رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد امور عمرانی کشور بر دوش وزارت راه و شهرسازی است گفت : بیش از ۷۰هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد. به گزارش مناقصه مزایده محمدرضا رضایی کوچی افزود: این وزارتخانه نزدیک به ۵۰ درصد عمران کشور را به دوش میکشد و […]
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۵۰ درصد امور عمرانی کشور بر دوش وزارت راه و شهرسازی است گفت : بیش از ۷۰هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد. به گزارش مناقصه مزایده محمدرضا رضایی کوچی افزود: این وزارتخانه نزدیک به ۵۰ درصد عمران کشور را به دوش میکشد و هرجا مسکن، فرودگاه، راه آهن و جادهای ساخته میشود، باید رد پای وزارت راه و شهرسازی را دید و هرچه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و این وزارتخانه همراه و همدلتر با هم باشند، مردم بیشتر منتفع میشوند. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بیش از ۷۰هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد» خاطرنشان کرد: متاسفانه محدودیت منابع اجازه تکمیل همه آنها را نمیدهد؛ لذا باید به عنوان قانون گذار فضا را برای وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای خدمتگذار مردم طوری فراهم کنیم که فکر مسئولین در مورد رفع موانع و تکمیل پروژهها متمرکز بماند. وی در ادامه افزود: ساخت هر کیلومتر راه آهن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و برای نگهداری ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی، همچنین افزایش حمل بار از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد منابع سنگینی نیاز است که با ردیفهای بودجه قابل مقایسه نیست. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در همین شرایط است که ظرفیت بخش خصوصی معنا پیدا میکند و باید فرصت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی را فراهم کنیم. البته کار سختی است. وی در ادامه با بیان اینکه امروز باید برای تامین نقدینگی پروژههای عمرانی توسط بخش خصوصی، اعتماد سازی و جاذبه ایجاد کنیم، گفت: رویکرد شرکت راه آهن در راستای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژههای ریلی مشهود است. رضایی کوچی یادآور شد: سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی بسیار سنگین است و از طرفی اتصال شبکه ریلی به چشمههای بار باید تکمیل شود. همچنین باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارداشتن در کریدورهای بین المللی ترانزیتی، میتوان با دیپلماسی ریلی، اتصال شبکه راه آهن به کشورهای همسایه و توسعه حمل و نقل ترکیبی؛ ضمن بهبود وضعیت رقابت تجاری، ارزآوری برای کشور نیز فراهم شود. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راه حل مشکلات عمرانی کشور را اعتماد به بخش خصوصی دانست و گفت: برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی، شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی کمیتههای تخصصی کمیسیون عمران و استفاده از ظرفیتهای دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهشهای مجلس نسبت به رفع موانع در حوزههای مسکن و حملونقل اقدام کنند.
تسهیلگری مشارکت بخش خصوصی در حوزههای حمل و نقل و مسکن
همچنین صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس از آمادگی کامل مجلس برای همراهی با وزارت راه در رفع موانع اجرا و تکمیل پروژهها خبر داد و گفت مدیریتهای اجرایی و حکمرانی کشور باید به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و تسهیلگری برای مشارکت بخش خصوصی در حوزههای حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی حرکت کند. وی با تاکید بر این موضوع که اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه زیرساختهای ریلی، جادهای و هوایی امیدوار کننده است گفت: همه ما باید کمک کنیم تا دغدغههای مردم در حوزه راه و شهرسازی رفع شود. بدری از همراهی مجلس با وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کریدورهای حمل و نقل هوایی، ریلی و جادهای خبر داد و افزود: ترانزیت هوایی، ریلی و جادهای از نظر درآمدزایی در منطقه برای کشور ما حائز اهمیت است، بنابراین همه تلاش خود را برای این بخش به کار خواهیم بست.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه