سرپرست حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری، از تسهیل ورود بخشخصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک خبر داد و گفت: سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند، زیرا منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نهتنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، […]
سرپرست حوزه ریاست و روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری، از تسهیل ورود بخشخصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک خبر داد و گفت: سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند، زیرا منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نهتنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، قطعات و خدمات نگهداری نیز وابستهاند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، آرش خانباشی؛ اظهار داشت: صنعت هوانوردی به دلیل حجم بالای سرمایهگذاری، از صنایع مهم و راهبردی کشور محسوب میشود؛ از اینرو، حضور شرکتهایی با اقتصاد پایدار در این حوزه اهمیت ویژهای دارند. وی استفاده از صندوقهای سرمایهگذاری متنوع و با سرمایه بالا برای جذب منابع مالی در صنعت هوانوردی را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای ترغیب سرمایهگذاران، باید تغییراتی در شیوهنامهها و مقررات موجود صورت گیرد از این رو تدوین قوانین جدید و تسهیل شرایط ورود سرمایهگذاران در دستور کار است. خانباشی؛ ایجاد زمینه برای فعالیت شرکتهایی با توان بهکارگیری هواپیماهای کوچک (زیر ۱۹ نفر) در کنار هواپیماهای سنگین را یکی از محورهای فعالیت این سازمان در دولت چهاردهم برشمرد و یادآور شد: این نوع هواپیماها میتوانند در بخشهای جابهجایی بار و مسافر نقش مهمی ایفا کنند. این مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به وجود تعداد زیاد فرودگاههای کماستفاده در کشور، افزود: علت اصلی بهرهبرداری پایین از این فرودگاهها، استفاده نکردن از تمامی ظرفیتهای صنعت هوانوردی بهویژه در حوزه هواپیماهای کوچک بوده است بهطوری که این نوع هواپیماها تاکنون در برنامهریزیها جایی نداشتهاند و تقریباً نادیده گرفته شدهاند. وی طراحی سازوکار بهرهبرداری از هواپیماهای کوچک را نخستین اقدام سازمان هواپیمایی کشوری در دولت چهاردهم برشمرد و افزود: یکی از پروژههای جاری، ایجاد بستر لازم برای استفاده از هواپیماهای آبنشین در درگاههای دریایی است که دستورالعملهای اجرایی آن در دست تدوین است. خانباشی؛ یکی از مزیتهای استفاده از هواپیماهای آبنشین را استفاده از درگاههای دریایی بهعنوان مکمل فرودگاههای فعلی دانست و ادامه داد: استفاده از این ظرفیتها، بهویژه در شمال و جنوب کشور، میتواند حملونقل هوایی مبتنی بر دریا (دریامحور) را توسعه دهد بدون آنکه به زیرساختهای پیچیده فرودگاهی نیاز باشد. وی افزود: هواپیماهای دوزیست که قابلیت نشست و برخاست در هر دو بستر خشکی و آبی را دارند، میتوانند در ایجاد یک شبکه مویرگی پروازی نقش کلیدی ایفا کنند بهطوری که علاوه بر پروازهای سنگین، نقاط نزدیک به یکدیگر با هواپیماهای کوچک به یکدیگر متصل و از ظرفیت دریایی نیز بهرهبرداری شود. خانباشی؛ با بیان اینکه یکی از بخشهای صنعت هوانوردی که کمتر به آن پرداخته شده، ورود بخشخصوصی به ساخت و تعمیر هواپیماهای کوچک است، اظهار داشت: سازمان در تلاش است با اصلاح شیوهنامهها، بستر استفاده از این نوع هواپیماها را مهیا کند. این روند منجر به ایجاد شرکتهای کوچک میشود که نهتنها به خرید پرنده نیاز دارند، بلکه به تعمیرات، قطعات و خدمات نگهداری نیز وابسته هستند. وی یادآور شد: این زنجیره فعالیت میتواند بستر مناسبی برای ورود شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه تعمیرات و نگهداری باشد و یک چرخه اقتصادی پویا در حوزه هوانوردی کشور ایجاد کند که از ظرفیت سایر حوزههای ملی نیز بهره میبرد.
دیدگاه بسته شده است.