جدال خودرویی سازمان بورس و شورای‌رقابت بالا گرفت

با صدور نامه‌ای از سوی حمید یاری؛ معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام شد که عرضه خودرو در بورس کالا بلامانع بوده و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. در این نامه آمده است: عرضه خودرو در بورس از نظر این سازمان و شرکت بورس کالای ایران، هیچ‌گونه منع […]

با صدور نامه‌ای از سوی حمید یاری؛ معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام شد که عرضه خودرو در بورس کالا بلامانع بوده و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. در این نامه آمده است: عرضه خودرو در بورس از نظر این سازمان و شرکت بورس کالای ایران، هیچ‌گونه منع قانونی ندارد. لذا تولیدکنندگان می‌توانند با ارائه برنامه تولید و عرضه، نسبت به طی مراحل پذیرش و عرضه محصولات خود مطابق با ضوابط جاری اقدام کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، سخنگوی شورای‌رقابت در واکنش به تصمیم سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: شورای‌رقابت بر اجرای مصوبه ۵۴۳ تأکید دارد و رفتار سازمان بورس را غیرقانونی می‌داند. تنها مرجع تعیین مصادیق انحصار، شورای‌رقابت است. براساس ماده ۵۸ نوع انحصار را هم شورای‌رقابت تعیین می‌کند. استنادات ذکر شده در نامه بورس به هیچ عنوان صحیح نیست و استنادشان به قانون، به جز دو بند ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم که قانون موقتی است، مشکل دارد. ما اصل ۴۴ را داریم و به ماده ۹۲ اشاره می‌کنم که شورای‌رقابت مرجع تصمیم‌گیری است و بورس صلاحیت ندارد نوع انحصار را تعیین کند. سپهر دادجوی‌توکلی؛ درباره استدلال شورای‌رقابت در مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: کالایی که عرضه آن کمتر از تقاضاست نمی‌تواند به بورس برود و این موضوع باعث تنش قیمتی می‌شود. واقعیت این است که ما باید دلالی را حذف کنیم و خودروساز به اندازه کافی عرضه داشته باشد که نیازی به واسطه نباشد. متأسفانه در این مدت، بازار به استانداردهایی که باید برسد، نرسیده است. سخنگوی شورای‌رقابت، ادامه داد: دستورالعمل شورای‌رقابت به اندازه کافی شفاف و دقیق است و به قیمت تمام شده به علاوه سود منصفانه تأکید دارد. اما در نحوه اجرا، چالش‌های زیادی وجود دارد که اگر این چالش‌‌ها حل شوند، وضعیت بهتری خواهیم داشت. وی افزود، بازار خودرو به استانداردهایی که باید نرسیده است. درخصوص قیمت خودرو نیز دستورالعمل شورای‌رقابت، شفاف، رسا و دقیق است. در واقع قیمت خودرو را براساس قیمت تمام شده به اضافه سود منصفانه تعیین کرده که شرایط ایده‌آلی است. اما از طرف وزارت صمت به‌عنوان تنظیم گر فنی چالش‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمده است. وی تأکید کرد: ‌طبق مصوبه ۵۴۳ عرضه کالا در بازار باید مطابق آن باشد و هر رفتاری که خارج از این مصوبه صورت گیرد، تخلف محسوب می‌شود. به‌ویژه عملکرد ایران خودرو در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. همان‌طور که هیئت مدیره نمی‌تواند قیمت تعیین کند، مصوبه عرضه خودرو در بورس نیز به‌عنوان یک تخلف در نظر گرفته می‌شود.