مهدی یاوری- قاچاق سوخت از جمله موارد آزاردهندهای است که هر دولتی به آن اشاره کرده است. برآوردها نشان میدهد در کشور روزانه ۲۵ تا ۳۰میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود که ۸۰درصد آن مربوط به گازوئیل است! بر همین اساس مسعود پزشکیان؛ رئیسجمهور، تاکنون چندبار به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرده است. تندترین سخن پزشکیان […]
مهدی یاوری- قاچاق سوخت از جمله موارد آزاردهندهای است که هر دولتی به آن اشاره کرده است. برآوردها نشان میدهد در کشور روزانه ۲۵ تا ۳۰میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود که ۸۰درصد آن مربوط به گازوئیل است! بر همین اساس مسعود پزشکیان؛ رئیسجمهور، تاکنون چندبار به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرده است. تندترین سخن پزشکیان اما آذرماه سال گذشته بود که در جلسه هیئت دولت چنین گفت: «چگونه ممکن است روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت گم شود، در حالیکه تولیدکننده و عرضهکننده خودمان هستیم. اگر برای این موضوع و سرقت مرا دار بزنند کار کمی نکردهاند.» پس از این سخنان بود که در شبکههای اجتماعی کاربران فیلمهای متعددی از قاچاق سوخت به نمایش گذاشتند که مهمترین رکن این فیلمها کامیون بود؛ کامیونهایی که به جای تحویل بار در مقصد، آن را به پهلوگاهها برده و سوخت را از طریق دهها لوله به وانت نیستانها میسپردند! از آن زمان تاکنون سخنان بسیاری مبنی بر لزوم پایان چرخه سوخت قاچاق به وجود آمد تا اینکه در نهایت هیئت وزیران طرح سهنرخی شدن گازوئیل را تصویب کرد؛ اولین نرخ، سهمیهای ۳۰۰ تومانی برای ناوگان فعال با بارنامه برخط است. نرخ دوم نیمهیارانهای است با قیمت نصف نسبت به خرید از پالایشگاهها یعنی حدود ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان که برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه در نظر گرفته میشود و نرخ سوم که برای مصرف بالاتر، آزاد است و براساس قیمت فوب خلیجفارس یعنی حدود ۴۲هزار تومان تعیین شده است. حال آن که قاچاق سوخت مربوط به تمام ناوگان عظیم حملونقل نمیشود و دیگر آنکه دولت برای حل این معضل باید از پالایشگاههایی که سوخت را به کامیونها میرسانند نیز حسابکشی کند.
علل نارضایتی کامیونداران
مشکلات این بخش باعث شده تا نزدیک به یک هفته کامیونداران پای خود را به جاده نگذارند. در واقع گرانی لاستیک، روغن و لوازمیدکی هم مزید بر علت شد تا نرخ متغیر سوخت و گرانی ترس بر دل رانندگان بیندازد و برخی از آنها اعتصاب کرده و از ترس پا به جاده نگذارند تا شاید صدایشان به گوش مسئولان برسد. آنهایی که در سرما و گرما، در جادههای غیراستاندارد و استاندارد، سیل و خشکسالی جادهها را در مینوردند تا چرخ حملونقل کشور و بیش از آن انتقال کالا و سوخت بچرخد و اقتصاد بیرمق به مرگ نزدیک نشود. نارضایتی کامیونداران در اعتراض به مشکلاتشان از جمله؛ پرداخت مطالبات، تغییر قیمت نرخ گازوئیل، ناکافی بودن سهمیه سوخت، تخصیص ناعادلانه، صفهای طولانی برای دریافت گازوئیل همچنان ادامه دارد.
ورود مجلس به علل ترمز کامیونداران
مشکلات کامیونداران در نهایت بعد از چند روز به گوش مجلسنشینان رسید. عادل نجفزاده؛ نماینده خوی، گفت: ناوگان حملونقل کشور به دلیل عدم توجه در دهههای اخیر، نبود نوسازی و همچنین فقدان حمایت جدی از قشر زحمتکش رانندگان، در حال فروپاشی است. در حالحاضر تعداد زیادی از کامیونها که سرمایه رانندگان و مردم ضعیف این کشور محسوب میشوند، پشت درهای گمرک دپو شدهاند و متأسفانه در معرض مصادره توسط دولت ترکیه قرار گرفتهاند. فاطمه جراره؛ نماینده بندرعباس، نیز از تحصن کامیونداران خبر داده و تأکید کرد: این تحصن باعث زیان به سایر اقشار از جمله کشاورزان شده و محصولات آنها به دلیل کمبود کامیون بر زمین مانده و به بازار نمیرسد، چارهای کنید به داد کامیونداران و کشاورزان برسید. حمیدرضا حاجیبابایی؛ نائبرئیس مجلس معتقد بود: قشر کامیونداران افراد زیادهخواهی نیستند و با گفتگو باید مشکل این صنف را حل کرد. قالیباف؛ رئیس مجلس نیز، در نهایت خواستار رفع فوری مشکلات این بخش شد.
دیدگاه بسته شده است.