محمد قرهداغلی -پس از آنکه هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سهنرخی مصوب کردند، بهگونهای که قیمت سهمیهای همچنان باقی بماند و یک نرخ نیمهیارانهای بهعنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد بهعنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شد این ماجرا، نگرانیهای زیادی برای کامیونداران در تغییر نرخ سوخت به وجود آورد، چراکه […]
محمد قرهداغلی -پس از آنکه هیئت وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سهنرخی مصوب کردند، بهگونهای که قیمت سهمیهای همچنان باقی بماند و یک نرخ نیمهیارانهای بهعنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد بهعنوان نرخ سوم، برای گازوئیل تعیین شد این ماجرا، نگرانیهای زیادی برای کامیونداران در تغییر نرخ سوخت به وجود آورد، چراکه به درستی جزئیات نرخهای در نظر گرفته شده مشخص نبود. این موضوع اعتراض بسیاری از کامیونداران را در پی داشت که باعث شد کامیونداران از یکم خردادماه در بیش از۱۳۰ شهر ایران دست به اعتصاب بزنند، البته موضوع گازوئیل تنها یکی از دلایل اعتصاب کامیونداران است. کامیونداران در جریان اعتصاب خود عنوان کردند که پیمایش به صورت دقیق انجام نمیگیرد و با کمبرآورد کردن مسیر و اختصاص سهمیه با توجه به مسیر تعیینشده، گازوئیل سهمیهای در مسیر تمام میشود. در چنین شرایطی کامیونداران مجبور هستند که مابهالتفاوت گازوئیل مورد نیاز خود را بهطور آزاد سوختگیری کنند. رضا اکبری؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، راجع به طرح سهنرخیشدن گازوئیل، گفت: هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست و مسئولان ارشد دولت نیز تصمیمی در این مورد نگرفتهاند. تأکید سازمان راهداری این است که به رانندگانی که سالم و منظم کار میکنند، سوخت کافی و به قیمت مصوب تعلق گیرد. وی تصریح کرد: در جلسههای اخیر با انجمنها و تشکلهای صنفی توافق شد که جدول و قواعد تخصیص سوخت را با شرکت نفت بازنگری کنند و ضرایب آن اصلاح شود تا سوخت بیشتری به رانندگان اختصاص یابد. تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی بهنرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق میگیرد، سهنرخیشدن اجرایی نمیشود. همچنین فیروز خدایی؛ رئیس هیئت مدیره کانون رانندگان کشور، با بیان اینکه در حوزه تخصیص سوخت گازوئیل به کامیونداران دو مورد مطرح شده است، گفت: یک مورد مربوط به تخصیص سهمیه سوخت و مقدار سوختی است که باید به رانندگان تخصیص یابد که متأسفانه جوابگو نیست و همین موضوع باعث شده که رانندگان گلایه داشته باشند. وی ادامه داد: سهمیه پایه برای جابهجایی و مسافتهای پرت و همچنین توقف برای بارگیری و تخلیه بار هم در تخصیص سوخت در نظر گرفته نشده بود که همین امر خود تخصیص سوخت را با مشکل مواجه کرده است. خدایی؛ با بیان اینکه مقرر شده بود که برای صحتسنجی تردد خودروها و کامیونها دوربین نصب و رصد انجام شود تا بساط بارنامههای صوری در این بخش برچیده شود، گفت: متأسفانه در این بخش دوربینها به درستی کار نکرده و همین موضوع خود باعث شده سهمیه پایه هم برای رانندگان کم شود. وی یادآور شد: سهمیه پایه اختصاصی سوخت پیمایشی از دو هزار لیتر شروع شده که در طی چند سال اخیر به صورت ماهانه این سهمیه سوخت کاهش یافته است. خدایی؛ با بیان اینکه مقرر شده بود که ستاد سوخت کشور قواعد سوخت را اصلاح و حرکتهای که برای تخلیه بار و یا بارگیری در مسافتهای طولانی انجام میشود را در نظر بگیرند و یک بازنگری در جدول داشته باشند که متاسفانه این موضوع انجام نشده است، گفت: مقرر شده بود که حرکت وجابهجاییها پرت به حساب بیاید و یک جدول براساس قواعد سهمیه پایه ایجاد شود. وی درخصوص سهنرخی شدن سهمیه گازوئیل هم، گفت: مقرر شده تا زمانی که جدول تخصیص سهمیه سوخت بازنگری نشده و مسائل کارشناسی با حضور مسئولان این حوزه و انجمنها و صنف کامیونداران بررسی نشده این طرح اجرایی نشود.
دیدگاه بسته شده است.