بهبود وضعیت بازار خودرو در گروی افزایش عرضه و رقابت

با در نظر گرفتن محدودیت‌ها در انتخاب خودرو در بازار فعلی، سبب شده که خودروسازان و مصرف‌کنندگان در لوپ تکراری قرار گرفته باشند که هر دو طرف از وضعیت فعلی رضایت نداشته باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک وفایی؛ کارشناس خودرو، به آزادسازی قیمت‌ها به‌عنوان راهکاری برای کاهش زیان‌انباشته خودروسازان اشاره کرد گفت: در حال‌حاضر روند […]

با در نظر گرفتن محدودیت‌ها در انتخاب خودرو در بازار فعلی، سبب شده که خودروسازان و مصرف‌کنندگان در لوپ تکراری قرار گرفته باشند که هر دو طرف از وضعیت فعلی رضایت نداشته باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک وفایی؛ کارشناس خودرو، به آزادسازی قیمت‌ها به‌عنوان راهکاری برای کاهش زیانانباشته خودروسازان اشاره کرد گفت: در حال‌حاضر روند تولید خودرو‌ها در کشور روبه افزایش است. وی همچنین به نارضایتی گسترده مشتریان از وضعیت موجود اشاره کرده و لزوم آزادسازی کامل بازار و ایجاد رقابت بیشتر برای رضایت مصرف‌کنندگان را ضروری دانست. این کارشناس خودرو، بر اهمیت حیاتی افزایش عرضه و رقابت در بازار برای بهبود وضعیت فعلی تأکید کرد و گفت: این تنها راهی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند بین برندهای متنوع داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند. وفایی؛ اظهار کرد: با ارائه شرایط رقابتی، بازار خودرو از وضعیت انحصاری خارج شده و مشتریان بتوانند با خیالی آسوده نسبت به خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. این کارشناس خودرو، افزود: آزادسازی قیمت‌ها و بهبود کلی بازار خودرو نیازمند اقدامات فوری و مؤثر است تا هم منافع خودروسازان تأمین شود و هم رضایت مشتریان جلب گردد. وی افزود: تحول جدی در سیاست‌‌ها و قوانین مرتبط با صنعت خودروی کشور بسیار حائزاهمیت است. همچنین کاظم محمدی‌نیکخواه؛ فعال بازار خودرو نیز، با اشاره به ابلاغ آییننامه واردات خودرو و تعیین تعرفه ٢٠ درصدی برای ورود خودرو‌های خارجی بیان کرد: کاهش تعرفه واردات خودرو به ٢٠ درصد برای خودرو‌های با حجم تا ١٥٠٠ سی‌سی در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نقش به سزایی بر تنظیم بازار خودرو خواهد داشت، به شرط اینکه امکان تأمین ارز آن وجود داشته و شرایط و نحوه تأمین نیز مشخص شده باشد. وی با اشاره به امکان واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات و بدون انتقال ارز در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو، عنوان کرد: به نظر می‌رسد واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات دست و پا گیر باشد، چراکه باید امکان تأمین ارز صادراتی وجود داشته و منشأ آن نیز مشخص باشد. برای واردات بدون انتقال ارز نیز منشأ ارز باید از سوی مرکزی مشخص باشد و این می‌تواند شرایط واردات را دشوار کند.