وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه با تکمیل مسیر ریلی شهرکرد-مبارکه، استان چهارمحالوبختیاری به شبکه ریلی کشور متصل میشود، از اهمیت تکمیل این خط ریلی برای حمل کالا از قطب کشاورزی ایران به سراسر کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، فرزانه صادق؛ در سفر به چهارمحالوبختیاری در حاشیه مراسم ریلگذاری شهرکرد- […]
وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه با تکمیل مسیر ریلی شهرکرد-مبارکه، استان چهارمحالوبختیاری به شبکه ریلی کشور متصل میشود، از اهمیت تکمیل این خط ریلی برای حمل کالا از قطب کشاورزی ایران به سراسر کشور خبر داد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، فرزانه صادق؛ در سفر به چهارمحالوبختیاری در حاشیه مراسم ریلگذاری شهرکرد- مبارکه، گفت: عملیات زیرسازی ۸۰ درصد این خط ریلی به طول ۹۰ کیلومتر انجام شده است که در بخش روسازی و ریلگذاری امروز این کار آغاز خواهد شد. وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: پیشرفت ایستگاه این خط ریلی نیز ۳۰ درصد است که در برنامه است تا با حمایتها و پیگیریها، تا پایان سال ۱۴۰۵ این ۹۰ کیلومتر انجام شود. صادق؛ در توضیح اهمیت این ریل گذاری گفت: این استان بعد از سالها به شبکه ریلی کشور متصل میشود. صادق؛ ادامه داد: از آنجایی که استان چهارمحالوبختیاری قطب کشاورزی است قطعا هم در حمل کالا و محصولات کشاورزی و هم در جابه جایی مسافر، اثر فراوانی خواهد داشت و به صنعت کشاورزی کمک قابلتوجهی میکند. عضو کابینه دولت چهاردهم، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است تا با تأمین اعتبار و در پایان ۱۴۰۵ سوت ایران را در بام ایران بشنویم. در ادامه هوشنگ بازوند؛ معاون وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به ویژگیهای فنی و اهمیت اقتصادی این طرح، گفت: راهآهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر با هدف اتصال مرکز استان چهارمحالوبختیاری به شبکه سراسری راهآهن جمهوری اسلامی ایران طراحی شده، این پروژه که با اجرای آن، برای نخستینبار شهرکرد به خطوط ریلی کشور متصل میشود، نقشی تعیینکننده در تسهیل حملونقل بار و مسافر، پشتیبانی لجستیکی از صنایع منطقه و کاهش بار ترافیکی جادهای دارد. وی افزود: با بهرهبرداری از این مسیر، صنایع بزرگی مانند فولاد سفیددشت، صبا فولاد زاگرس و شهرکهای صنعتی چهارمحال به شبکه ریلی کشور متصل خواهند شد و امکان ترانزیت مواد اولیه و محصولات صنعتی به بنادر جنوبی کشور و بازارهای هدف با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر فراهم میشود. این پروژه همچنین با کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و بهبود بهرهوری انرژی، از منظر زیستمحیطی نیز حائزاهمیت فراوان است. معاون وزیر راهوشهرسازی، با بیان اینکه بخش قابلتوجهی از زیرسازی این پروژه در سالهای اخیر با تلاش بیوقفه مهندسان ایرانی به سرانجام رسیده، بیان کرد: تأمین ریل و آغاز عملیات روسازی، گامهای نهایی برای رسیدن ریل به مرکز استان است که علاوه بر تقویت پیوندهای اقتصادی و اجتماعی منطقه، حملونقل بار به سمت بنادر جنوبی کشور نیز تسهیل میشود. بازوند؛ اعلام کرد: راهآهن مبارکه–شهرکرد تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد رسیده است و آماده آغاز عملیات ریلگذاری است. تکمیل زیرسازی مسیر نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه بوده و عملیات روسازی آن نیز بهطور همزمان در قطعات مختلف انجام میشود. وی اعتبار هزینه شده این پروژه را تاکنون ۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور ریلی ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از ساخت ۹ دستگاه پل در طول مسیر این خط آهن به طول دوهزار و ۴۸۵ متر اشاره کرد و گفت: ساخت ۲۱۶ دستگاه پل کوچک به طول ۷۶۰ متر، ۱۵ دستگاه تونل به طول ۵ هزار و ۲۸۴ متر و۱۲ تقاطع به طول ۳۸۵ متر بخش دیگری از برنامههای احداث این مسیر ریلی است. بازوند؛ حجم ریل مورد نیاز برای روسازی مسیر را بالغ بر ۱۳ هزار تن اعلام و اظهار داشت: ۶۴ هزار متر مکعب زیربالاست، ۲۶۴ هزار متر مکعب بالاست، ۱۸۰ هزار قطعه تراورس، ۹۰ کیلومتر کابل فیبر نوری، پنج ایستگاه سیستم انتقال نوری و پنج ایستگاه شبکه رادیویی بخش دیگری از عملیات روسازی محور ریلی مبارکهـسفیددشت-شهرکرد است. وی تأکید کرد: با آغاز عملیات ریل گذاری، یک گام مهم دیگر در تکمیل این طرح ملی برداشته میشود؛ طرحی که نشاندهنده عزم دولت در توسعه متوازن زیرساختهای کشور و تحقق عدالت در دسترسی به حملونقل ریلی برای تمام استانهاست.
دیدگاه بسته شده است.