بلاتکلیفی تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ باعث توقف فروش در سامانه یکپارچه شده و متقاضیان بیش از ۹ مرحله فروش گذشته، همچنان منتظر تعیینتکلیف نهایی هستند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال ۱۴۰۴، هنوز خبری از آغاز مرحله جدید فروش خودروهای وارداتی در سامانه […]
بلاتکلیفی تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ باعث توقف فروش در سامانه یکپارچه شده و متقاضیان بیش از ۹ مرحله فروش گذشته، همچنان منتظر تعیینتکلیف نهایی هستند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال ۱۴۰۴، هنوز خبری از آغاز مرحله جدید فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه نیست. سکوت وزارت صنعت،معدنوتجارت (صمت) در برابر مطالبه جدی واردکنندگان و خریداران، سایهای از ابهام را بر روند واردات خودرو انداخته است. آخرین مرحله فروش خودروهای وارداتی در ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد و تا این لحظه هیچ نشانهای از برنامهریزی یا اعلام دور جدید فروش دیده نمیشود. وزارت صمت نهتنها آییننامه تعرفه واردات را ابلاغ نکرده، بلکه حتی توضیح روشنی نیز درباره تأخیر در این مسیر ارائه نداده است. هرچند در قانون بودجه ۱۴۰۴ نرخ تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد تعیین شده، اما اجرای آن منوط به تدوین و ابلاغ آییننامههای تکمیلی از سوی دولت است؛ فرآیندی که تاکنون به انجام نرسیده و باعث شده خودروهای واردشده به گمرکات کشور همچنان ترخیص نشوند. نکته مهم اینجاست خریدارانی که در اسفند ۱۴۰۳ با پرداخت پیشپرداخت در سامانه یکپارچه ثبتنام کردهاند، همچنان در انتظار تعیینتکلیف نهایی وضعیت خودروهایشان هستند. این در حالی است که واردکنندگان نیز به دلیل نبود دستورالعمل نهایی تعرفه، از ثبت سفارش جدید و ترخیص محمولههای وارداتی خودداری میکنند. در این میان، عملکرد وزارت صمت و بهویژه دفتر واردات خودرو با انتقادات جدی مواجه شده است. سکوت مدیرکل دفتر واردات خودرو و عدم شفافسازی درباره آینده سامانه فروش، نگرانیها را تشدید کرده است. به هر حال تا زمان ابلاغ رسمی تعرفه واردات خودرو و تعیین دستورالعملهای مرتبط، نباید انتظار آغاز مرحله جدید فروش در سامانه یکپارچه را داشت. خریداران و فعالان اقتصادی در شرایطی قرار دارند که نبود شفافیت از سوی نهاد متولی، عملاً فضای بازار خودروهای وارداتی را در حالت قفل نگه داشته است. نکته مهم اینجاست در شرایطی که هنوز تکلیف تعرفه واردات خودرو مشخص نشده است برخی از بانکها با ارسال پیامکهایی به مشتریان خود اعلام کردهاند برای بلوکه کردن حساب جهت خرید خودروهای وارداتی اقدام کنند البته هنوز وزارت صمت در این رابطه سکوت کرده و مشخص نیست، براساس کدام استدلال در شرایطی که تعرفه مشخص نیست و حجم زیادی از خریداران بلاتکلیف هستند آیا ثبتنام جدیدی در کار است یا نه؟
رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: به دلیل کاهش ثبت سفارش خودرو در سال ۱۴۰۳ پیشبینی میشود واردات خودرو در سالجاری نسبت به سال گذشته افت داشته باشد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید موتمنی؛ رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو از احتمال کاهش واردات در […]
شورایرقابت با خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری، اگر چه مسیر آزادسازی قیمتها را باز کرد، با این حال سازمان حمایت، همچنان اصرار بر قیمتگذاری دستوری خودروهای وارداتی دارد. به گزارش پرشینخودرو، این سیاست در کنار اعلام لغو برخی محدودیتها و تسهیل فرآیند خرید، میتواند شرایط را برای خریداران خودروهای وارداتی آسانتر کند اما وجود […]
مهدی قرهداغلی- سردار سیدتیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت واردات خودرو، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مؤلفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و […]
مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان توسعه تجارت، از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات امکانپذیر نیست و اجرایی نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو، در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو […]
دیدگاه بسته شده است.