دانش آشتیانی اجرای سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویت دانشگاه فرهنگیان، اهداف تعلیم و تربیت را محقق میکند. به گزارش ایرنا، فخرالدیندانشآشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر اظهارکرد: همه مسؤولین آموزش و پرورش باید در شناساندن جایگاه واقعی آموزش و پرورش […]
دانش آشتیانی
اجرای سند ۲۰۳۰ در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویت دانشگاه فرهنگیان، اهداف تعلیم و تربیت را محقق میکند.
به گزارش ایرنا، فخرالدیندانشآشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر اظهارکرد: همه مسؤولین آموزش و پرورش باید در شناساندن جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تلاش کنند، زیرا اگر جایگاه و شأن واقعی آموزش و پرورش در جامعه مشخص شود همه حاکمیت در رفع مشکلات آن تلاش خواهند کرد.
وی افزود: کمبود منابع دولتی باعث شده اهداف و برنامهها به صورت استاندارد اجرا نشود و عدم اختصاص بودجه عمرانی به دانشگاه فرهنگیان، نگهداری و توسعه فضاهای آموزشی این دانشگاه را با مشکل مواجه کرده است.
دانش آشتیانی از ایجاد ستاد بودجهای در سال ۹۶ خبر داد و تصریحکرد: بودجه دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دانشگاهها پایینتر است، بنابراین سعی میکنیم طرحی را برای اختصاص اعتبارات عمرانی به این دانشگاه در بودجه ۹۷ ارایه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این نگرش صحیح نیست که معلم در کلاس درس تنها به آموزش بپردازد و معتقد باشد تربیت خارج از کلاس محقق میشود، زیرا فرایند تربیت باید در کلاسهای درس صورت گیرد.
وی خاطرنشانکرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از سایر دانشجویان باشد، در رفتار خود الگویی مناسب برای دیگران باشد، بنابراین اگر دانشجو معلمی، مهارتهای لازم را در دانشگاه فرهنگیان کسب نکند، در تربیت دانشآموزان موفق نخواهد بود.
وی اظهارکرد: نوع تدریس در دانشگاه فرهنگیان باید متفاوت از دیگر دانشگاهها باشد، بنابراین نباید فرایند آموزش به شکل خطابه صورت گیرد، بلکه دانشجو معلمان باید در کلاس فعال باشند و از روشهای پژوهشی استفاده کنند تا این نوع آموزش به مدارس منتقل شود.
دانش آشتیانی با اشاره به استفاده از واژه مربی به جای معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: همه معلمان باید مربیانی باشند که روشها را آموزش میدهند و دانشگاه فرهنگیان مهمترین مرکزی است که معلم تربیت میکند، بنابراین باید این دانشگاه به گونهای تقویت شود که بتواند، اهداف تعلیم و تربیت را محقق سازد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه ششم توسعه، حکمی را آوردهایم که نظام حقوقی معلمین را از سیستم کارمندی مُنفک میسازد، البته طرحی را برای این موضوع آماده کردیم تا به دولت ارایه دهیم و در صورت تصویب توسط مجلس شورای اسلامی، نظام معلمان از سیستم کارمندی جدا میشود، بنابراین برای تثبیت شأن و مقام معلم در جامعه، نظام پرداختی آنها باید از سایر کارمندان جدا شود.
براساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش همچنین اجرای سند ۲۰۳۰ را در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قلمداد کرد.
دانش آشتیانی گفت: سند ۲۰۳۰ توصیهای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن دو مقوله، سلامت و آموزش مورد تأکید قرار گرفته است.
وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تأکید قرار گرفته است و کشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسکو ارایه میدهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند۲۰۳۰، توصیهای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست، چنانکه در قسمتی از این سند آمده است، مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمیشود.
دانش آشتیانی تصریح کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از سند اجرا نمیشود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی، دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد.
وی افزود: ممکن است، این سؤال در ذهن افراد متبادر شود، اگر مفاد سند۲۰۳۰ همان مواردی است که در سند تحول وجود دارد، پس چه لزومی بر اجرای مفاد آن میباشد که پاسخ باید گفت: برای ارایه گزارش به جهانیان در خصوص وضعیت آموزشی در ایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و همچنین تعامل با سایرکشورها، اجرای این سند ۲۰۳۰ مؤثر است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشانکرد: سند ۲۰۳۰ هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمیکند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند ۲۰۳۰ تفاهمنامهای است که اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.
وی مطالبی که برخی افراد درباره سند ۲۰۳۰ مطرح کردهاند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه میگویند، وزرای آموزش وپرورش این سند را امضا کردهاند، کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهمنامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گرد هم میآیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار میدهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخصهای خوبی دارد، این مسأله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشتهای سوء جلوگیری میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.