یافته است.
وی با اعلام آمار افزایش حمل و نقل بار از طریق ریل و آمار مرتبط با آن گفت: عملکرد انتقال بار از طریق ریل از ۳۲ به ۴۰.۳ میلیون تن در سال افزایش یافته است. سهم راهآهن در انتقال بار که تا سال ۸۴ شیب نزولی داشت، از سال ۹۴ به این سو شیب نزولی داشت که در سال ۹۱ به کمترین حد خود یعنی ۱۰ درصد رسیده بود، اکنون به ۱۲ و ۲۰ درصد افزایش یافته است. ترانزیت کالا از طریق ریل که روزی ۴٫۴درصد بود در سال ۹۵ به ۱۳ درصد افزایش یافت. این اقدامات کارهای بزرگی است که هرگز بدون برنامهریزی امکانپذیر نبود.
به گفته آخوندی سهم حمل و نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راهآهن سراسری ۵۵ میلیون تن به ۷۴ میلیون تن گذشته افزوده شده است.
وزیر راه و شهرسازی از نوسازی ناوگان لوکوموتیو و واگن طی سه سال گذشته خبر داد و افزود: سن لوکوموتیو و واگن را از ۶۴ سال به ۴۵ سال کاهش دادهایم و به زودی واگنهای با عمر ۳۵ سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور ۲۰۰ واگن جدید مسافری با ۶۰۰ میلیارد خریداری و جایگزین کردهایم.
آخوندی از انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن توسط ایران و روسیه خبر داد.
وی از افزایش ریل گذاری در کشور خبر داد و افزود: ریلگذاری در مناطق و نواحی مختلف کشور روزانه به بالای ۵ هزار و ۵۰۰ متر افزایش یافته است. سرعت ریلگذاری در استان کرمانشاه بیش از هزار متر در روز و در همدان بیش از ۱۵۰۰ متر در روز است.
وی هر متر ریل گذاری را دارای ۵ میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایهگذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تأمین کرده است. نمونه آن قراردادی به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار با کشور چین است.
آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکتهای چینی برای برقی کردن قطار تهران-مشهد خبر داد.
وی همچنین از مشارکت بخش خصوصی در قطار کرمان-سیرجان اطلاعرسانی کرد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقتنامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانههای صنعت و تعاون گفت: در این موافقتنامه که در سال ۹۳ منعقد شد اعلام کردهایم وزارتخانه کل ریل داخلی تولید شده را یکجا خریدار است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.