واردات قطعات غیراستاندارد خودرو توسط یکی از بزرگ‌‌ترین قطعه‌سازان کشور

واردات قطعات غیراستاندارد خودرو توسط یکی از بزرگ‌‌ترین قطعه‌سازان کشور براساس مستندات، یکی از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز کشور قطعات غیراستاندارد خودرو وارد کرده است. به گزارش فارس، پس از آتش‌سوزی یکی از انبارهای قطعات بزرگ‌ترین شرکت قطعه‌سازی کشور خبرهایی مبنی بر توقف خط تولید دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو منتشر شد. کارشناسان علت […]

واردات قطعات غیراستاندارد خودرو توسط یکی از بزرگ‌‌ترین قطعه‌سازان کشور

براساس مستندات، یکی از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز کشور قطعات غیراستاندارد خودرو وارد کرده است.

به گزارش فارس، پس از آتش‌سوزی یکی از انبارهای قطعات بزرگ‌ترین شرکت قطعه‌سازی کشور خبرهایی مبنی بر توقف خط تولید دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو منتشر شد.

کارشناسان علت توقف خط تولید را انحصاری بودن قطعه‌سازی دانسته که حالا با بروز مشکل حادثه‌ای برای این شرکت، بازار تولید خودروسازان را نیز با مشکل مواجه کرده است.

غلامرضا آباد در این راستا بیان می‌کند: در اثر این آتش‌سوزی، انبار دسته‌سیم دچار آتش‌سوزی شده که در حال حاضر تأمین این قطعه برای خودروسازان با مشکل روبه‌رو است.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که خودروسازان برای تأمین قطعات تنها از یک شرکت برای تهیه قطعه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در صورت بروز کوچک‌ترین اتفاقی، تأمین آن قطعه و در نتیجه تولید خودرو با مشکل روبه‌رو شود.

وی با بیان این‌که خط تولید پراید در سایپا کاشان متوقف شده است، گفت: خط تولید سایپا تهران و پارس خودرو نیز در شرف توقف است که دلیل این اتفاق تک‌منبع بودن تأمین قطعات این خودرو‌ها است.

این شرکت که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعه کشور شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر اقدام به واردات گسترده لنت ترمز کرده که ارزش کالا بیش از یک میلیون دلار بوده و با محاسبه نرخ ارز بازار با مبنای ۳۷۰۰ تومان حدود ۳٫۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

داستان واردات این شرکت به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا این نوع کالا‌ها براساس مقررات، مشمول استاندارد اجباری بوده و باید مجوز استاندارد کسب کند و پس از آن ترخیص شود، اما با رویکرد گمرک در جهت حمایت از شرکت‌های تولیدی با ضمانت می‌توانند کالا را ترخیص کرده و بعد مجوز‌ها را ارایه کنند.

طبق اسناد، لنت ترمزهای وارداتی این شرکت نتوانسته مجوزهای استاندارد را پاس کند و به همین علت، گمرک خواستار استرداد آن می‌شود که با نامه نگاری‌های متعدد شرکت مذکور کالای مشابه دیگری جایگزین می‌کند که در بررسی‌ها و کنترل‌ها مشخص می‌شود کالای مرجوعی همان کالای ترخیص شده نیست.

 

طبق گزارش کارشناسی واحدهای نظارتی گمرک، کالای اعاده شده همان کالای ترخیص شده نیست. گمرک نیز از ارایه هرگونه تسهیلات و خدمات خودداری کرده و پرونده این شرکت همچنان در جریان است.