چالش‌های پیمانکاران از مسکن مهر تا مسکن اجتماعی

چالش‌های پیمانکاران از مسکن مهر تا مسکن اجتماعی گروه راه و شهرسازی- حق برخورداری از مسکن برای مردم ایران در قانون اساسی آمده است و از وظایف مهم دولت، تأمین مسکن برای همه آحاد ملت است. دولت‌های مختلف طرح‌های متفاوتی را برای حل این معضل ارایه دادند که طرح مسکن مهر و اخیراً مسکن اجتماعی […]

چالشهای پیمانکاران از مسکن مهر تا مسکن اجتماعی

گروه راه و شهرسازی- حق برخورداری از مسکن برای مردم ایران در قانون اساسی آمده است و از وظایف مهم دولت، تأمین مسکن برای همه آحاد ملت است. دولت‌های مختلف طرح‌های متفاوتی را برای حل این معضل ارایه دادند که طرح مسکن مهر و اخیراً مسکن اجتماعی از این جمله طرح‌ها محسوب می‌شود. در این میان، پیمانکاران بسیاری وارد امور اجرایی این طرح مهم شده‌اند که می‌تواند نقش اساسی در پیشبرد و اتمام طرح‌های عمرانی مسکنی داشته باشند. به‌خصوص که پیمانکاران مسکن مهر با همه مشکلات و فرازونشیب‌ها باید وارد طرح مسکن اجتماعی شوند اما چالش‌ها و مشکلاتشان باقی مانده است.

ضرورت ارایه طرحی برای خانه‌دار شدن مردم پس از مسکن مهر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر این‌که تا پایان سال جاری پرونده «مسکن مهر» در کشور بسته خواهد شد گفت: دولت باید طرحی برای تأمین مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه داشته باشد.

مهردادبائوج‌لاهوتی با اشاره به روند ساخت پروژه‌های مسکن مهر در کشور، گفت: دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی «مسکن مهر» در کشور داریم که ۵۰ درصد آن تکمیل شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که واحدهای باقی‌مانده و نیمه‌کاره «مسکن مهر» به علت برخی مشکلات نیمه‌کاره مانده‌اند، افزود: با روند فعلی و تلاش دولت امسال پرونده «مسکن مهر» در کشور بسته می‌شود؛ زیرا واحدهای باقی مانده پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.

وی با اشاره به تعداد واحدهای «مسکن مهر» در حوزه انتخابیه‌اش، تصریح کرد: در لنگرود دوهزار و ۴۰ واحد مسکن مهر وجود داشت که از این تعداد ۳۰۰ واحد آن مانده که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر این‌که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیاز است، تأکید کرد: تولید مسکن در کشور۵۰ درصد نیاز داخل است؛ از این رو کمبود مسکن مشهود است.

باید طرحی برای تأمین مسکن ارایه شود

وی با بیان این‌که باید تدبیری پس از اتمام پروژه «مسکن مهر» در حوزه مسکن به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه داشته باشیم، افزود: هر دولتی برای مسکن طرح و برنامه‌ای داشته، اکنون نیز باید فکری برای تأمین مسکن مردم شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به بسته شدن پرونده «مسکن مهر» تا پایان سال ۹۶ تأمین مسکن برای دهک‌های پایین و متوسط جامعه با پرداخت یارانه یا کاهش چشمگیر سود تسهیلات مسکن باید در دستورکار باشد.

افزایش قیمت مسکن مهار شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به دلایل افزایش نرخ مسکن در آینده‌ای نزدیک، گفت: افزایش رقم تسهیلات مسکن و همچنین هزینه کرد وام‌ها در جایی غیر از مسکن، نقدینگی در بازار را افزایش داده است.

علی قربانی با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: با افزایش رقم تسهیلات مسکن تعادل میان عرضه و تقاضا برهم خورده و افزایش قیمت‌ها در بازار مشهود شده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که افزایش نیافتن تولید مسکن با توجه به آمار بالای جمعیت توازن‌ها را در بازار بهم زده است، افزود: برای این‌که افزایش قیمت در بازار مسکن مهار شود؛ باید سازوکار مشخصی برای تولید واحدهای مسکونی بیش‌تر در دستور کار قرار بگیرد.

رونق بازار مسکن بهبود وضعیت اقتصادی را درپی دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که با رونق بازار مسکن بهبود وضعیت اقتصاد رخ خواهد داد، تصریح کرد: در صورتی که بازار مسکن با سازوکاری مشخص مدیریت شود؛ ساخت‌وساز بیش‌تر کاهش قیمت‌ها را رقم خواهد زد.

قربانی با تأکید بر این‌که تسهیلات دهی همه بانک‌ها در حوزه مسکن وضعیت این بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد، گفت: باید با نظارت دقیق محل هزینه کرد تسهیلات مسکن مشخص شود؛ زیرا خرید و فروش این تسهیلات خود معضل دیگری است که نقدینگی را در جامعه افزایش می‌دهد.

محل هزینه‌کرد تسهیلات مسکن رصد شود

 وی با تأکید بر این‌که درگذشته بیش از ۷۰ درصد هزینه خرید خانه از طریق تسهیلات مسکن جبران می‌شد، تصریح کرد: درحال حاضر تسهیلات بانک‌ها برای خانه دار شدن مردم کفایت نمی‌کند از این رو باید تسهیلاتی کارآمد ارایه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: افزایش رقم تسهیلات باید با نظارت بر محل هزینه‌کرد آن همراه باشد تا وام مسکن در جای دیگری هزینه نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: درصورتی که بازار مسکن به درستی مدیریت نشود؛ افزایش نرخ تورم در اقتصاد ملموس خواهد شد، زیرا بسیاری از مشاغل مرتبط با این حوزه هستند.

دولت متعهد به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر تا پایان ۹۶ است

رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که ۴۵هزار میلیارد برای مسکن مهر در نظر گرفته شده است، گفت: دولت متعهد به تکمیل پروژه مسکن مهر تا پایان ۹۶ است.

محمدرضارضایی‌کوچی با اشاره به وضعیت پروژه‌های «مسکن مهر» در کشور، گفت: دولت متعهد شده تا پایان سال جاری پروژه مسکن مهر را تمام کند؛ اما تاکنون برنامه‌ای در این راستا ارایه نکرده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که ۴۵هزار میلیارد برای مسکن مهر درنظر گرفته شده است، افزود: بازگشت این میزان پول در پروژه‌های مسکن مهر معلوم نیست.

وی با تأکید بر این‌که تکمیل پروژه‌های «مسکن مهر» به خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه کمک می‌کند، تصریح کرد: دولت نتوانست برنامه‌ای در حوزه مسکن ارایه یا عملیاتی کند؛ از این رو انتظار می‌رود پایان سال جاری پروژه مسکن مهر طبق تعهدات موجود به پایان برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که باید مشکلات پیش روی پروژه‌های مسکن مهر هرچه سریع تر مرتفع شود، گفت: تأمین زیرساخت‌ها برای تکمیل پروژه‌های «مسکن مهر» لازم است؛ زیرا بسیاری از واحدهای این پروژه به علت نبود زیرساخت‌ها نیمه‌کاره ر‌ها شده‌اند.

کمیسیون عمران مجلس پیگیر تکمیل پروژه مسکن مهر است

رضایی‌کوچی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس بار‌ها برای کمک به دولت در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی از جمله طرح «مسکن مهر» اعلام آمادگی کرده از این رو این کمیسیون منتظر طرح دولت برای تکمیل این پروژه است.

وی افزود: با توجه به عمر دولت فعلی باید دید دولت بعدی در راستای بحث مسکن و تأمین خانه برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه چه برنامه‌ای دارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ارایه برنامه از سوی دولت بعدی در بحث مسکن باید منوط به تکمیل طرح «مسکن مهر» باشد.

۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر روی دست دولت ماند

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که پایان پروژه مسکن مهر در پایان سال جاری در بسیاری از مناطق کشور عملیاتی نیست، گفت: ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر به علت بی‌برنامگی در ساخت و مشکلاتی از این روی دست دولت می‌ماند.

شادمهر کاظم زاده با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در کشور، گفت: پایان پروژه مسکن مهر در پایان سال جاری در بسیاری از مناطق کشور عملیاتی نیست.

نماینده مردم ایلام، دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که تکمیل پروژه‌های مسکن مهر برای کمک به متقاضیان این طرح لازم است، افزود: با توجه به این‌که بسیاری از این پروژه‌ها بدون برنامه و پشتوانه درست عملیاتی شده این‌که نیمه‌کاره باقی بماند دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به تعداد دقیق پروژه‌های بدون مشتری مسکن مهر در سطح کشور، تصریح کرد: درحال حاضر حدود ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که دولت نمی‌تواند در راستای عرضه آن به مشتری اقدامی کند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر به علت بدون برنامه ساخته شدن و برخی مشکلات از این دست بدون مشتری مانده که دولت برای این تعداد هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

انتقاد از سود انباشت شده برای تسهیلات مسکن مهر

کاظم زاده با بیان این‌که سود بالای تسهیلات اخذ شده برای ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی دلیل بی‌رغبتی مردم نسبت به خرید این واحد‌ها است، گفت: مردم با لحاظ سود‌های انباشته تسهیلات ۸ ساله اقدام به خرید این واحد‌ها نخواهند کرد؛ از این رو تنها راه پیش روی دولت واگذاری این واحد‌ها به صورت رایگان به مردم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که سایر واحدهای مسکن مهر نیمه‌کاره با تکمیل زیرساخت‌ها تا پایان سال ۹۶ آماده واگذاری خواهند شد، افزود: در صورتی که دولت زیرساخت‌های این واحد‌ها را فراهم کند؛ دلیلی برای تأخیر در واگذاری آنها به متقاضی وجود ندارد.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: رفع مشکلات مسکن مهر برای کمک به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه لازم است.