آزاد‌سازی واردات خودرو‌های ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا

براساس مصوبه واردات دولت در سال ۱۴۰۴، واردات خودرو با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی به کشورمان آزاد شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی از حدود یک دهه پیش به کشورمان ممنوع شده بود. البته تعرفه واردات سنگینی برای ورود این خودرو‌ها […]

براساس مصوبه واردات دولت در سال ۱۴۰۴، واردات خودرو با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی به کشورمان آزاد شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی از حدود یک دهه پیش به کشورمان ممنوع شده بود. البته تعرفه واردات سنگینی برای ورود این خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور بین دوهزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار سی‌سی، ۱۸۰ درصد اعلام شده است. این رقم برای خودروهایی با حجم موتور بیش از سه هزار سی‌سی، به ۱۹۵ درصد می‌رسد؛ بنابراین متقاضیان واردات این خودرو‌ها باید هزینه هنگفتی برای تعرفه واردات خودروهایی با موتور حجیم به کشورمان بپردازند. آزادسازی واردات خودروهایی با موتور حجیم به کشورمان ممکن است اقدامی مثبت برای مدیریت بازار باشد. طی یک دهه ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی به کشور، قیمت این خودرو‌ها در بازار نجومی افزایش یافت. در سوی دیگر، وضعیت صنعت خودروسازی جهان نیز به‌گونه‌ای پیش رفته که موتورهای حجیم با موتورهای کوچک‌تر جایگزین شدند. البته همچنان تعداد بسیاری خودرو با موتورهای شش‌سیلندر تولید می‌شوند. می‌توان گفت؛ بزرگ‌‌ترین مزیت آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی، شکسته شدن قیمت خودروهای قدیمی و محبوب بازار همچون تویوتا لندکروزر است. حدود ۱۲ سال از واردات رسمی آخرین مدل‌های تویوتا لندکروزر به کشورمان می‌گذرد. در این مدت، لندکروزرهای قدیمی با قیمتی گزاف عرضه شده‌اند. مشابه همین وضعیت را برای خودروهایی مانند تویوتا آریون، کیا کادنزا، هیوندای آزرا، بی‌ام‌و سری۷ و مرسدس‌بنز کلاس S نیز شاهدیم. با آزادسازی واردات خودروهای جدید با موتورهای حجیم، مشتریان ترجیح می‌دهند این هزینه گزاف را صرف خرید خودروهای جدید وارداتی کنند. از سوی دیگر، برنامه‌های خودروسازان چینی برای تسلط بر بازار خودروهای لوکس ایران نیز با مشکل مواجه خواهند شد. خودروسازان چینی تصمیم داشتند از طریق عرضه مونتاژی محصولات لوکس خود، توجه بخشی از مشتریان را جلب کنند. با آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از دوهزار و ۵۰۰ سی‌سی، چینی‌‌ها ناچار خواهند بود خودروهای لوکس‌شان را با مشوق‌های بیشتری بفروشند