شورای حل اختلاف قفل کرایه تاکسی را باز می‌کند؟

با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از سال ۹۶ شورای حل اختلاف قفل کرایه تاکسی را باز می‌کند؟ گروه اجتماعی- نزدیک به ۴۰ روز از آغاز سال جدید گذشته اما مطابق معمول نرخ کرایه یکی از مسایل لاینحل ماه‌های ابتدایی سال است. با این‌که شهر پر شده از تاکسی‌هایی که از شهرستان‌های دور و نزدیک […]

با گذشت نزدیک به ۴۰ روز از سال ۹۶

شورای حل اختلاف قفل کرایه تاکسی را باز می‌کند؟

گروه اجتماعی- نزدیک به ۴۰ روز از آغاز سال جدید گذشته اما مطابق معمول نرخ کرایه یکی از مسایل لاینحل ماه‌های ابتدایی سال است.

با این‌که شهر پر شده از تاکسی‌هایی که از شهرستان‌های دور و نزدیک برای مسافرکشی به تهران می‌آیند، اما هنوز تکلیف نرخ کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی مشخص نشده است.

تهران نه دیگر کشش این همه ماشین را دارد و نه توانی برای دفع دودهای ناشی از ترافیک‌های سرسام‌آور. اما هر روز صد‌ها هزار خودرو فقط از شهرهای مجاور و بعضاً دور راهی تهران می‌شوند تا بتوانند در پایتخت ایران نانی برای خود به چنگ آورند.

در کنار این خودروهای شخصی که به دنبال مسافر هستند، تاکسی‌های آنلاینی همچون اسنپ و تپ۳۰ نیز با قیمتی کم ‌مسافران را جابه‌جا می‌کنند تا تهران ۱۶ میلیون نفری که هر روز به خاطر تأمین هزینه‌هایش مجبور به تراکم‌فروشی و بزرگ‌تر شدن است، بتواند عابرانش را جابه‌جا کند.

البته این همه ماجرا نیست و اگر فقط مترو را از حمل‌‌ونقل عمومی شهر تهران کنار بگذاریم، ظرف چند ساعت، پایتخت ایران کاملاً قفل می‌شود! متروی تهران بنابر آمار‌ها، روزانه بیش از ۴ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. رقمی که شاید فقط گفتنش راحت باشد اما جابه‌جایی این تعداد آدم که معادل ۴۰ استادیوم آزادی است، کاری واقعاً اعجاب‌انگیز است.

از اینها که بگذریم، در حال حاضر بنا بر اعلام برخی از اعضای شورای شهر تهران هنوز تکلیف نرخ‌گذاری مترو و اتوبوس مشخص نشده و کرایه تاکسی نیز کلا مسکوت مانده است!

در همین ارتباط، رییس کمیته عمران شورای شهر آخرین وضعیت افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی در سال جدید را تشریح کرد.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد آخرین وضعیت افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی با بیان این‌که فرمانداری تهران با افزایش نرخ کرایه ۱۲ تا ۱۵ درصدی مترو، اتوبوس و تاکسی مخالفت کرد و لایحه را برای بررسی بیش‌تر به شورای شهر برگرداند، گفت: با این حال شورای شهر مجدداً بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ کرایه‌ها تأکید داشت و بر همین اساس، لایحه به شورای حل اختلاف ارسال شد.

وی با بیان این‌که براساس روال کار باید جلسه‌ای در فرمانداری برگزار شود و صورت‌جلسه آن برای شورای شهر ارسال شود، گفت: بر اساس صورت‌جلسه مشخص شده است که اختلاف ما و فرمانداری درمورد افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس به شورای حل اختلاف ارسال شده اما افزایش کرایه تاکسی مسکوت مانده است.

رییس کمیته عمران شورای شهر افزود: یک ماه و نیم از سال جدید گذشته است و با توجه به قیمت تمام شده حمل‌‌ونقل عمومی برای مدیریت شهری و همچنین تأکید رانندگان تاکسی، لازم است هرچه زودتر تکلیف نرخ کرایه‌ها مشخص شود.

عضو کمیسیون حمل‌‌ونقل شورای شهر تهران نیز از تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های شهر تهران خبر داد.

محسن سرخو، نماینده و عضو کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای شهر، در ارتباط با آخرین وضعیت کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی به ایلنا گفت: در جلسات شورا در این زمینه معین شد که به‌طور میانگین ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی را داشته باشیم.

وی افزود: در ارتباط با مبلغ افزایش کرایه تاکسی‌‌ها نیز که به شورای حل اختلاف برای بررسی و تعیین قیمت ارجاع داده شده بود، بررسی‌ها در شورای حل اختلاف به پایان رسیده و مبلغ افزایش قیمت کرایه تاکسی‌‌ها در شورا تصویب شده است.

سرخو گفت: عقیده‌ام برای افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس‌های شرکت واحد ‌افزایش ۱۰ درصدی آن بود ولی اکثریت نمایندگان شورا رأی به افزایش ۱۴ درصدی توافق کردند.

 

حال باید دید که شورای حل اختلاف چه زمانی تصمیم به صدور رأی نرخ کرایه‌ها می‌کند.