محمد قرهداغلی -قائم مقام مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه بندر خشک آپرین، تحول بنیادین در حملونقل کشور و تسهیل در تجارت بینالمللی ایجاد خواهد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، میرحسن موسویدیزجی؛ در مراسم افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین و استقرار و شروع به کار گمرک در این بندر، افزود: افتتاح این فاز و […]
محمد قرهداغلی -قائم مقام مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه بندر خشک آپرین، تحول بنیادین در حملونقل کشور و تسهیل در تجارت بینالمللی ایجاد خواهد کرد. به گزارش مناقصهمزایده، میرحسن موسویدیزجی؛ در مراسم افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین و استقرار و شروع به کار گمرک در این بندر، افزود: افتتاح این فاز و پایانه بزرگ کانتینری در بندر خشک آپرین و استقرار و فعالیت رسمی گمرک با کد مخصوص، یکی از زیرساختهای مهم و استراتژیک است که نقش مهمی در تسهیل بینالمللی ایجاد خواهد کرد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاص جغرافیایی در ارتباط با کشورهای آسیایمیانه و قفقاز، بازارهای اروپا و چین با ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی قرار گرفته است و در آینده نزدیک با راهاندازی خط ریلی چابهار- زاهدان اهمیت بیشتری نیز خواهد یافت. قائم مقام راهآهن، بندر خشک آپرین را دارای ویژگیهای منحصر به فردی برشمرد که در تقاطع شرق به غرب و شمال به جنوب کشور قرار گرفته، در مرکز ایران در ۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری فرودگاه بینالمللی امامخمینی(ره) واقع شده است و از زیرساختهای مهم و استراتژیک در خط ریلی با امکانات تخلیه و بارگیری برخوردار است. وی تأکید کرد: با افتتاح و استقرار گمرک در بندر خشک آپرین، تسهیل جدی در امور گمرکی با کاهش هزینههای حملونقل و انبارداری رخ خواهد داد و با کوتاهتر کردن زمان در مقولههای صادرات، واردات و ترانزیت سرمایهگذاران میتوانند بارهای خود را بهطور مستقیم وارد این بندر کرده و تشریفات گمرکی آن را انجام دهند. موسوی؛ خاطرنشان کرد: به دلیل همین مزیتها، پیشنهادات زیادی برای توسعه این بندر توسط سرمایهگذاران داخلی و خارجی و اعلام آمادگی از سوی آنان داشتیم. قائممقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: سیاست دولت چهاردهم حمایت همه جانبه از سرمایهگذاران است؛ امری که در ماههای گذشته در راهآهن؛ هم در بخش ناوگان (با سرمایهگذاری کلان در حمل ریلی)و هم در بخش زیرساختها (با افزایش ظرفیت خطوط ریلی و اتصال خطوط صنعتی و تجاری) اتفاق افتاده است که بیانگر روزهای روشن در آینده خواهد بود. وی تأکید کرد: توسعه بندر خشک آپرین میتواند تحول بنیادین در بخش حملونقل کشور در راستای تسهیل تجارت بینالمللی ایجاد کند.
۵ هزار میلیارد تومان در بندر خشک ریلی تهران – آپرین سرمایهگذاری میشود
نورا… بیرانوند؛ معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که با این رویکرد، شاهد رونق بیشتری در مراکز لجستیک و توسعه بنادر خشک و خطوط ریلی باشیم. وی گفت: با همکاری بخشخصوصی، به دنبال تأمین زیرساختها و توسعه ترمینالهای تجاری هستیم. معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن، خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری جدیدی که در نظر گرفته شده، به حدود پنجهزار میلیارد تومان میرسد. وی تأکید کرد: هدف ما این است که بندر خشک ریلی آپرین یک مرکز چندوجهی باشد که دستکم دو مدل حملونقلی ریلی و جادهای را به زنجیره تأمین کشور اضافه کند و این بندر به دلیل موقعیت خاصی که دارد، از قابلیت بالایی برای توسعه برخوردار است. بیرانوند؛ اظهار داشت: بندر خشک آپرین در قلب کشور و در نزدیکی پایتخت واقع شده است و در کنار بزرگترین بازار مصرف قرار دارد. وی بیان داشت: توزیع مویرگی بار و همه عملیات بارگیری، بستهبندی و پردازش از طریق این بندر انجام میشود و امیدواریم با سرمایهگذاری در سختافزارها و اتوماسیون، توان رقابتپذیری این بندر نسبت به سایر بنادر رقیب و مراکز لجستیکی افزایش یابد. این مقام مسئول راهآهن، خاطرنشان کرد: همچنین باید تعامل مناسبی با بنادر دیگر مانند بندر واقع در مرز چین و قزاقستان داشته باشیم تا تبادل کالا و خدمات بهبود یابد. وی با بیان اینکه مهمترین مرکز لجستیک کشور در همین نقطه واقع شده است، اظهار داشت: در همین زمینه سازوکارهای سرمایهگذاری تشکیل و نسبت به کوتاه شدن فرآیندها اقدام شده است تا شرایط مناسبی برای واگذاری زمین فراهم شود.
صادرات ۵ هزار تن کالا با کد اختصاصی بندر خشک ریلی
در ادامه، علیاکبر شامانی؛ معاون امور گمرکی گمرک ایران، با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: یکی از مهمترین و مؤثرترین سازمانها در فرآیند تجارت گمرک است. وی افزود: گرچه همکاری راهآهن و گمرک در منطقه بندر خشک ریلی آپرین در سال ۱۴۰۳ آغاز شد، اما هم اکنون برای این بندر خشک کد اختصاصی ایجاد شده و این گمرک میتواند به صورت مستقل فعالیتهای تجاری شامل واردات، صادرات و ترانزیت را قویتر از قبل دنبال کند. معاون امور گمرکی گمرک ایران، خاطرنشان کرد: امسال در گام نخست پنج هزار تن صادرات با کد اختصاصی بندر خشک ریلی اتفاق افتاده و با توجه به ظرفیتهای خوب این بندر، موقعیت جغرافیایی، حمل ریلی و…، نقش بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.
آمادگی ایران در استقرار سازمان بنادر مستقل کشورهای همسایه در بندرعباس
سید عبدالرسول مهاجر حجازی؛ سرپرست معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه ایران نیز، در این مراسم با اشاره به ظرفیتهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران میتواند بهعنوان حلقه اتصال کشورهای منطقه ایفای نقش کند. وی افزود: در شمال کشور، همسایگانی قرار دارند که فاقد دسترسی به آبهای آزاد هستند و جمهوری اسلامی ایران میتواند مسیر ارتباطی این کشورها با دریا باشد. کشورهای آسیایمیانه، روسیه، بلاروس و همچنین کشورهای منطقه قفقاز از جمله آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، به همراه کشورهای قرقیزستان و ازبکستان، از این پس میتوانند از طریق راههای مواصلاتی ایران به بندرعباس دسترسی پیدا کنند. سرپرست معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه ایران، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که حتی این کشورها سازمان بنادر مستقلی برای خود در بندرعباس داشته باشند. وزارت راهوشهرسازی آمادگی کامل دارد تا تسهیلات لازم را در بندرعباس برای این کشورها فراهم کند. مهاجر حجازی؛ همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در جنوب کشور، بیان کرد: کشور دوست و برادر، امارات متحده عربی، برای دسترسی به آسیای میانه، میتواند از بهترین، نزدیکترین، امنترین و سهلالوصولترین مسیر، یعنی مسیر جمهوری اسلامی ایران، استفاده کند. وی افزود: خبر خوشی که از سوی وزارت راه اعلام شده، این است که خط راهآهن چابهار به زاهدان تا پایان امسال تکمیل و عملیاتی خواهد شد. این پروژه، در صورت تحقق، نقطه عطفی در توسعه راههای مواصلاتی کشور ایران خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، گفت: حضور فعال دولت و بخشخصوصی در نمایشگاههای حملونقل، میتواند زمینهساز توسعه پایدار و بهبود کیفیت خدمات در این صنعت باشد. به گزارش مناقصهمزایده، هوشنگ بازوند؛ اظهار داشت: با توجه تلاشهای قابلتوجه در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، این عرصه میتواند بستر مناسبی برای تعامل دولت و […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه