مجلس آماده اصلاح قانون نظام صنفی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس آماده اصلاح قانون نظام صنفی است رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تأثیرگذاری بالای اصناف در نظام تولید، توزیع و ایجاد اشتغال، کمیسیون اقتصادی مجلس حمایت و پشتیبانی بیش‌تر از اصناف را ضروری می‌داند.  رییس و اعضای هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در […]

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

مجلس آماده اصلاح قانون نظام صنفی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تأثیرگذاری بالای اصناف در نظام تولید، توزیع و ایجاد اشتغال، کمیسیون اقتصادی مجلس حمایت و پشتیبانی بیش‌تر از اصناف را ضروری می‌داند.

 رییس و اعضای هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در اتاق اصناف در نشستی با رییس اتاق اصناف ایران و معاونان و مدیران این اتاق دیدار و گفت‌وگو کردند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، محمدرضاپورابراهیمی در این دیدار با اشاره به جایگاه اتاق اصناف در نظام اقتصادی کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم برای مجلس، بخش بازرگانی و اصناف و جایگاه و نقش اصناف آن در حوزه قوانین و مقررات است.

 وی ادامه داد: مجلس، اتاق اصناف را نماینده بخش خصوصی می‌داند؛ در جایی که اتاق بازرگانی را در نقش کلان و اتاق‌های اصناف و تعاون را ناظر بر ساختار و مالکیت اشتغال می‌دانیم.

 پورابراهیمی با اشاره به اهمیت ۳ اتاق در تدوین قوانین و مقررات ادامه داد: در بررسی‌های ما با توجه به این‌که اکثریت فعالان کسب و کار در بخش خصوصی در قالب این ۳ مجموعه فعال هستند و این مجموعه‌ها، نمایندگان بخش خصوصی و غیردولتی را تشکیل می‌دهند.

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم به‌روزرسانی قانون نظام صنفی کشور تأکید کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های اقتصاد کشور باید در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و با توجه به ضرورت ایجاد اشتغال و حمایت از توانمندسازی اصناف، برگزاری جلسات برای حل مشکلات ضروری است.

 نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توانمندسازی اصناف در اقتصاد کشور خواستار ارایه پیشنهادات مشخص از سوی اتاق اصناف ایران شد و تصریح کرد:

 لازم است پیشنهادهای کارشناسی شده اتاق اصناف به کمیسیون اقتصادی ارایه شود تا آسیب‌های اصناف مورد بررسی قرار گیرد.

 پورابراهیمی‌داورانی با تأکید بر ضرورت ارایه پیش‌نویس به صورت طرح در مجلس افزود: در زمینه اصلاح قانون نظام صنفی، پیش‌نویس کاملی تهیه شود و مناسب است که به صورت طرح این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

 وی اذعان داشت: با توجه به حضور مهم و اساسی و همسطح نقش اصناف و سنگین تر شدن این گروه در تصمیم‌گیری‌ها، حضور و نقش اصناف در حوزه‌های مهم و اساسی تصمیم‌گیری‌ها ضروری است.

 وی همچنین تشکیل جلسات مشترک بین نمایندگان مجلس و اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها را ضروری دانست و گفت: مسؤولان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها باید در این دیدار‌ها، مشکلات نظام صنفی خود را مطرح و ارایه طریق کنند.

 پورابراهیمی افزود: قانون نظام صنفی کشور نیاز به به‌روزرسانی و اصلاح دارد و باید در این زمینه کار شود.

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید اصناف در قوانین مرتبط با نصب صندوق‌های مکانیزه فروش، اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و اصلاح قانون نظام صنفی نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.

 وی در پایان تأکید کرد این کمیسیون آمادگی دارد پیشنهادات شما را در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در حوزه اصناف و در قالب طرح پیشنهادی نمایندگان قانون نظام صنفی در راستای کارآمدی بیش‌تر قانون اصلاح کند

نیازمند حمایت عملی مجلس هستیم

فاضلی رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد واحدهای صنفی کشور را صنوف تولیدی تشکیل می‌دهد که در صورت حمایت، این بخش می‌تواند ظرفیت اشتغال را تا ۴۰ درصد افزایش دهد به شرطی که حمایت‌ها به صورت عملی انجام شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی‌فاضلی در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با مسؤولان اتاق اصناف ایران بر لزوم حل مشکل واحدهای صنفی کشور از طریق حمایت‌های عملی دولت و مجلس تأکید کرد.

 فاضلی در این نشست که در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد، از همراهی و همکاری اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در سه سال گذشته تشکر کرد و گفت: سال گذشته برای ۲۷۵ هزار واحد صنفی صدور و تجدید پروانه کسب داشتیم.

 وی افزود: از آمار یاد شده ۵۷ هزار پروانه کسب در قالب کارآفرینی است که ایجاد ۱۵۰ هزار شغل را شامل می‌شود. همچنین رقم قابل‌توجهی باطلی پروانه کسب نداشتیم اما تغییر شغل وجود داشت؛ تغییر شغل هم دو گونه بود که برخی فصلی و برخی تبدیل به شغل و یا فعالیت دیگر بودن که مهم این است تعطیلی نداشتیم.

 فاضلی با انتقاد از آمار بالای واسطه گری غیرمطلوب در کشور، این مسأله را به زیان اقتصاد کشور خواند و گفت: متأسفانه شاهد نزول بنگاه‌های تولیدی و افزایش واسطه گری هستیم که برای اقتصاد کشور مطلوب نیست.

 وی با اشاره به این‌که بخشی از مشکلات صنوف از جمله مسایل مالیاتی حل شده است، افزود: در مواردی نیز مانند بحث مالیات صنوف تهران تا ۶۵ درصد تعامل صورت نگرفته اما هنوز در مورد ۳۵ درصد مشکل وجود دارد که مربوط به قانون نیست و دخالت نیروی انسانی است.

 وی ادامه داد: اصناف برای ایجاد شفاف‌سازی در بحث مالیات، در نصب صندوق‌های مکانیزه اعلام آمادگی کردند و ۹ ماه زمان صرف شد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم؛ اما ایجاد برخی حاشیه‌ها سبب می‌شود این اقدام ملی متوقف شود.

 رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به اقتصاد مقاومتی؛ تولید–اشتغال از سوی مقام‌معظم‌رهبری با بیان این‌که اصناف در حلقه آخر تولید قرار دارند، گفت: طی سال‌های گذشته واردات کالا کاهش یافته اما در نگاهی دیده مشاهده می‌کنیم که تولید با رکود مواجه شده است.

 وی با بیان این‌که در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، افزود: با این‌که همه کالاهای مورد نیاز در کشور به وفور وجود دارد اما قاچاق عرصه گسترده‌تری نسبت به واردات رسمی دارد.

 فاضلی بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از مبادی ورودی تأکید کرد و گفت: اکنون برای مبارزه با قاچاق به جایی که کالا دپو شده، مراجعه می‌شود در حالی که کسی به کانتینرهایی که از مبادی وارد می‌شود، کاری ندارد؛ لذا انتظار این است که مجلس در این زمینه کمک کند.

 وی با بیان این‌که در تمام دنیا اصناف را به عنوان سرمایه‌های ملی می‌دانند، خواستار تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و تلاش مضاعف مسؤولان ذی‌ربط برای حل مشکلات اقتصادی کشور شد.

 فاضلی به توانمندی اصناف تولیدی در صادرات نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار ایران توانست در حوزه پوشاک و چرم وارد عرصه بین‌المللی شود و اکنون مراوداتی با کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه در زمینه آموزش و طراحی مد و لباس انجام می‌گیرد.

 وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ اتحادیه صنفی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که برخی از آنها با کم‌ترین هزینه اداره می‌شوند که امکان ندارد هیچ اداره و سندیکایی با این ارقام بتواند امور خود را ساماندهی کند.

 فاضلی بر لزوم ساماندهی اتحادیه‌های صنفی کشور تأکید کرد و گفت: اگر نتوانیم اتحادیه‌ها را به روز کنیم، اصناف آسیب جدی می‌بینند. از سویی دیگر ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن می‌تواند مشکلات را کم‌تر و صنوف را تقویت کند.

 رییس اتاق اصناف ایران با انتقاد از بی‌توجهی به بخش غیردولتی اقتصاد در برنامه ششم توسعه، خواستار اصلاحات لازم در این برنامه و توجه جدی به بخش خصوصی کشور و حل مشکلات اصناف شد.

 وی گفت: قادر به حل مشکل بیکاری در بخش تولید به‌طورکامل نیستیم اما می‌توانیم با راهکارهایی مانند خدمات در بخش سبد گردشگری فعال باشیم.

 

 فاضلی در پایان اظهار امیدواری کرد اصناف می‌توانند در سال جاری فرامین مقام‌معظم‌رهبری در خصوص اشتغال را محقق کنند اما در این زمینه نیاز به همراهی و کمک مجلس شورای اسلامی دارند.