انتصاب مشاوران به عنوان وکلای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای(HSE)

انجمن مهندسان مشاور آفریقای جنوبی بررسی می‌کند انتصاب مشاوران به عنوان وکلای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای(HSE) هدف: پرداختن به مسأله انتصاب مهندسین سازه و سایر افراد حرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز به عنوان وکیل براساس مقررات ساخت و ساز. واژگان کلیدی: قانونی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، وکیل، بهداشت، ایمنی، سایت، مهندس، نماینده، مقررات ساخت […]

انجمن مهندسان مشاور آفریقای جنوبی بررسی می‌کند

انتصاب مشاوران به عنوان وکلای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای(HSE)

هدف: پرداختن به مسأله انتصاب مهندسین سازه و سایر افراد حرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز به عنوان وکیل براساس مقررات ساخت و ساز.

واژگان کلیدی: قانونی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، وکیل، بهداشت، ایمنی، سایت، مهندس، نماینده، مقررات ساخت و ساز، ذی‌صلاح، نقشه‌کش

تعاریف

الف) وکیل: به معنای فردی است که به عنوان نماینده از جانب یک موکل فعالیت می‌نماید.

ب) موکل: به معنای فردی است که پروژه ساخت و ساز برای او به اجرا در می‌آید.

ج) شخص ذی‌صلاح: در حوزه ساخت و ساز، به فردی گفته می‌شود که دارای دانش، مهارت، تجربه و قابلیت‌های مرتبط با پروژه مربوطه باشد: در صورتی که قابلیت‌ها و مهارت‌های مربوطه طبق مفاد «قانون مرجع قابلیت‌های آفریقای جنوبی» (۱۹۹۵) احراز گردد، قابلیت‌ها و مهارت‌های فوق به عنوان قابلیت‌ها و مهارت‌های مقتضی و مورد نیاز پذیرفته می‌شوند.

د) نقشه‌کش می‌تواند هر یک از افراد زیر باشد- یک معمار یا مهندسی که مسؤولیت کامل نقشه‌ها را به عهده دارد.

مقررات ساخت و ساز تصریح می‌کند که «یک موکل می‌تواند به صورت مکتوب یک وکیل را منصوب نماید تا به عنوان نماینده او فعالیت نماید و در جایی که چنین انتصابی صورت می‌گیرد، مسؤولیت‌هایی که به موجب مقررات فوق به یک موکل تحمیل می‌گردد، تا جایی که به‌طور منطقی قابل اجرا باشد به فردی که از این طریق منصوب شده است نیز تحمیل خواهد گردید.

اگر به مسؤولیت‌های محول شده به یک موکل به موجب مقررات فوق توجه نماییم، یعنی مقررات ساخت و ساز قسمت (۱-۴) و (۴-۲) و مقررات ساخت و ساز (جولای ۲۰۰۳) و در نتیجه مسؤولیت‌های یک وکیل محدود می‌شوند به مسؤولیت‌های یک موکل و مسؤولیت‌های فوق صرفاً در جهت بهداشت و ایمنی خواهد بود.

نمی‌توان انتظار داشت که یک مهندس سازه یا هر فرد حرفه‌ای دیگری در حوزه ساخت و ساز به عنوان وکیل منصوب گردد مگر این‌که محرز و مسلم گردد که چنین فردی دارای دانش، مهارت، تجربه و قابلیت‌های مرتبط با پروژه مربوطه می‌باشد، با در نظر گرفتن این نکته که هیچ موکلی فردی را به عنوان وکیل خود منصوب نمی‌کند مگر این‌که موکل به‌طور کامل قانع گردد که فردی که قصد دارد منصوب نماید، قابلیت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف محول شده به موجب مقررات فوق را دارا می‌باشد.

مهم است به این نکته توجه گردد که قصد و نیت قانون‌گذار به هنگام معرفی وکیل این بوده است که از این مسأله اطمینان حاصل نماید که فرد مستقلی وجود دارد که در جهت ارتقای بهداشت و ایمنی از جانب موکل روی پروژه نظارت می‌نماید بدون این‌که مجبور باشد که وظایف دیگری را به عهده بگیرد و سبب ایجاد تضاد میان منافع گردد. چه اتفاقی می‌افتد هنگامی ‌که وظایف و کارکردهای اصلی مهندس سازه با انتظارات موکل یا طرح ایمنی و بهداشت پیمانکاران، تعارض و تناقض پیدا می‌کند؟ آیا مسؤولیت‌های ثانوی در نقش یک وکیل، در اولویت قرار خواهد گرفت؟ انتصاب یک مهندس سازه یا سایر افراد حرفه‌ای که منافع دیگری به جز مسؤولیت‌های یک وکیل دارند ممکن است به منزله زیر پا گذاشتن قانون قلمداد گردد و جهت حصول اطمینان از استقلال و عدم وابستگی در موضوعات مرتبط با بهداشت و ایمنی، می‌بایست از آن اجتناب گردد.

یادداشت مشورتی (۰۳-۱۰) جولای ۲۰۱۰

مهندسین مشاور آفریقای جنوبی- وابسته به FIDIC