دستیابی  به سهم ۳۰ درصدی حمل بار ریلی در برنامه هفتم غیرممکن است

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن با اشاره به هدف گذاری ۳۰ درصدی سهم حمل بار ریلی در برنامه هفتم گفت: تحقق این هدف با رشد سالانه ۳۹ درصدی، در شرایط فعلی دور از دسترس است. به گزارش مهر سید مرتضی ناصریان اظهار کرد: در ماده ۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت، […]

مشاور برنامه ریزی اقتصادی و تامین مالی توسعه راه آهن با اشاره به هدف گذاری ۳۰ درصدی سهم حمل بار ریلی در برنامه هفتم گفت: تحقق این هدف با رشد سالانه ۳۹ درصدی، در شرایط فعلی دور از دسترس است. به گزارش مهر سید مرتضی ناصریان اظهار کرد: در ماده ۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت، رشد متوسط سالانه بخش حمل ونقل و انبارداری ۱۰ درصد و در ماده ۵۶ این قانون سهم ترابری ریلی در بخش باری بر حسب شاخص سهم از جابه جایی کل بار زمینی داخلی (تن – کیلومتر) به میزان ۳۰ درصد در افق برنامه (سال ۱۴۰۷) هدف گذاری شده، اما به نظر می رسد این هدف قابل تحقق نیست. وی افزود: با توجه به هدف گذاری رشد میانگین سالانه ۱۰ درصد در بخش حمل ونقل در برنامه هفتم (برای امکان تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد)، میزان عملکرد کلی ترابری زمینی داخلی به حدود ۴۶۹ میلیارد تن – کیلومتر خواهد رسید. ناصریان ادامه داد: برای تحقق سهم ۳۰ درصد، عملکرد ترابری ریلی در سال ۱۴۰۷ باید به ۱۴۱ میلیارد تن – کیلومتر بار داخلی برسد که در مقایسه با عملکرد سال ۱۴۰۲ (۲۷.۶ میلیارد تن – کیلومتر) به معنای رشد ترابری ریلی بار داخلی به میزان ۵۱۱ درصد در طی پنج سال است و میانگین رشد سالانه ۳۹ درصد است، به عبارت دیگر باید در طول این برنامه هر ساله حمل بار ریلی ۳۹ درصد رشد کند که به نظر مقدور نیست.