تصمیم اخیر مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر توقف عرضه خودرو در چارچوب قیمتگذاری دستوری و انتقال فروش به بستر بورس کالا، موج تازهای از ابهام و واکنش را در میان ناظران اقتصادی، نهادهای قانونی و افکار عمومی ایجاد کرده است. هرچند این خودروساز از زیانهای انباشته و افزایش هزینههای تولید بهعنوان دلایل این تصمیم یاد کرده، […]
تصمیم اخیر مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر توقف عرضه خودرو در چارچوب قیمتگذاری دستوری و انتقال فروش به بستر بورس کالا، موج تازهای از ابهام و واکنش را در میان ناظران اقتصادی، نهادهای قانونی و افکار عمومی ایجاد کرده است. هرچند این خودروساز از زیانهای انباشته و افزایش هزینههای تولید بهعنوان دلایل این تصمیم یاد کرده، اما شواهد نشان میدهد که شورایرقابت بهطور رسمی مجوز خروج این محصولات از شمول قیمتگذاری دستوری و یا عرضه در بورس کالا را صادر نکرده است. به گزارش مناقصهمزایده، کارشناسان هشدار میدهند که اقدام ایرانخودرو در صورت عدم اخذ استعلام رسمی، با مانع قانونی روبهرو خواهد شد. بنابراین هرگونه عرضه خارج از این ضوابط، نهتنها فاقد وجاهت قانونی است، بلکه میتواند بهعنوان تخلف از شبکه توزیع رسمی تلقی شود.حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا سلیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نسبت به تهدید یک خودروسازی داخلی مبنی بر توقف فروش محصولات در صورت اصلاح نشدن قیمتگذاری واکنش نشان داد و گفت: خودروساز حتی اگر به بخشخصوصی هم واگذار شده باشد نباید با صحبتهای غیرقانونی، بازار خودرو را بههم بریزد. سلیمی؛ با بیان اینکه چنین موضعگیریهایی قابلقبول نیست، گفت: خودروسازان با وجود برخورداری از رانتهای مختلف همچنان محصولاتی با قیمت بالا و کیفیت محدود عرضه میکنند. سلیمی؛ با انتقاد از فضای محدود واردات خودرو، تصریح کرد: تا زمانی که مسیر واردات شفاف و رقابتی نباشد، صحبت از آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه انحصار نباید به ابزاری برای تحمیل شرایط به مردم تبدیل شود، گفت: هرگونه فشار به بازار، واکنش جدی مجلس را در پی خواهد داشت. سلیمی؛ با بیان اینکه خودروساز حتی اگر به بخشخصوصی هم واگذار شده باشد نباید با صحبتهای غیرقانونی، بازار خودرو را بههم بریزد، تأکید کرد: وزارت صمت، سازمان حمایت و مجلس موظفاند از حقوق مصرفکننده دفاع کنند و اجازه ندهند تصمیمات یکسویه، تعادل بازار را برهم بزند.
گروه خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی خودروی کشور، ضمن انتقاد از ساختار معیوب صنعت خودرو و نقش سیاستگذاریهای نادرست، از شکاف عمیق میان قیمت تمامشده و بازار خودرو گفت و اعلام کرد: در سالهای اخیر، ۶۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان یا همان سوبسید سیاه توزیع شده که هیچکدام به جیب ملت […]
گروه خودرو- صنعت و بازار خودرو همواره با چالشهای متعددی روبهرو بوده که همین امر سبب ایجاد شرایط سختی در این حوزه شده است. از سویی دیگر زدوبندهایی که در پشت صحنه این صنعت وجود دارد، خبر از لابیبازی برخی سودجویان داد که نفعشان در نابسامانی بازار خودرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، […]
کاهش تقاضای مؤثر، این روزها بازار خرید و فروش خودرو را با رکود قابلتوجهی مواجه کرده و شاید بتوان گفت؛ بهنوعی بازار خودرو قفل شده است. وضعیتی که اگرچه باعث فروکش کردن تب سوداگری در بازار شده، اما تشدید آن در ماههای اخیر خودروسازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده و میتواند آغازی بر بحران […]
با سیاست اصلاح قیمت در صنعت خودرو، فرصتی طلایی برای حذف دلالی، دسترسی مستقیم مصرفکننده به خودرو از کارخانه و بازگشت خودروسازان به مسیر سوددهی فراهم شده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از بازار، در سالهای گذشته، بازار خودروی ایران به دلایل عدیده مانند؛ اختلاف قیمت کارخانه و بازار، محدودیتهای عرضه، و سیاستگذاریهای غیرمنعطف […]
دیدگاه بسته شده است.