ارزش واقعی شرکت سایپا چقدر است؟

در حالی که اخبار مربوط به واگذاری گروه خودروسازی سایپا این روز‌ها بار دیگر در صدر توجهات قرار گرفته، گمانه‌زنی‌‌ها درباره ارزش واقعی این شرکت قدیمی و پرنفوذ در صنعت خودرو نیز افزایش یافته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که بلوک ۴۲ درصدی سهام این شرکت بین ۹۷ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، اما […]

در حالی که اخبار مربوط به واگذاری گروه خودروسازی سایپا این روز‌ها بار دیگر در صدر توجهات قرار گرفته، گمانه‌زنی‌‌ها درباره ارزش واقعی این شرکت قدیمی و پرنفوذ در صنعت خودرو نیز افزایش یافته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که بلوک ۴۲ درصدی سهام این شرکت بین ۹۷ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، اما برخی کارشناسان معتقدند این رقم، همه ظرفیت‌های سایپا را در بر نمی‌گیرد و خیلی بیشتر از این ارقام است. به گزارش ایرنا، در این باره چندی پیش، سید جواد حسینی‌کیا؛ عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: قیمت‌گذاری شرکت سایپا براساس واقعیت صورت نگرفته است. سایپا با بیش از نیم قرن سابقه، نه‌تنها یکی از شناخته‌شده‌‌ترین برندهای صنعتی کشور است، بلکه در دل خود شرکت‌های زیادی را جا داده است. از زامیاد، سایپا دیزل، بن‌رو، پارس‌خودرو گرفته تا سایپا یدک و شرکت‌های تأمین قطعه‌ مانند سایپا گام، مالیبل، سایپا پرس، ایدکوپرس، ایران‌کاوه و حتی نهادهایی مانند باشگاه فرهنگی و ورزشی سایپا و امدادخودرو و… در تملک یا کنترل گروه سایپا هستند. علاوه بر دارایی‌های فیزیکی، زمین‌‌ها و کارخانه‌های استراتژیک سایپا در نقاطی چون تهران، ساوه، کاشان، از ارزش‌گذاری‌های بالایی برخوردارند. در شرایط تحریم، بسیاری از تجهیزات موجود در خطوط تولید سایپا غیرقابل جایگزینی یا واردات هستند و همین موضوع به مفهوم ارزش جایگزینی اهمیت دوچندانی می‌دهد، رویکردی که از اواخر سال ۱۳۹۹ وارد فرآیندهای کارشناسی ارزش‌گذاری شد. از دیگر مزیت‌های پنهان اما اثرگذار سایپا، سرمایه انسانی باتجربه و متخصص آن است؛ بدنه‌ای فنی و مدیریتی که در طول دهه‌ها فعالیت، دانش عملیاتی و زیرساختی انباشته‌ای را شکل داده که برای هر خریدار بالقوه، ارزشمند و زمان‌بر برای تکرار خواهد بود. نکته قابل‌تأمل آن است که در اغلب فرآیندهای ارزش‌گذاری رسمی، دارایی‌های نامشهود مانند ارزش نشان تجاری، شهرت تجاری و جایگاه ذهنی در بازار به‌درستی محاسبه نمی‌شود. سایپا با همه نقدهایی که بعضا بر کیفیت و تنوع محصولاتش وارد است، همچنان یکی از شناخته‌ شده‌‌ترین برندهای ایرانی محسوب می‌شود که رسیدن به این جایگاه برای رقبای جدید بسیار پرهزینه و گاه ناممکن خواهد بود. با همه این اوصاف، خصوصی‌سازی سایپا اگرچه روی کاغذ واگذاری یک خودروساز است، اما در واقع، واگذاری یکی از مهم‌‌ترین دارایی‌های استراتژیک صنعتی کشور است؛ دارایی‌ای که قیمت‌گذاری آن باید بسیار فراتر از ترازنامه‌های رسمی و با در نظر گرفتن ارزش جایگزینی، ارزش برند، دارایی‌های نامشهود و موقعیت استراتژیک در صنعت خودرو انجام شود.