رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی ایران به خودکفایی رسیده و آماده عبور از تحریمهاست، گفت: بازار هوایی کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی تنها از محل فروش بلیت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در افتتاحیه بیستوسومین کنفرانس بینالمللی هوافضای ایران با تشریح بیش از هفت دهه سابقه […]
رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی ایران به خودکفایی رسیده و آماده عبور از تحریمهاست، گفت: بازار هوایی کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی تنها از محل فروش بلیت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین پورفرزانه؛ در افتتاحیه بیستوسومین کنفرانس بینالمللی هوافضای ایران با تشریح بیش از هفت دهه سابقه صنعت هوانوردی ایران، از تصویب قانون هوانوردی در سال ۱۳۲۸ بهعنوان نقطه آغاز ساختار حقوقی این صنعت یاد کرد و از تدوین نسخه جدید این قانون پس از نزدیک به ۷۵ سال خبر داد. وی با اشاره به چهار رکن کلیدی صنعت هوانوردی شامل ناوگان، فرودگاه، صنعت پشتیبان و نیروی انسانی متخصص، افزود: ایمنی، امنیت و پایداری اقتصادی سه اصل اساسی حملونقل هوایی است که ایران نیز براساس استانداردهای بینالمللی بر آنها تأکید دارد. پورفرزانه؛ اظهار کرد: با وجود تحریمهای بینالمللی و چالشهای تامین قطعه و تعمیرات، موفقیت کشور در حفظ، نگهداری و تعمیر ناوگان هوایی کاملاً بومی و قابل اتکا بوده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشور، گفت: امروزه تقریباً تمامی نیازهای تعمیراتی و نگهداری موتور و قطعات هواپیما در داخل کشور انجام میشود و این مسئله موجب بالندگی و افتخار ملی است اما تکیه صرف بر تعمیر ناوگان فرسوده کافی نیست و باید حرکت به سمت ساخت هواپیماهای جدید در کلاسهای مختلف سرعت گیرد. وی بر نقش صنعت پشتیبان و توسعه دفاتر طراحی و مراکز تعمیراتی داخلی تأکید کرد و اینگونه اقدامات را راهکاری برای مقابله با تحریمها و استقلال کامل صنعت هوانوردی دانست. رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه بازار هوایی کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی تنها از محل فروش بلیت دارد، اعلام کرد: این صنعت اقتصادی خودگردان است و با حمایت مناسب از شرکتهای دانشبنیان و سرمایهگذاران، قادر به رفع نیازهای داخلی و کاهش وابستگی به خارج خواهد بود. پورفرزانه؛ در جمعبندی سخنان خود، دانشجویان، فارغالتحصیلان و کارآفرینان را به تأسیس شرکتهای دانشبنیان و فعالیت در مراکز رشد و فناوری دانشگاهها دعوت کرد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان رگولاتور آماده حمایت اعتباری، حقوقی و علمی از طرحها و شرکتهای نوآور است تا حلقه اتصال فناوران، سرمایهگذاران و خطوط هوایی در این زنجیره تکمیل شود.
رشد صنعت هوایی ایران و ایجاد زیرساختهای دانشبنیان
در ادامه، امیر خواجهفرد؛ مدیرعامل سازمان صنایع هوایی ایران، با تأکید بر اینکه صنعت هوایی ایران طی چهار دهه گذشته با همکاری نزدیک میان دستگاههای مختلف و پژوهشگاههای دانشگاهی به پیشرفت چشمگیری دست یافته است گفت: ما طی این سالها در گلوگاههای فناوری، از جمله موتورهای هوایی، پرندههای بدون سرنشین و سامانههای الکترونیکی پیشرفته، به توانایی کامل دست یافتهایم. امروز در طراحی و ساخت هواپیما، بالگرد، و دیگر تجهیزات هوایی، به سطحی رسیدهایم که هیچ موتوری به دلیل ناتوانی فناوری در ایران زمینگیر نمیشود. وی با اشاره به تأثیر تحریمها بر صنعت هوایی کشور خاطر نشان کرد: تحریمها نهتنها مانع نشدهاند، بلکه ایران را وادار به اتکا بر قابلیتهای دانشبنیان و خلق ظرفیتهای بومی کردهاند. خواجهفرد؛ ادامه داد: ساخت هواپیماهای ترابری و برخی موتورهای پیشرفته، بهرغم محدودیتهای تحریم، نشاندهنده توانایی ایران در رقابت با محصولات جهانی است. ما اکنون وارد مرحله دانشبنیان شدن هستیم و باید از این تجربه برای جهش به نسلهای نوین فناوری استفاده کنیم. مدیرعامل سازمان صنایع هوایی ایران، همچنین با اشاره به پیشبینی بازار جهانی صنعت هوایی، گفت: تا سال ۲۰۳۲ میلادی، حدود ۴.۸ تریلیون دلار سرمایهگذاری در صنعت هوایی جهان خواهد شد و ایران میتواند حداقل یک درصد از این بازار را تصاحب کند؛ این امر نهتنها برای توسعه اقتصادی اهمیت دارد، بلکه فرصتهای زیادی برای اشتغالزایی ایجاد میکند. وی افزود: هر یک هزار مسافر هوایی،۵٫۲ شغل مستقیم و ۱۲.۹ شغل غیرمستقیم ایجاد میکند و این نشاندهنده اهمیت توسعه این صنعت است. خواجهفرد؛ با تأکید بر اینکه ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه میتواند به توسعه زیرساختهای فناوری کمک کند، اعلام کرد: ما بیش از اعتبار تخصیصی خود به شرکتهای دانشبنیان و پروژههای تحقیقاتی هزینه میکنیم. این نشاندهنده اهمیت وابستگی صنعت به دانشگاهها و نقش محوری آنها در پیشرفت فناوری است. وی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران خواست که ارتباط عمیقتری با صنعت برقرار کنند و ادامه داد: ما به شما نیاز داریم تا این توسعه را به نتیجه برسانیم. برخلاف گذشته، اکنون صنعت هوایی ایران از تحریم عبور کرده و آماده ورود به رقابتهای جهانی است. خواجهفرد؛ اظهار امیدواری کرد که با اتکا بر ظرفیتهای داخلی و همراهی متخصصان، صنعت هوایی و هوافضای ایران به دستاوردهای بیشتری برسد و در رقابت جهانی جایگاه شایستهای پیدا کند. وی ضمن تشکر از تیمهای دانشبنیان و پژوهشگران گفت: صنعت هوایی ایران امروز نهتنها محدود به بازار داخلی، بلکه آماده ورود به عرصههای جهانی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: این سازمان با اصلاح آییننامهها و شیوهنامههای مرتبط با تأمین شرکتهای خدمات هوایی و راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری هوایی، در مسیر رفع موانع سرمایهگذاری گام برداشته است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه؛ در نشست با فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح ارکان […]
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: نظام مهندسی صنعت هوایی و آزمایشگاه حملونقل هوایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راهاندازی میشود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه؛ در نشستی با غزال راهب؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشریح ارکان صنعت […]
وزیر راهوشهرسازی، گفت: ارتباط در حوزه صنعت هوایی با سایر دانشبنیانها ایجاد شده و باید نیازسنجیهای مرتبط در شرکتهای هواپیمایی انجام و براساس آن برنامههای لازم تنظیم شود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، فرزانه صادق؛ در بازدید از شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان، تأکید کرد: در مذاکره با […]
محمد قرهداغلی -وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه توسعه ناوگان، اولویت اصلی توسعه صنعت هوایی است و ما ناگزیر از این مهم هستیم و از این موضوع کاملا حمایت میکنیم، گفت: ۱۰۰درصد با حضور ایرلاینهای خارجی در پروازهای داخلی موافق هستم که میتواند زمینهساز افزایش تقاضا در این حوزه شود. به گزارش مناقصهمزایده، مهرداد بذرپاش؛ در […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه