تهدید زیست‌محیطی شهرک‌های صنعتی

  شهرک‌های صنعتی در قم، مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای استان ایجاد کرده‌اند که کم‌توجهی به تصفیه فاضلاب و ایجاد فیلترهای تصفیه هوا در واحدهای صنعتی از جمله علل این مشکلات است. به گزارش مهر آسم، تنگی نفس، استرس، بیماری‌های دستگاه گوارشی، کاهش کیفیت و بازدهی زمین‌های کشاورزی، کاهش درآمد سالانه و کاهش کیفیت زندگی در […]

 

شهرک‌های صنعتی در قم، مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای استان ایجاد کرده‌اند که کم‌توجهی به تصفیه فاضلاب و ایجاد فیلترهای تصفیه هوا در واحدهای صنعتی از جمله علل این مشکلات است.

به گزارش مهر آسم، تنگی نفس، استرس، بیماری‌های دستگاه گوارشی، کاهش کیفیت و بازدهی زمین‌های کشاورزی، کاهش درآمد سالانه و کاهش کیفیت زندگی در مجموع ره‌آوردی است که فعالیت شهرک‌های صنعتی اطراف قم برای ساکنان آن حوالی داشته است.

هر چند در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تورم و رکود بسیاری از کارخانه‌ها با ظرفیت کم کار کرده یا تعطیل شده‌اند اما زمزمه‌های رونق اقتصادی برای سال جدید در فراهم نبودن استانداردهای زیست‌محیطی در واحدهای صنعتی، موجب نگرانی دوباره اهالی شهر‌‌ها و روستاهای اطراف این شهرک‌‌ها شده است.

در این میان شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی این شهرک‌‌ها وظیفه دارد دارندگان کارخانه‌ها را به رعایت حداکثری استاندارد‌‌ها ملزم کند و از طرف دیگر محیط‌زیست هم باید با پایش مستمر آب، خاک و هوا در این مناطق میزان ریسک کارخانه‌ها را بسنجد.

کاری که به گفته سید رحمان دانیالی، مدیرکل محیط‌زیست استان قم به دلیل کمبود امکانات، در حال حاضر برای این سازمان امکان‌پذیر نیست.

واحدهای غیرمجاز بلافاصله قلع و قمح می‌شوند

سید رحمان دانیالی در این زمینه اظهارداشت: پایش‌‌ها از واحدهای صنعتی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن دو برابر بود که به صورت گشت و کنترل غیرمنتظره واحدهای صنعتی توسط واحد پایش محیط‌زیست، بخش صنایع و شهرداری انجام می‌گیرد.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم عنوان‌کرد: پس از بررسی واحدهای صنعتی در صورت نیاز نمونه‌برداری انجام می‌گیرد و چنان‌چه واحدی نیازمند فیلتر یا تصفیه‌خانه، تکمیل و بهسازی و غیره باشد مکاتبات لازم انجام گرفته و با آن‌‌ها برخورد می‌شود.

وی ابراز کرد: واحدهای غیرمجاز بلافاصله قلع و قمح می‌شوند اما برخی از واحدهای دارای پروانه که مشکلات آلایندگی ایجاد می‌کنند چنان‌چه شرایط لازم برای رفع آلایندگی را فراهم سازند به آن‌‌ها مهلت مشخصی برای بهبود شرایط داده می‌شود.

منابعی که دارای پسماندهای خاص یا دارای فاضلاب هستند بیش‌ترین آلودگی را در خاک و آب زیرزمینی وارد می‌سازند

دانیالی با بیان این‌که متأسفانه به دلیل کمبود امکانات رصد دائمی و صد درصد واحدهای آلایندگی امکان‌پذیر نیست، افزود: شهروندان می‌توانند با شماره ۱۵۴۰ بازرسی تماس بگیرند و مشکلات زیست‌محیطی را گزارش دهند.

وی بیان کرد: پایش‌های زیست‌محیطی به صورت منسجم و شبانه‌روزی انجام می‌گیرد اما امکانات و نیرو‌‌ها برای رصد منظم و دائم واحد‌‌ها امکان‌پذیر نیست.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: تصفیه هوای کارخانه‌ها در بازدید‌‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنان‌چه واحدی دارای فیلتر تصفیه نباشد اخطاریه به آن صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: منابعی که دارای پسماندهای خاص یا دارای فاضلاب هستند بیش‌ترین آلودگی را در خاک و آب زیرزمینی وارد می‌سازند که باید مورد توجه قرار گیرند.

دانیالی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از آلودگی واحدهای دارای پساب باید شرکت شهرک‌های صنعتی به بهسازی، بهبود و تکمیل تصفیه‌خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی بپردازند.

جمع‌آوری زباله‌های صنعتی وظیفه واحد صنعتی است

از طرفی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم یکی از الزامات استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌‌ها را داشتن تأییده لازم از اداره کل محیط‌زیست می‌داند.

امیر طیبی‌نژاد در این رمینه می‌گوید: تاکنون هیچ واحد صنعتی بدون تأییدیه در شهرک‌های صنعتی مستقر نشده است، همچنین این واحد‌‌ها در طول فعالیت خود ملزم به رعایت مباحث زیست‌محیطی بوده و توسط عوامل محیط‌زیست استان مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی ضمن اشاره به جمع‌آوری و امحای زباله‌های صنعتی در سطح شهرک‌های صنعتی افزود: ماده ۷ قانون پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی می‌گوید که مدیریت اجرایی کلیه پسماند‌‌ها غیر از پسماندهای صنعتی و ویژه در شهر‌ها، روستا‌‌ها و حریم‌‌ها بر عهده بخشداری‌ها است، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید‌کننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود.

طیبی‌نژاد ادامه داد: بر همین اساس جمع‌آوری زباله‌های صنعتی مطابق قانون وظیفه واحد صنعتی است که باید این پسماند‌‌ها را به مکان مناسبی منتقل سازد.

وی با اشاره به وجود تصفیه‌خانه صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه و ناحیه صنعتی سیرو افزود: در شهرک صنعتی شکوهیه یکی از بزرگ‌‌ترین و پیشرفته‌‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور قرار دارد که توانسته سیستم استحصال آب صنعتی از پساب را در شهرک صنعتی بدست آورد.

وی بیان کرد: با توجه به وجود فاضلاب صنعتی بسیار زیاد در شهرک صنعتی شکوهیه نیازمند ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرک بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت: سال ۸۹ مطالعات لازم در شهرک‌های صنعتی انجام گرفته و بر اساس داده‌ها مشخص شد که نیازی به ایجاد تصفیه‌خانه جدید نیست اما سال جاری اقدامات مطالعاتی جدید در شهرک‌‌ها جهت بررسی نیاز آن‌‌ها به وجود تصفیه‌خانه فاضلاب انجام می‌گیرد.

 

بر اساس وعده‌های داده شده مسؤولان، ساکنان اطراف شهرک‌های صنعتی قم امید آن دارند بتوانند در سال جدید که قرار است با رونق اقتصادی همراه باشد در فضایی سالم و بدون آلودگی زیست‌محیطی و بیماری‌های ناشی از آن در این مناطق زندگی کنند.