رشد داعش در سایه تمرکز ترکیه در مقابله با کردها

    همزمان با تلاش دولت ترکیه برای پیشبرد کمپین خود علیه شبه نظامیان کرد مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، دشمن مرگبار دیگری در حال پیشروی است: داعش.به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی تلاش کرده است تا این حقیقت را توضیح دهد: دولت ترکیه با تمرکز بر کرد‌ها توان مقابله خود با داعش […]

    همزمان با تلاش دولت ترکیه برای پیشبرد کمپین خود علیه شبه نظامیان کرد مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، دشمن مرگبار دیگری در حال پیشروی است: داعش.به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی تلاش کرده است تا این حقیقت را توضیح دهد: دولت ترکیه با تمرکز بر کرد‌ها توان مقابله خود با داعش را به عنوان مهم‌ترین تهدید امنیتی منطقه کاهش داده است.

این شبکه تروریستی از سوی آنکارا مسؤول ۴ حمله انتحاری از مجموع شش حمله انتحاری در این کشور از تابستان گذشته معرفی شده است؛ حملاتی که آخرین آن‌ها ۱۲ مارس در استانبول رخ داد؛ جایی که انفجار عامل انتحاری جان چهار گردشگر را در خیابان استقلال گرفت. این دومین باری بود که گردشگران در این شهر مورد هدف قرار می‌گرفتند. پیش از حمله اخیر، ۱۲ ژانویه بود که یک حمله انتحاری دیگر چندین گردشگر آلمانی را در یکی از تاریخی‌‌ترین اماکن تاریخی ترکیه به کشتن داد. مقامات ترکیه‌ای گروه داعش را مسؤول دو حمله دیگر هم می‌دانند که در مجموع منجر به کشته شدن ۱۳۶ تن شده است.

تشدید حملات انتحاری در ترکیه پس از آن روی داد که این کشور حضور خود را در کمپین بین‌المللی ضد داعش افزایش داد و درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک را از سر گرفت. تحلیلگران می‌پرسند که آیا ترکیه بیش از آن که بر اقدامات ضد تروریستی خود متمرکز شود توجه خود را به کرد‌ها معطوف نکرده است؟

سینان اولگن، رییس یک اندیشکده ترکیه‌ای در این باره معتقد است: زمانی که اکثر منابع ترکیه بر مقابله با تهدید پ‌ک‌ک متمرکز شده‌اند، احتمال وجود فضا برای داعش جهت انجام حملات تروریستی بالاتر می‌رود.

شرایط امنیتی در استانبول پیش از حمله ماه مارس از ترس و احتمال بالای بروز حمله‌ای طی مراسم نوروز که از سوی بسیاری از کرد‌ها برگزار می‌شود، تشدید شده بود. این ترس عملاً ریشه در انفجار انتحاری آنکارا دارد که پ‌ک‌ک مسؤولیت هر دوی آن‌ها را برعهده گرفت. در همین حال در آخرین حمله تروریستی علیه نیروهای امنیتی دولت توسط پ‌ک‌ک در روز پنجشنبه ۷ افسر پلیس کشته و ۲۷ تن دیگر زخمی شدند.

اما داعش که هرگز مسؤولیت حمله‌ای در خاک ترکیه را مدت‌‌ها برعهده نگرفته بود به نظر می‌رسد که اکنون به سرعت در حال تبدیل شدن به تهدیدی بزرگ‌تر آن هم نه تنها برای ثبات و امنیت ترکیه بلکه علیه اقتصاد آن نیز است.

نادی هاکورا، کارشناس مسایل ترکیه در اندیشکده‌ای انگلیسی در این باره توضیح می‌دهد: گروه داعش اکنون تأثیری منفی بر اقتصاد ترکیه دارد؛ اقتصادی که به ویژه از ناحیه گردشگری آسیب دیده است چرا که صنعت گردشگری ۱۲ درصد اقتصاد ترکیه را تشکیل می‌دهد.

آمارهای وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد، در ماه فوریه ۲۴٫۱ میلیون تن وارد ترکیه شده‌اند؛ رقمی که نشان‌دهنده کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در این میان تحلیلگران حملات داعش را نتیجه سیاست‌های ترکیه در سوریه می‌دانند که بر حمایت از گروه‌های اپوزیسیون برای برکناری و خروج بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه متمرکز است. به گفته این تحلیلگران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ دولت ترکیه چشمانش را بر فعالیت مخالفان و شبه‌نظامیان به ویژه در عبور و مرور از این کشور بست و به افراط‌گرایان اجازه داد تا وارد سوریه شوند و به این ترتیب راه را برای داعش جهت ایجاد خلافت خودخوانده خود هموار کرد.

دولت ترکیه این اتهامات را رد می‌کند و مدت‌هاست که خواهان همکاری نزدیک‌تر با آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی جهت شناسایی تهدیدات بالقوه تروریستی است. این کشور طی ۵ سال اخیر حدود ۳۲۵۰ «مهاجم تروریست خارجی» را از کشور خود خارج کرده و تا ماه مارس ۲۰۱۶ لیست ممنوع‌الورود‌های ترکیه شامل حدود ۳۸ هزار اسم شده است.

هفته گذشته در پی حملات تروریستی بروکسل که طی آن ۳۵ تن کشته و ۲۷۰ تن زخمی شدند اردوغان افشا کرد که یکی از مظنونان بمب‌گذاری‌های بلژیک از سوی ترکیه شناسایی، بازداشت و به درخواست وی به هلند استرداد داده شده است. اردوغان هم هلند و هم بلژیک را به دلیل عدم توانایی در مقابله با این تهدید بالقوه مسؤول می‌داند.

 

در حال حاضر اما ترکیه با توجه به نزدیکی به مناطق تحت کنترل داعش و حضورش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در مقابل این گروه تروریستی آسیب‌پذیر است.