آمار فروش فیلم‌‌ها چقدر واقعی است؟

  سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد که تا پایان فروردین‌ماه سیستم فروش تمام سینما‌ها مکانیزه می‌شود. غلامرضا فرجی درباره مکانیزه شدن فروش سینما‌ها به ایسنا گفت: بالای ۹۷ درصد سالن‌های سینما توسط مؤسسه سینما شهر به سیستم مکانیزه فروش بلیت مجهز شده‌اند و در آخرین صحبتی که سال گذشته داشتیم، قرار شد تمام سینماهایی […]

 

سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد که تا پایان فروردین‌ماه سیستم فروش تمام سینما‌ها مکانیزه می‌شود.

غلامرضا فرجی درباره مکانیزه شدن فروش سینما‌ها به ایسنا گفت: بالای ۹۷ درصد سالن‌های سینما توسط مؤسسه سینما شهر به سیستم مکانیزه فروش بلیت مجهز شده‌اند و در آخرین صحبتی که سال گذشته داشتیم، قرار شد تمام سینماهایی که دیجیتال شده‌اند، به سیستم فروش مکانیزه مجهز شوند و به دفاتر سینمایی اعلام شده اگر سالنی حاضر نشود این کار را انجام دهد، به آن‌ سالن فیلم ندهند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش فروش بلیت‌های اینترنتی سینما در نوروز امسال خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد تأکید دارد که تا پایان فروردین‌ماه سیستم فروش همه سینما‌ها مکانیزه شود.

فرجی همچنین درباره موثق بودن انتشار آمار فروش فیلم‌‌ها که همچنان از سوی پخش‌کنندگان اعلام می‌شود، توضیح داد: جدول فروش مکانیزه در سایت سینما تیکت درج شده است و منبع خود من هم به عنوان سخنگوی شورای صنفی نمایش، همین سایت است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، بنیاد سینمایی فارابی میزان فروش فیلم‌‌ها را اعلام کند؟ توضیح داد: فارابی پیش‌تر آمار فروش دفاتر را می‌گرفت اما در حال حاضر این فروش در سیستم مکانیزه سینما «تیکت» کاملاً مشخص است.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره شروع اکران دوم نوروزی نیز گفت: طبق آیین‌نامه سقف نمایش فیلم‌‌ها با هر میزان فروش، هفت هفته است و با این حساب یک هفته مانده به پایان اردیبهشت، برنامه دوم نوروز آغاز می‌شود. ضمن این‌که هنوز قراردادی برای اکران دوم نوروز ارائه نشده است.

 

غلامرضا فرجی در پاسخ به این سخن که بعضی معتقدند انتخاب ۶ فیلم برای اکران نوروزی نامناسب بوده و باعث شده بعضی فیلم‌‌ها کم‌تر دیده شوند، تصریح کرد: در تهران بیش از ۱۲۰ سالن داریم و هر گروه می‌تواند ۲۰ سالن در اختیار داشته باشد. همه فیلم‌های نوروزی هم طبق خواسته تهیه‌کننده یا پخش‌کننده خود اکران شده‌اند و شورا اکران نوروزی را به هیچ فیلمی تحمیل نکرده است. اما در هر حال در ماراتن اکران نوروزی بعضی عوامل مانند تبلیغات، نوع فیلم و… بر میزان استقبال مخاطبان تأثیرگذار است. ضمن این‌که تعداد گروه‌های اکران نوروزی با هماهنگی اصناف سینمایی مشخص شده است و شورا به تنهایی در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است.