عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران:دولت از تشدید رکود و تعطیلی کارخانه‌ها نگران نیست

  محمدعلی ربانی گفت: اگرچه سود سپرده‌های بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته است اما ماهیت ماجرا این است که این موضوع برای سپرده‌های کلان صادق نبوده و بیش‌تر راجع به سپرده‌های خرد و پس‌اندازهای خرد مردم است. ربانی عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره وام‌های ۱۶۰ میلیون تومانی و تأثیر آن بر […]

 

محمدعلی ربانی گفت: اگرچه سود سپرده‌های بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته است اما ماهیت ماجرا این است که این موضوع برای سپرده‌های کلان صادق نبوده و بیش‌تر راجع به سپرده‌های خرد و پس‌اندازهای خرد مردم است.

ربانی عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره وام‌های ۱۶۰ میلیون تومانی و تأثیر آن بر خروج مسکن از رکود به تراز گفت: ورودی اقساط مسکن مهر در بانک مسکن افزایش زیادی داشته و در حقیقت نوعی ریزش درآمد در بانک مسکن صورت گرفته است که این موضوع باعث تمایل این بانک به تسهیلات‌دهی شده است.

وی افزود: بانک مسکن برای این کار دو روش پیش گرفت که روش اول ارایه تسهیلات با سپرد‌ه‌گذاری و روش دوم ارایه تسهیلات از طریق اوراق امتیاز آور است که در هر دو صورت بانک مسکن از ارایه این تسهیلات منتفع خواهد بود.

ربانی با اشاره به این‌که تمام این طرح‌ها بر اساس منافع سیستم بانکی و بانک مسکن طراحی شده است، خاطرنشان‌ کرد: این موضوع در راستای مصالح و منافع بانک مسکن برنامه‌ریزی شده و از طریق اعمال فشار از سوی بانک مرکزی سعی در جبران ریزش پول موجود در بانک‌ها به خصوص بانک مسکن دارد.

وی درباره تأثیر این تسهیلات بر افزایش قیمت مسکن در سال ۹۵ تصریح‌ کرد: این تسهیلات برای مسکن اولی‌‌ها در نظر گرفته شده که طبیعتاً این دسته از افراد در ابتدا باید توانایی پرداخت اقساط این تسهیلات را داشته باشند. ضمن این‌که با توجه به خرید اوراق امتیاز آور نرخ واقعی این تسهیلات ۱۴ درصد نبوده و عملاً حدود ۱۸ درصد است.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اقساط حدود دو میلیون تومانی این تسهیلات گفت: افرادی توانایی پرداخت این اقساط را دارند که حداقل درآمدی حدود ۴ میلیون تومان در ماه داشته باشند.

وی ادامه‌ داد: اگرچه سود سپرده‌های بانکی به ۱۸ درصد کاهش یافته است اما ماهیت ماجرا این است که این موضوع برای سپرده‌های کلان صادق نبوده و بیش‌تر راجع به سپرده‌های خرد و پس‌اندازهای خرد مردم است.

ربانی درباره وجود چنین مکانیزمی در بانک مسکن توضیح داد: همان‌طور که الان مکانیزمی در بانک مسکن وجود دارد که طبق این مکانیزم سود سپرده‌گذاری‌های کلان تقریباً حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد خواهد بود.

این انبوه‌ساز خاطرنشان‌ کرد: تا زمانی که بانک مرکزی به دنبال کاهش سود سپرده‌های بانکی نباشد مردم ترجیح می‌دهند به سمت خرید مسکن نرفته و پول خود را در بانک‌ها نگه‌ دارند. لذا هر وقت سود سپرده‌های بانکی به حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد برسد این سپرده‌ها به سمت تولید و ساخت مسکن خواهد رفت.

 

وی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور مبنی بر خروج قطعی اقتصاد از رکود در سال ۹۵، درباره ارتباط بخش مسکن به کل اقتصاد کشور افزود: مطمئن باشید در صورت رونق ساخت‌ و ساز بیش از ده‌ها حرفه و صنعت شروع به فعالیت خواهد کرد. شعار ایجاد رونق رییس‌جمهور در سال ۹۵ در سال گذشته نیز داده اما هرگز محقق نشد و به نظر می‌رسد که هیچ مسؤول دولتی از رکود موجود و تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش ظرفیت تولیدی کشور نگران نیست.