موانع گمرکی و ارزی دلایل کاهش تولید قطعه‌سازان خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکسری از مواد اولیه و قطعه که مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی کشور است، به خاطر موانع ترخیص از جمله تخصیص ارز در گمرک رسوب شده که ادامه این روند تولید قطعه‌سازان را در آینده نزدیک با کاهش روبه‌رو می‌کند. به گزارش ایرنا، محمدرضا نجفی‌منش؛ با […]

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکسری از مواد اولیه و قطعه که مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی کشور است، به خاطر موانع ترخیص از جمله تخصیص ارز در گمرک رسوب شده که ادامه این روند تولید قطعه‌سازان را در آینده نزدیک با کاهش روبه‌رو می‌کند. به گزارش ایرنا، محمدرضا نجفی‌منش؛ با اشاره به رسوب کالا‌ها در گمرکات کشور، اظهار داشت: بخشی از موانع ترخیص کالاهای وارداتی به مدارک و مانع تراشی نهادهای مربوطه و بخش دیگر به خاطر کمبود تخصیص ارز در گمرکات رسوب شده است که نیاز به بازنگری دارد. وی افزود: صنعت قطعه‌سازی مواد اولیه و کالاهایی که در ایران قابلیت ساخت ندارد و یا ساخت آن‌ها بسیار زمان بر است را وارد می‌کند که به خاطر موانع ترخیص کالاها، تعدادی کانتینر و مواد اولیه وارداتی در حادثه بندر شهیدرجایی از بین رفته است. نجفی‌منش؛ ادامه داد: به وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم که تخصیص ارز سریع صورت بگیرد تا بتوانیم سریع مواد اولیه را وارد کشور کنیم در غیر این صورت تیراژ تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود و از طرف دیگر نمی‌توانیم نیاز خودروسازان و مونتاژکاران را برطرف کنیم. وی با انتقاد از وضعیت رسوب کالا‌ها در بنادر و گمرکات، گفت: باید ترخیص کالا‌ها به سرعت انجام شود و بار در بنادر معطل نماند تا اگر حادثه‌ای مانند بندر شهیدرجایی پیش آمد، دیگر کالا‌ها دچار خسارت نشوند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، خاطرنشان کرد: عدم ترخیص مواد اولیه در تولید تأثیر گذاشته و به طبع تأمین نشدن قطعات، خودروسازان و مونتاژکاران را نیز با کاهش تولید روبه‌رو می‌کند. وی با اشاره به جلوگیری از واردات کالاهای خارجی مشابه ایرانی گفت: در شرایطی که برای کالا‌ها و مواد اولیه ضروری، کمبود ارز در کشور داریم توصیه می‌کنیم کالاهایی که قابلیت تولید در داخل دارند، کالاهای خارجی مشابه آن‌ها وارد نشود. نجفی‌منش؛ ادامه داد: قطعه خودرو به حد وفور در داخل تولید می‌شود، اصرار افرادی برای واردات همان قطعات مشابه درست نیست، اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مازاد تولید داخلی داریم اما واردات هنوز دنبال می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قانونی در برنامه ششم توسعه بود که جلوی ورود کالاهای مشابه داخلی را می‌گرفت که این موضوع از برنامه هفتم حذف شد؛ در این رابطه دو دیدگاه داریم برخی از افراد، معتقد هستند واردات در کالاهای مشابه نباید ممنوع شود و عده‌ای معتقد هستند نباید واردات صورت بگیرد. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، بر داخلی‌سازی قطعات تأکید کرد و گفت: امسال به نام سال سرمایه‌گذاری برای تولید است باید بررسی کنیم که آیا کالاهایی که وارد می‌کنیم آیا قابلیت ساخت داخل را دارد یا ندارد تا از این طریق روی داخلی‌سازی بیشتر تمرکز کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم. وی عنوان کرد: در وزارت صمت، شورایی با موضوع رسیدگی به وضعیت کالاهای وارداتی مشابه تشکیل شده که قرار است، وزیر و معاونان به این موضوع ورود کرده و راهکار ارائه کنند. نجفی‌منش؛ گفت: بخشی از کالاهای مشابه از طریق ته لنجی و کولبری وارد می‌شود، باید فرهنگ‌سازی شود کالاهایی در داخل کشور تولید می‌شود، مشابه خارجی آن وارد نشود.