سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد

 درآمد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی دولت از فروش بلیت هواپیما

محمد قره‌داغلی -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شده است. به‌ازای هر بلیت داخلی، ۱۰ هزار تومان و برای بلیت‌های خارجی، شش یورو به حساب خزانه دولت واریز شده که در مجموع درآمدی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان را برای دولت به همراه داشته است. به […]

محمد قره‌داغلی -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شده است. به‌ازای هر بلیت داخلی، ۱۰ هزار تومان و برای بلیت‌های خارجی، شش یورو به حساب خزانه دولت واریز شده که در مجموع درآمدی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان را برای دولت به همراه داشته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی رمضانی؛ در نشست خبری افزود: از ابتدای دولت چهاردهم محور کار در سازمان هواپیمایی کشوری، شفاف‌سازی همه خدمات بازیگران صنعت هوانوردی در حوزه‌های مالی، مقررات‌زدایی، اصلاح شیوه‌نامه‌ها در راستای جذب سرمایه‌گذاری به منظور توسعه ناوگان، تدوین دستورالعمل‌هایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی، شفافیت تخصیص ارز و کالا، احصای وصول مطالبات از ایرلاین‌ها، تسهیلگری در ورود ناوگان و افزایش صندلی‌های پرواز، افزایش بازرسی‌های ناوگان در راستای ایمنی مسافر و امنیت پرواز و… بوده است. وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شد که به‌ازای هر بلیت ۱۰ هزار تومان حق دولت به حساب خزانه واریز شد و این رقم برای پروازهای خارجی شش یورو بوده است یعنی معادل ۳۲۰ میلیارد تومان از بلیت‌های داخلی و خارجی وصول و به خزانه واریز شد. رمضانی؛ به راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ برخط شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد که باید همه ایرلاین‌‌ها به این سیستم متصل شوند که به صورت بر خط وضعیت پروازی، تأخیرها، تعداد مسافران و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته وصول مطالبات در سازمان هواپیمایی کشوری و با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر دستگاه نظارتی، شفاف‌سازی مطالبات حقوق مردم از ایرلاین‌‌ها در حال انجام است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید کرد: بررسی‌‌ها درخصوص مطالبات ایرلاین‌‌ها از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۲ در حال انجام است که به حدود ۱٫۵ همت می‌رسد، خاطرنشان می‌شود که از آغاز به کار دولت چهاردهم تاکنون با راه‌اندازی نظارت بر ایرلاین‌‌ها توانستیم مطالبات را وصول و به خزانه واریز کنیم. وی بیان داشت: سازمان هواپیمای کشوری تاکنون اعضای هیئت مدیره همه این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داده است زیرا حداقل دو سوم اعضا باید سابقه هوانوردی داشته باشند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره صدور مجوز برای شرکت‌های هوایی، اظهار داشت: شرکت‌ها از طریق درگاه ملی مجوز‌ها می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. رمضانی؛ ادامه داد: پس از آن یک موافقت اولیه با اعتبار شش ماهه به درخواست دهنده داده می‌شود تا ناوگان با مشخصات مخصوص که مدعی آن است را وارد کند. این موافقتنامه طبق قانون تا دو بار امکان تمدید نیز دارد و شرکت دات وان نیز یکی از همین شرکت‌هاست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با بیان اینکه پذیرش شرکت دات وان صرفاً در حد یک پیش ثبت‌نام تلقی می‌شود، تصریح‌ کرد: صحت سنجی و بازرسی‌های پس از ورود شرکت‌ها انجام می‌شود مهم این است تا مادامی که هواپیمایی وارد کشور نشده و رجیستر نشود، مجوز بهره‌برداری عملیاتی صادر نمی‌شود. رمضانی؛ در ادامه با بیان اینکه اصلاح بلیت هواپیما‌ها در دستور کار است، گفت: قرار است بلیت پرواز‌ها بر مبنای استفاده از خدمات از جمله کترینگ، خدمات بار و تأخیر پروازها، اصلاح و ایرلاین‌‌ها بر همین اساس ارزیابی شوند؛ به‌طوری که چنانچه شرکتی نتواند خدمات خوبی ارائه دهد قیمت بلیت آن کاهش خواهد یافت. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، خاطرنشان کرد: قیمت بلیت هواپیما طوری اصلاح می‌شود تا مردم بابت هر خدمتی که دریافت می‌کنند پرداختی داشته باشند. رمضانی؛ با تأکید بر اینکه تجارت آزاد مورد تأکید سازمان هواپیمایی کشوری است و معتقدیم اقتصاد دستوری برای این صنعت مضر است، گفت: نرخ ۴۰ دلار به ازای هر ساعت صندلی، نرخی است که ما با کار کارشناسی به آن رسیده‌ایم، اما اگر بخواهد کمتر از این مبلغ باشد شاید برخی ایرلاین‌‌ها از ایمنی و امنیت پرواز خود بکاهند. وی با یادآوری اینکه در نوروز امسال هیچ بلیتی به سقف قیمتی فروخته نشد، افزود: به عبارتی می‌توان گفت که بازار خود را تنظیم کرد به‌طوری که بیش‌ترین نرخ ۳۲ دلار به ازای هر ساعت صندلی بود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، تأکید کرد: وقتی موضوع سوخت مطرح می‌شود، باید سهم آن در بلیت مشخص باشد؛ ما در صدد هستیم قیمت بلیت را کاهش داده و نرخ‌‌ها براساس خدماتی باشد که مسافر دریافت می‌کند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: با توجه به تعدد فرودگاه‌ها و پراکندگی جغرافیایی آنها، ناگزیر هستیم که به سمت توسعه انواع کلاس‌های پروازی برویم، چرا که باید اقتصاد صنعت هوایی تنظیم باشد. رمضانی؛ از تشکیل کمیته حمل‌ونقل هواپیماهای کوچک در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد تا ورود سرمایه‌گذار به سمت صنعت هوایی بیشتر شود و پرواز با هواپیمای کوچک زیر ۱۹ نفر صندلی به صرفه باشد و این کسب‌وکار پویا بماند. وی همچنین از شفاف‌سازی تخصیص ارز با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و نمایندگان این سازمان خبر داد و گفت: این مهم با مصوبه بانک مرکزی انجام می‌شود و صدور معرفی‌نامه‌های ارزی که پیشتر چهار ماه به طول می‌انجامید، اکنون در کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود. این مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، همچنین از تشکیل کمیته تخصصی گمرکی و ترخیص خبر داد که موضوعاتی نظیر اصالت قطعات و ارزش آن‌ها در گمرکات مورد بررسی قرار گرفته و سپس وارد کشور می‌شود. از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره نحوه محاسبه رفاهیات کارکنان این سازمان سؤال شد که وی توضیح داد: استفاده از خدمات رفاهی کارکنان در دستگاه‌های دولتی تعریف شده است و چنانچه یک کارمند دولت از خدماتی چون هتل، هواپیما، قطار و سایر خدمات استفاده کند، هزینه آن از حقوق آن فرد کسر می‌شود.