مسیر صنعت خودروی ایران از استانداردهای موفق جهانی فاصله دارد

سیاست قیمت‌گذاری در سال‌های گذشته نه‌تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این میان نه‌تنها تولیدکننده، بلکه مصرف‌کننده نیز ناراضی است. به گزارش ایرنا، سیاست قیمت‌گذاری در سال‌های گذشته نه‌تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این میان نه‌تنها تولیدکننده، بلکه […]

سیاست قیمت‌گذاری در سال‌های گذشته نه‌تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این میان نه‌تنها تولیدکننده، بلکه مصرف‌کننده نیز ناراضی است. به گزارش ایرنا، سیاست قیمت‌گذاری در سال‌های گذشته نه‌تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالش‌هایی مواجه کرده است. در این میان نه‌تنها تولیدکننده، بلکه مصرف‌کننده نیز ناراضی است. عنوان می‌شود که سیاست قیمت‌گذاری برای کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده وضع می‌شود. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این سیاست به مرور زمان به تخریب ساختار رقابتی و راندمان تولید و نارضایتی مصرف‌کننده منجر خواهد شد. تیمور رحمانی؛ استاد اقتصاد دانشگاه تهران، می‌گوید: وقتی دولت برای سال‌‌ها، قیمت را زیر قیمت واقعی نگه می‌دارد، تولیدکننده انگیزه‌ای برای نوآوری و بهبود ندارد، و مصرف‌کننده نیز به جای سود، صف، کمبود و کالای بی‌کیفیت نصیبش می‌شود. بررسی‌های مالی نشان می‌دهد؛ ایران‌خودرو، زیان انباشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و مجموعه سایپا، زیان انباشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارند. در مقایسه با خودروسازان بزرگ جهانی، مسیر صنعت خودروی ایران به‌وضوح از استانداردهای موفق جهانی فاصله دارد. شرکت‌هایی مانند تویوتا، هیوندای و فولکس‌واگن نه‌تنها در تولید انبوه و سودآوری عملکردی قابل‌توجه دارند، بلکه بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند؛ برای مثال، تویوتا با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو، سودی معادل ۲۸٫۱ میلیارد دلار کسب می‌کند و حدود ۵٫۵ درصد از درآمدش را به R&D اختصاص می‌دهد. این در حالی است که ایران‌خودرو با تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه، نه‌تنها سودی ندارد، بلکه با زیان سنگین عملیاتی مواجه است و سهم تحقیق و توسعه در آن کمتر از ۰٫۲ درصد برآورد می‌شود. این شکاف عمیق نشان می‌دهد که سیاست‌ قیمت‌گذاری نه‌تنها می‌تواند صنعت را از مسیر رقابت‌پذیری دور کند، بلکه بر چرخه نوآوری، سودآوری و توسعه پایدار نیز تأثیر می‌گذارد. قیمت‌گذاری در سایر صنایع از جمله دارو، لبنیات و صنعت نیروگاهی و برق نیز چالش‌ها و نارضایتی‌هایی را به همراه داشته و بعضاً تأثیر جدی بر عملکرد و تولید شرکت‌ها ایجاد نموده و حتی مدیران برخی از این شرکت‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند ادامه تولید از نظر اقتصادی برای آن‌ها به‌صرفه نیست و حتی پایین‌تر از هزینه واقعی تولید می‌باشد.

مصرف‌کننده هم ناراضی است

نظرسنجی ایسپا در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد: ۷۳درصد مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند، ۸۲درصد قرعه‌کشی خودرو را ناعادلانه می‌دانند و ۵۵درصد ترجیح می‌دهند خودروی خارجی دست‌دوم بخرند.