عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به قیمت ۲۵ میلیاردتومانی اتوبوس، گفت: این رقم صرفه اقتصادی ندارد و باعث شده طی دهه اخیر بسیاری از اتوبوسها بهدلیل نبود توجیه مالی، از چرخه خدماترسانی خارج شوند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مهر، مجتبی یوسفی؛ با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حملونقل، اظهار کرد: چه در […]
عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به قیمت ۲۵ میلیاردتومانی اتوبوس، گفت: این رقم صرفه اقتصادی ندارد و باعث شده طی دهه اخیر بسیاری از اتوبوسها بهدلیل نبود توجیه مالی، از چرخه خدماترسانی خارج شوند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مهر، مجتبی یوسفی؛ با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حملونقل، اظهار کرد: چه در حوزه تولید داخل و چه واردات، باید تأمین اتوبوس و کشندهها با جدیت پیگیری شود. متأسفانه در حالحاضر شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت در بخش خودروهای تجاری هستیم که این امر بهدلیل انحصار و نبود حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی است. وی افزود: برخی خودروسازان داخلی با وجود عدم حمایت، در حال تولید خودروهای باکیفیت هستند. در صورت حمایت مشابه با خودروسازی سبک، قطعاً عملکرد موفقتری خواهند داشت. در دهه گذشته تعداد کارتهای هوشمند فعال ناوگان اتوبوس از ۱۴هزار و ۵۰۰ به هفتهزار و ۵۰۰ کاهش یافته است که دلیل آن فرسودگی و نبود صرفه اقتصادی است. عضو کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدماترسانی شده است. با توجه به شرایط حساس کشور، آمادهایم اصلاح قانون مدیریت حملونقل و سوخت را هرچه سریعتر در دستور کار قرار دهیم. وی افزود: تأمین مالی نوسازی ناوگان، چه در بخش کشنده و چه اتوبوس، از طریق منابع مختلف مدنظر قرار گرفته که ضمن صرفهجویی در مصرف سوخت، در کمتر از پنج سال بازگشت سرمایه خواهد داشت. متأسفانه تاکنون منابع این بخش تأمین نشده است. یوسفی؛ درباره واردات اتوبوس اظهار کرد: در مواد ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده در بخش حملونقل عمومی داده شده است. واردات باید آزاد و بدون انحصار باشد تا هم کیفیت افزایش یابد و هم قیمت کاهش پیدا کند.وی افزود: در هفته گذشته جلساتی با وزارت صمت، وزارت راهوشهرسازی و سازمانهای ذیربط برگزار شده است تا آییننامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین و اجرا شود. این اجازه باید به اشخاص حقیقی، شرکتهای حملونقلی و تعاونیها داده شود تا در مسیر رقابتپذیری گام برداریم. عضو کمیسیون عمران مجلس، در پایان تأکید کرد: نوسازی و تجهیز ناوگان حملونقل بار و مسافر، نباید هزینه تلقی شود، بلکه سرمایهگذاری در کاهش تلفات جادهای، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت است. باید فعل خواستن را در این مسیر صرف کرد.
دیدگاه بسته شده است.