در روزهایی که خاموشیها گریبان صنایع کشور را گرفته است، زنگ خطر جدی برای تولید در کشور، به ویژه قطعهسازی خودرو، به صدا درآمده است. کیفیت و تیراژ تولید خودروها به قطع برق گره خورده است؛ چرا که در زمان خاموشی خطوط تولید قطعهسازان و خودروسازان متوقف میشود، این توقف نهتنها ضایعات و زیان مالی […]
در روزهایی که خاموشیها گریبان صنایع کشور را گرفته است، زنگ خطر جدی برای تولید در کشور، به ویژه قطعهسازی خودرو، به صدا درآمده است. کیفیت و تیراژ تولید خودروها به قطع برق گره خورده است؛ چرا که در زمان خاموشی خطوط تولید قطعهسازان و خودروسازان متوقف میشود، این توقف نهتنها ضایعات و زیان مالی به تولیدکنندگان که عمدتاً قطعهسازان هستند، تحمیل میکند، بلکه سبب کاهش کیفیت قطعات الکترونیکی و پلاستیکی میشود، اثرات منفی این مسئله در عرضه خودرو به بازار و رشد قیمتها ناشی از کمبود تحویل خودروسازان نمایان خواهد شد. فعالان صنایع خودروسازی معتقد هستند که برای تأمین برق حاضر به سرمایهگذاری و استفاده از ژنراتور هستند، اما سوخت مورد نیاز برای تأمین برق قابل تهیه نیست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بازار، محمود نجفیسهی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در این باره با اشاره به اینکه متأسفانه صنعت و تولید در داخل کشور بهعنوان تنها خط سبز باقی ماندند؛ اما واحدهای مسکونی و تجاری خطقرمز شدند، گفت: وقتی برق قطع میشود، ما مستقیم دچار وقفه در خط تولید میشویم، بهعنوان مثال حقیقی شنبه و یکشنبه را زمان خاموشی اعلام میکنند. اما دوشنبه و سهشنبه خارج از برنامه، بعدازظهرها برق قطع میشود. یعنی عملاً قطعهسازان فقط چهار روز در هفته توان تولید دارند. اضافهکاری هم نمیتوانیم داشته باشیم، حتی جمعهها را که روز تعطیل رسمی است، جهت جبران انحراف از معیار تولید مجبور به فعالیت هستیم. وی با بیان اینکه روابط کارفرما و کارگر متأسفانه ناشی از قطع برق بههم خورده، نمیتوانیم با کارگرها به توافق برسیم، اظهار داشت: انتظار داریم به جای تحمیل این وضعیت به تولیدکننده، دولت مصوبهای بدهد که اگر برق در روزهای کاری قطع بود، بتوان در تعطیلات رسمی با حضور کارگران تولید را دادمه داد. در چنین شرایطی میتوان دستمزد کامل را به کارگران پرداخت کرد، اما الان همه بار این ماجرا بر دوش کارفرماست و باعث ایجاد تنش در محیط کاری میشود. نجفیسهی؛ درباره تأمین برق صنایع خودرویی با ژنراتور، گفت: خرید و استفاده از ژنراتور را باید واقعاً شوخی تلخی معرفی کرد، تهیه ژنراتور خودش هزینه بر است و تازه سوخت آن هم به سختی تأمین میشود. مدیره انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، تأکید کرد: به دلیل کمبود انرژی خودروسازان نمیتوانند روی قطعهساز داخلی حساب باز کنند. کیفیتها کاهش و هزینه تولید رشد داشته، همزمان با این مسئله افت تیراژ نیز ایجاد شده است. خودروساز وقتی میبیند نمیتواند قطعه مطمئن و با قیمت مناسب از داخل تهیه کند، به سراغ مونتاژ و تهیه قطعات از چین حرکت میکند. افزایش همکاری در صنایع خودروسازی با چین و ایجاد وابستگی شدید به آنها، صنعت خودرو کشور را نابود خواهد کرد. وی با بیان اینکه کاهش تیراژ تولید قطعهسازان داخلی به دلیل چالشهای کمبود انرژی، عامل حذف تولیدکنندگان داخلی خواهد شد، تصریح کرد: قطعاتی که در داخل امکان ساخت دارد، چینیها آنقدر قیمتش را پایین میآورند و شرایط را سخت میکنند که تولیدکننده داخلی اصلا نتواند وارد رقابت شود. برعکس، قطعاتی که تیراژ ندارد یا ساخت آن سخت است را آنقدر گران میکنند که فقط از چین بشود وارد کرد.
دیدگاه بسته شده است.