کارت‌های اجاره‌ای در آینده به صفر می‌رسد‌

کد ملی جایگزین کارت‌های بازرگانی کارت‌های اجاره‌ای در آینده به صفر می‌رسد‌ عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در آینده به سمتی می‌رویم که رنگ‌وبوی کارت بازرگانی کم‌تر شود و افراد با کد ملیشان از اقتصاد آزاد استفاده می‌کنند و در آن زمان فقط کارت‌های عضویت در اتاق‌های بازرگانی معتبر خواهد بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران […]

کد ملی جایگزین کارت‌های بازرگانی

کارت‌های اجاره‌ای در آینده به صفر می‌رسد‌

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در آینده به سمتی می‌رویم که رنگ‌وبوی کارت بازرگانی کم‌تر شود و افراد با کد ملیشان از اقتصاد آزاد استفاده می‌کنند و در آن زمان فقط کارت‌های عضویت در اتاق‌های بازرگانی معتبر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارت‌های بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع‌ و معادن صادر و به تأیید سازمان بازرگانی هر استان می‌رسد و اعتبار آنها از یک‌سال تا ۵ سال به اختیار متقاضی بوده و کاربرد آن برای ثبت سفارش و ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری در گمرک و مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری است.

فعالیت‌ کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف این روز‌ها به معضلی برای نظام اقتصادی تبدیل شده که علاوه بر ایجاد مشکلات گوناگون نظیر واردات بی‌رویه و قاچاق کالا که منجر به کاهش تولیدات داخلی و افزایش نرخ بیکاری شده، به افزایش فرار مالیاتی نیز دامن زده است. در این زمینه با حمیدرضاصالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی گفت‌وگویی انجام دادیم. که در ادامه می‌خوانید.

 +در خصوص کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای توضیح دهید.

متأسفانه هنوز کارت اجاره‌ای وجود دارد که این میزان می‌تواند در حدود ۳ یا ۴ درصد کل کارت‌های موجود باشد و البته از طریق اتاق بازرگانی با این موارد برخورد می‌شود؛ هویت صاحبان کارت‌‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت سوءاستفاده‌ از آن تعلیق می‌شود.

 +آیا تا به حال استفاده غیرقانونی از این کارت‌‌ها مورد کنترل قرار گرفته است؟

در ۷ سال گذشته شاهد تعلیق کارت‌های بازرگانی بودیم و این موضوع در حال کنترل است. باید به این مسأله توجه داشته باشیم که کسانی که درخواست اخذ کارت را دارند نباید کارت‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

  +این کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای چه مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند؟

این موضوع از گذشته تا به امروز در کشور وجود داشته اما به مرور زمان کم‌رنگ‌تر شده زیرا افراد صاحب این کارت آگاه هستند که رصد کارت‌‌ها دقیق انجام می‌شود و استفاده از کارت‌های دیگران چه عواقب و آثاری را در بر دارد بنابراین به راحتی کارت‌های خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند؛ این موضوع از طریق آموزش‌هایی که در اتاق بازرگانی به دارندگان این کارت‌‌ها داده می‌شود به آنها گوشزد شده است.

  +آیا کسانی که برای دریافت کارت بازرگانی درخواست می‌دهند نیاز به تأیید صلاحیت ‌دارند؟

بله دریافت کارت بازرگانی شرایط دارد‌. اگر یک فرد برای اولین بار درخواست کارت دهد مورد بررسی قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که فرد به راحتی کارت بازرگانی را دریافت کند و بعد در استفاده از آن اخلال ایجاد کند ولی اصل قضیه به نا‌آگاهی برمی‌گردد لذا باید آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود.

 +آیا قانون خاصی برای دریافت کارت بازرگانی وجود دارد؟

ترکیبات اخذ کارت به صورت آیین‌نامه و قانونی است.

 +آیا قانون فعلی مانع از انجام تخلفات در این حوزه می‌شود؟

تا به حال با اطلاعاتی که از اتاق بازرگانی داریم خصوصاً اتاق تهران شاهد این موضوع هستیم که متقاضیان با استفاده از همین قانون‌های فعلی مشغول فعالیت هستند و همین قانون برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی کافیست چراکه تاکنون برخی از کارت‌‌ها به‌دلیل عدم رعایت قانون تعلیق شده‌اند یعنی اتاق بازرگانی که خود متولی صدور کارت است با توجه به برخی از سوءاستفاده‌ها آن کارت‌‌ها را تعلیق کرده و تعلیق این کارت‌‌ها نیز عواقبی دارد که همه اینها کنترل‌هایی است که درحال انجام است و روزبه‌روز نیز بهتر انجام می‌شود. البته این موضوعات نیاز به اطلاع‌رسانی دارد چراکه همیشه داشتن کارت مزیت نیست بلکه از طرف دیگر‌، مسؤولیت‌های اجتماعی و اقتصادی را برای دارنده کارت به‌همراه دارد که با پذیرش این مسؤولیت‌ها افراد از قراردادن کارت‌های خود در اختیار دیگران جلوگیری می‌کند.

  +آیا وجود یک نظام مالی جامع و یکپارچه می‌تواند از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری کند؟

نظام مالی شفاف و قابل رصد از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند. سازمان مالیاتی با استفاده از این کارت‌ها، فعالیت‌ها را رصد می‌کند و دقیقاً سازمان مالیاتی میزان استفاده از کارت‌های بازرگانی را اعلام و گزارش می‌دهد و مالیات نیز برای صاحب کارت صادر می‌شود اما هم اکنون در اتاق بازرگانی برای استفاده از کارت‌های بازرگانی آموزش‌های لازم داده و آزمون نیز در این خصوص گرفته می‌شود که نیاز به قبولی در این آزمون از مبانی صدور کارت است که البته در آینده قرار است آزمون‌‌ها به‌صورت غیرحضوری انجام شود.

در همین راستا با نرم‌افزار‌ها و سیستم‌های هوشمندی که هم اکنون از آنها استفاده می‌شود و سیستم‌های هویت‌شناسی موجود نگرانی در این خصوص برای آینده نباید داشته باشیم و فکر می‌کنم که این دو یا ۳ درصد کارت‌های اجاره‌ای موجود نیز در آینده به صفر برسد.

+اگر این نظام یکپارچه با سیستم بانکی و بورسی پیوند یابد آیا از وقوع تخلفات جلوگیری می‌شود؟

هرچه به سمت شفاف‌سازی حرکت کنیم و امور، به‌صورت اصولی اصلاح شود، از تخلفات جلوگیری می‌شود.

 + چه اصلاحاتی باید در قوانین صدور کارت صورت پذیرد‌؟

 

ما در آینده به سمتی می‌رویم که رنگ و بوی کارت بازرگانی کم‌تر شود و هم اکنون از معدود کشورهایی هستیم که از چنین سیستمی استفاده می‌کنیم در آینده با حرکت به سمت اقتصاد آزاد و کنترل ابزارهای دیگر مثل واردات و صادرات و گمرک و… قوانین رشد خواهد کرد و دیگر افراد با کد ملیشان از اقتصاد آزاد استفاده می‌کنند و دیگر نیازی به استفاده از کارت بازرگانی نیست و در آن زمان فقط کارت‌های عضویت در اتاق‌های بازرگانی معتبر خواهد بود و این کارت‌های بازرگانی کمرنگ خواهند شد و به کنار می‌رود.